In een zoektocht naar een sportief horloge met zwarte wijzerplaat heb ik via een veiling (BVA/Horlogemeesters) een Carrera Calibre 5 aangeschaft (model WV211B-0). Op de foto’s van de advertentie zag ik, dacht ik, vlekken op het glas. Echter nu ik het horloge heb ontvangen blijken dit vlekken / grijze spots op de (zwarte) wijzerplaat te zijn. Erg fascinerend om te zien want ze zitten mooi verdeeld over de gehele plaat. Echter vraag ik me natuurlijk af waardoor dit komt en wat ik hieraan kan doen. Direct ook een goede les om beter research te doen voor ergens een bod op te doen… Kan iemand mij opweg helpen om hier iets aan te doen? Onderstaand twee foto’s;
Ik heb even geGoogled, want het lijkt erop alsof het zo hoort. Maar ik kan bij afbeeldingen dit niet zo snel terugvinden. Ik heb zelf ook dit model gehad en kan mij de spikkels niet herinneren.
als ik de onderste foto maximaal vergroot, lijk het net of er nog het “plastiekje” over het glas zit…
Het is lastig om op de foto goed vast te leggen, maar er zit zeker geen plastik meer op het glas. De spikkels zitten in de wijzerplaat, mooi verdeeld over de gehele oppervlakte.
O, wat een schitterende plaat!
Staat op het verlanglijstje, maar zowel de prijs als de diameter van 44mm weerhouden mij nog.
Tsja, dat is het helaas dus net niet
Het lijkt wel een oxidatie onder de zwarte afwerking, misschien vocht?
Hier dacht ik ook aan.
Hij staat op marktplaats zie ik.
Succes ermee!
Yep, ga me er nu al aan irriteren dus ik laat hem of opknappen of pak wat verlies.
Ik vind het best wel gaaf eigenlijk…!?
Gewoon zo laten…?
Het lijkt op patina en/of vochtcorrosie.
Van welk jaar is het horloge?
Dit soort stippeltjes-patina zie je vaker bij vintages.
Het is een natuurlijk proces.
Ik vind het niet onaantrekkelijk zo.
Model is van 2011/2012, zitten geen originele papieren bij. Vind het zelf ook wel fascinerend want het lijkt in de wijzerplaat te passen… echter had ik zelf een zwarte wijzerplaat voor ogen bij aanschaf dus dan is dit wel irritant.
Na pak weg 6 jaar mag dit soort effect nog niet optreden.
Maar intrigerend is het wel.
Als je hem houdt zou ik wel even naar het uurwerk laten kijken
of hier ook evt. vochtsporen of corrosie te zien is.
Zou ook schimmelvorming kunnen zijn. Voor de zekerheid beter uit de buurt houden van andere horloges.
Ik heb dit weleens gezien bij camera-objectieven die elkaar ‘besmetten’, met onherstelbare schade.
Op de foto is dat niet (goed) te zien, maar zit het echt alleen op de wijzerplaat , en zijn de datumschijf, indices en wijzers helemaal schoon?
Bij vochtschade zouden die toch ook wel plekjes moeten hebben dunkt me.
Zie ik nu corrosie sporen op de rotor, of is het de schaduw werking? Zou er idd iets met vochtschade kunnen zijn ontstaan?