Hmm … ook als die “gewone” handelaar het horloge maar een paar uur in zijn bezit heeft gehad?
Ik weet overigens niet hoe dit soort dingen achter de schermen lopen; het enige is dat ik tot nu toe heb aangegeven bij de verkopers dat ik persé een Nederlands geleverd horloge wilde.
Ja dan is het natuurlijk wel een ietwat grijze handel. Ik dacht dat je een horloge bedoelde dat slechts een korte tijd gedragen is. Maar de echte grijze handel heeft rechtstreekse lijntjes met authorised dealers (die afstempelen rondom de aankoop datum om het zo via de achterdeur te verkopen) of soms zelfs met het merk zelf . Het is echt ontstaan om de overtollige voorraad weg te werken.
Het is zeker raadzaam voorzichtig te zijn. Maar kopen bij dealers met goede referenties of zelf goed onderzoek doen kan vaak helpen. Dan krijg je vanzelf vertrouwen. Maar kopen op Ebay of Marktplaats van mensen met 0 feedback/referenties zou ik zeker niet doen.
Persoonlijk vind ik de meerprijs niet waard…
Voel me wat ‘in het zak gezet’ als ik de prijzen bij een ad zie. Ok, ja kan wat korting bedingen maar de gewone man in de straat weet dat niet. Een collega van me kocht ooit een Breitling bij een ad, had hem verteld dat hij korting kon bedingen maar bekeek me raar. Een luxe product kopen en dan smeken voor paar euro’s minder te betalen… Snap zijn inzicht.
De Breitling die ik bij een grijze dealer kocht had een mooi afgestempelde garantiekaart van een ad met volle garantie (-2maanden). Dat met een korting van 32% op een ad, dan is mijn keuze snel gemaakt!
Een grijze dealer is meestal ook een horloge liefhebber die weet waarover hij het heeft, heb al veel verkopers gezien bij een ad die enkel weet wat er in de boekjes stond…
Ok! Geen idee, wel opvallend voor zo’n klein merk. Lijkt me niet echt een enorm grijze handel aan vast te zitten. Maar zo zijn er ook horlogemerken die je alleen mag kopen als je een huidige eigenaar vindt die jou wilt voordragen. Zo zijn er altijd wel “oddballs” te vinden. Bijzondere wereld is het geworden, lange wachtlijsten, invitatieverkoop, duizenden startups etc.
Wettelijke garantie heb je niet bij het merk, maar bij de verkoper.
Of die het kan verhalen bij de fabrikant, is voor de eindgebruiker niet relevant…
Mocht een, bij een grijze handelaar, aangeschaft horloge niet voldoen aan de eisen en/of gebreken vertonen, dan kun je je beroepen op het non-conformiteitsbeginsel. Reclameren bij de verkoper, daar heb je immers een koopovereenkomst mee gesloten.
Correct, maar ik denk dat de meesten bij international grijze dealers kopen en dan moet je wel heel veel tijd en geld erin steken om je gelijk te halen.
Ik heb overigens één keer bij een Duitse grijze dealer gehad dat hij mij rechtstreeks naar de AD doorstuurde. Die gaf mij de prijs van de grijze dealer en ik heb het verder met deze AD afgehandeld. De grijze dealers werken dus met provisie. Maar wel slim om de verantwoordelijkheid door te schuiven naar de AD.
Opkopers van grote resten en - partijen, zoals de eerste bekende grijze handelaren, zoals Kwantum Hallen en Leen Bakker, toen nog eigen beheer ieder, niet MacIntosh Group destijds.
Tussenpersonen, die vraag en aanbod bij elkaar brengen, m.a.w. klanten aan verkopers-kanalen koppelen, zoals in bv. de staalhandel vaak en bij juweliers, zoals Filipucci, en bij Burger ook
steeds vaker.
N.B. : @Davy91… máár, wanneer je bij de grijze dealers koopt, moet je goed rekening houden met het feit, dat zij ‘de garantie-bepalingen van henzelf toepassen’, dus de garantie wordt dan intern geregeld, zonder de ‘fabrieks-garantie’ zogezegd, dus de fabrikant trekt dan zijn garantie in.
Dit is zéér van belang en rechtstreeks van invloed op de daardoor lagere prijs ! Dus, alleen als je dit ook echt aandurft, kun je dit zorgenloos doen.
Welnu, ik hoop je te hebben geholpen met inzicht in je vraag en ook in het antwoord.
Probeer als consument tegelijk ook maar eens je recht te halen bij een grijze dealer die de boel opstuurt uit Duitsland of Spanje, dan kun je wapperen met boek 7 wat je wil, maar je bent natuurlijk gewoon het haasje als ze daar niet op reageren!
Grijze dealers in Nederland, dat is dan inderdaad weer hele andere koek, sluit me volledig bij je aan!
Zelf koop ik gerust en overtuigd bij grijze dealers, omdat ik
met problemen altijd terecht kan bij mijn horlogemaker
Jan Ubels te Bredevoort.
Hij kan alle merken tegen een schappeljke prijs repareren.
Vandaar, dat ik altijd zonder verlies bij de grijze dealers
durf te kopen.
Het is voor mij duidelijk zonder grote risico’s.
De overkoepelende Wet op koopovereenkomsten prevaleert altijd nog.
De verkoper, wie dan ook, is verplicht een naar de gewekte verwachtingen goed werkend product te verschaffen, anders reparatie of vervanging van dit product te regelen.
Of een redelijk alternatief product, i.o.m. de koper.
De overkoepelende Wet op koopovereenkomsten prevaleert altijd nog.
De verkoper, wie dan ook, is verplicht een naar de gewekte verwachtingen goed werkend product te verschaffen, anders reparatie of vervanging van dit product te regelen.
Of een redelijk alternatief product, i.o.m. de koper.