De overkoepelende Wet op koopovereenkomsten prevaleert altijd nog.
De verkoper, wie dan ook, is verplicht een naar de gewekte verwachtingen goed werkend product te verschaffen, anders reparatie of vervanging van dit product te regelen.
Of een redelijk alternatief product, i.o.m. de koper.
Ook bestaan er onbetrouwbaardere soorten van AD’s, die altijd proberen de mankementen toe te schrijven aan ‘onoordeelkundig gebruik’ of ruw gebruik van de klanten.
Ja dat is inderdaad pas eng! Er zijn genoeg Rolex eigenaren die met het blote oog het verschil niet zien. Ze zullen het niet willen toegeven en het vergelijken met een heel goedkope imitatie.
Watchfinder heeft er in 2017 een video over gemaakt, en zelfs dit is natuurlijk alweer gedateerd. De technieken worden steeds beter. Ze maken zelfs het uurwerk na.
Dat is waar, maar het zéker weten, dat ze niet ook mééprofiteren van de grijze handel en met grijze handelaren ‘in kontakt staan’, zoals in Duitsland vaak voorkomt, doen wij als klanten van die AD’s ook niet, zogezegd.
Dat noemt men ‘op twee benen hinken’, ook in horlogeland.
Dit gaat inderdaad prima voor standaard verkrijgbare uurwerken zoals ETA en Sellita (etc.) maar non-gecertificeerde horlogemakers kunnen niet aan nieuwe onderdelen komen van gemodificeerde uurwerken door de merken zelf. Vroeger speelden horlogemakers nog wel eens wat onderdelen naar elkaar door, maar dat is ook aan banden gelegd (zal vast nog wel gebeuren, niemand is heilig).
Dan krijg je dit soort praktijken: een Omega Seamaster 300m waarbij de Omega onderdelen vervangen zijn door standaard ETA 2892 onderdelen…
Ja inderdaad. Maar ik denk dat je wel qua garantie en alles safe zit. Kijk je kunt bij een grijze handelaar kopen of bij de officiële AD. Mocht er wat zijn via het laatste kanaal heb je altijd de back up van het merk dat ze verkopen. Bij de grijze handel kennen ze degene die verkoopt niet eens…
Heb een jaar gewerkt bij het NL’se Breitling-servicecentrum. Toch drie neppers opgestuurd gekregen door AD’s in die periode. Een daarvan was vrij schokkend accuraat. Zat in hele kleine dingen. Ook het uurwerk (7750) vrijwel perfect gekloond.
Ik ga vandaag toch naar de grijze dealer. Gewoon omdat het prijsverschil met nieuw (catalogusprijs) in de winkel zo groot is. Maar voor dit forum had ik het nooit aangedurft.
Ben ik bang voor een neppert, ja. Maar goed, iemand met een goede reputatie (superc) hier op het forum en op chrono24. Al zegt dat ook niet alles. Heb wel eens forums gehad waar men idolaat was van een wreselijk persoon. En revieuws op verkoop sites kunnen vaak worden gemoderate door de verkoper zelf.
Maar goed, ik ben van nature een echte zwartkijker. En een beetje vertrouwen moet je toch hebben. Voor het prijsverschil kan ik hem makkelijk laten repareren. En ook al is een juwelier van alles verplicht mbt garantie, gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende dingen.
En ik heb zelf zitten zoeken op internet of ik een nergens zelf een neppert er van kon kopen, en niet gevonden. Wel andere modellen van Oris. Maar op deze manier een rolex of een ander populair model kopen waarvan je op internet veel namaak kan vinden. Nee dat zou ik toch niet durven.
Zelf was ik 1,5 maand geleden druk in de weer met de aanschaf van mijn eerste Rolex. Ik twijfelde op een gegeven moment tussen 2 modellen; Een Sub no-date en een Explorer 1.
Bij de grijze dealer betaal je zo’n 1k boven list voor zo’n sub. Bij S&C was de levertijd 9 tot 12 maanden. Mijn keuze zou dan toch de AD worden.
Een Explorer 214270, in stickers, was toen bij een grijze dealer beschikbaar voor €5650 dat is 350 euro minder dan de list. Een verwaarloosbaar verschil op zo’n bedrag naar mijn mening. Dus het ligt er echt maar net aan voor welk merk/model je opzoek ben