Ze weken de labels met poolse tekst los, en plakken er labels op met de taal van het land waarin de fles verkocht gaat worden.
Losse labels zijn gebruikelijk omdat er ook een deel van de flessen via officiële kanalen van het ene land naar het andere land gaan. En landen eisen dat er tekst en accijns tekens op de flessen staan van het land zelf.
Ik heb tot nu toe altijd bij een AD of via de fabrikant zelf gekocht. Maar als een grote grijze dealer aangeeft dat er 5 jaar garantie opzit en zichzelf ook juwelier noemt en ook zo bekend staat dan mag ik er toch vanuit gaan dat ze die 5 jsar garantie ook leveren.
Deze poll is zeer lastig in te vullen. Op sommige modellen is geen korting mogelijk, aangezien ze zeer schaars zijn (bijv. Rolex GMT, Rolex Sub). Andere welke ruim op voorraad is, kan prima 10% worden gegeven.
Goede grijze dealers halen hun horloges ook afgestempeld bij authorised dealers die hun overstock aan horloges graag kwijt willen. Zo bouwen ze een netwerk op aan authorised dealers die mee willen werken. Ze geven op voorhand ook niet aan waar het horloge vandaan komt. Dan moet je het doen met “European watch”. Maar als het afgestempeld is door een authorised dealer (en verkocht via het grijze circuit), dan heb je dus inderdaad een volledig legitieme garantie.
Maar er zijn ook veel grijze dealers die een blanco kaart meesturen. Mag je 'm lekker zelf invullen, want dan gaat de garantie in wanneer je maar wilt… Maar als er geen geldig verkooppunt op de garantiekaart staat, is het zeer waarschijnlijk dat de fabrikant geen garantie wil verlenen. Of ze vragen een factuur op om te zien of het overeenkomt met de datum op de garantiekaart. Die factuur moet dan ook weer van een geldig verkooppunt zijn. Ik vind het overigens hypocriet van de fabrikanten, want ze werken de grijze markt zelf in de hand. Volgens mij doet de Richemont Group dat niet, want zij hebben enige tijd geleden een gigantisch bedrag uitgegeven om de overvoorraad van authorised dealers terug op te kopen, om te voorkomen dat het op de grijze markt zou belanden.
Let dus goed op dat er een geldig verkooppunt op de kaart staat vermeld. Je kan dit checken door op de website van de fabrikant het verkooppunt op te zoeken. En blijft alsjeblieft ver van blanco garantiekaarten vandaan. Als ze het niet willen laten zien, laat dan maar zitten.
Onlangs ook een zeer gelimiteerde gshock bij een grijze dealer gekocht stond alleen een sticker van de verkoper op en geen datum, maar i.c.m. een aankoopbon was dit gewoon geldig. Maar er moet wel duidelijk een naam op staan van de verkopende partij?
Hoe weet je dat het geldig is? Heb je het al moeten laten repareren onder garantie? Ik heb een Tag Heuer en Tudor laten repareren onder garantie en de garantiekaart werd beide keren meegestuurd. Toen werd ook medegedeeld dat ze eerst gingen kijken of de garantie wel geldig was. Eentje had ik in Italië op vakantie gekocht, de andere gebruikt met nog jaar garantie.
Het is geen blanco garantie kaart, de stempel staat er op (van het bedrijf zelf). Alleen geen aankoop datum, die kan ik zo invullen vanaf de aankoop bon.
Is een grote online webshop, kan ook zijn dat het geen grijze dealer is maar heb ik me hier laten vertellen door sommige mensen.
Ik begrijp jouw verhaal, maar je geeft zelf aan dat het geldig is. Hoe weet je dat? Dat kan je alleen weten als de fabrikant dat bevestigt of als je het al eens heb laten repareren onder garantie. Het gaat mij niet om een blanco garantiekaart, maar of er een stempel van een geldig verkooppunt opstaat, zoals een AD.
Nu betreft een Gshock natuurlijk een product met een batterij, dus daar gelden mogelijk andere regels voor. Geen idee of daar wel een grijs circuit voor bestaat. Casio gaat daar mogelijk anders mee om, hun producten liggen natuurlijk in de meest uiteenlopende winkels. Ik heb ook een Seiko diver gekocht bij een grote online webshop. Geen idee of de garantie geldig is eigenlijk, zelfde verhaal
Als je het zo bekijkt, kun je nooit zeker weten of er garantie op zit tot het moment dat je het nodig hebt, of het nu bij een AD of een grijze dealer is.
Even voor de duidelijkheid; als ik een horloge aanschaf bij een grijze dealer, waarbij de garantiekaart is gedateerd, en is afgestempeld door een Nederlandse AD, heb ik dan bij evt. mankementen een probleem met het claimen van de fabrieksgarantie?
Met andere woorden; heeft alleen de grijze dealer die het horloge van de AD kocht recht op garantie? Of is dat recht bij verkoop aan mij meegegaan met het horloge?
De persoon die de garantiekaart in zijn bezit heeft, heeft recht op de garantie. Je hoeft je niet te legitimeren (tenzij je je heel vreemd gedraagt in de winkel ). Dus als je een geldige garantiekaart hebt en er gebeurt iets binnen de garantietermijn, dan ben je volledig gedekt. Ook al ben je niet de eerste eigenaar of komt het bij een grijze dealer vandaar. Mits die garantiekaart dus klopt.
Nee, want als jij het bij een AD (kan je gewoon opzoeken op de website van de fabrikant) koopt, ben je zeker van een geldige garantie. En voor de rest is het ook gewoon geluk hebben, mogelijk geeft de fabrikant wel garantie bij een incomplete garantiekaart. Je hebt immers het product wel gekocht. Alleen wordt er vaak gesjoemeld met de datum. Daar wringt de schoen.
Niet dat ik de garantie al nodig heb gehad, maar ik heb hier twee horloges die oorspronkelijk van een Nederlandse juwelier komen, met afgestempelde en gedateerde garantiekaart, maar die ik zelf bij een niet-AD heb gekocht. Met factuur en zo natuurlijk.
Zou toch zuur zijn wanneer ik expliciet vraag om een horloge dat in Nederland geleverd is, terwijl ik er nog steeds geen garantie op zou hebben
Fijn om te lezen! Overigens is het geen grijze handel als je een pre-owned horloge koopt. Dat is gewone handel. Ik ben door schade en schande wijzer geworden overigens. Veel geleerd de afgelopen jaren. Ik maak er tegenwoordig ook sport van om pre-owned zo compleet mogelijk te vinden, maar dat is meer een verzamelaars tic