Grönefeld gaat voor betaalbaar met Grøne

Klopt. Het is nooit anders geweest.

Maar hier gaat het mis: In hun marketinguitingen pretenderen ze een soort horlogemanufactuur te zijn. Ze laten zich afbeelden op een manier die kennelijk moet appeleren aan de wens van de klant dat er op bijna nostalgische wijze gewerkt word. Een stofjas aan. Een loupe in het oog. Een houten tafel vol met mysterieuze instrumentjes. Ze roken er nog net geen pijp bij.

Dit stemt natuurlijk in het geheel niet overeen met wat ze werkelijk doen: Ze kopen onderdelen in en assembleren die (vrijwel) ongewijzigd. Precies hetzelfde als een wat een ‘horlogemaker’ doet als hij een service uitvoert behalve dat ze het horloge niet eerst hoeven te demonteren want de onderdelen worden immers al los aangeleverd.
En dan heb ik het hier over het (véél) duurdere ‘Grönefeld’.

Bij hun instapmerk ‘Grøne’ wordt het productieproces nog verder uitgekleed tot het monteren van een bandje en het plaatsen van een pakking. Als ze dat al zelf doen.

Ik hou gewoon niet van dit soort marketing.

8 likes

“Een soort horlogemanufactuur”? :thinking: Als ik op de website van Grönefeld kijk zie ik allerlei horloges met in-house uurwerken met complicaties zoals tourbillions en 1 hertz. Nu snap ik dat ze veel onderdelen zullen inkopen en niet ieder onderdeeltje zelf kunnen maken, maar lijkt me toch ook sterk dat ze kant-en-klare tourbillion uurwerkjes inkopen en hopsakee in een kast plempen.

Of is dit allemaal smoke & mirrors? Gewoon oprechte interesse en misschien ook semantische discussie wat een “horlogemanufactuur” is. Want doet bijv. een A. Lange & Söhne of Vacheron dan iets heel anders?

3 likes

Jij bent nooit bij de heren op bezoek geweest. Er gebeurt wel iets meer dan in mekaar draaien van onderdelen.

7 likes

Klinkt als een snelle cash grab… ding ziet eruit als een vrij standaard horloge wat je zo kan laten maken in China. Voor dat bedrag ken ik 1000 andere horloges die meer te bieden hebben.

…en… Oldenzaal…? Sorry dat wil je toch niet op je wijzerplaat! :joy:

1 like

Echt waar ??

Toch een vrij schaamteloze kopie van IWC met een verkeerd geplaatst datum gat lijkt mij. Maar goed, hij gaat ook voor Kurono en dat is dan wel stijlvast met nog zo`n bakkie slappe thee. merk.

En foei Grone, want het is verdorie een kopie van de DWW ! ( Hommeles in Horlogeland, binnenkort op Netflix :wink:) dat kan toch niet als eerbetoon ?

2 likes

Bovenstaande zijn beide mechanische, ongeveer €120 euro uit China en zien er beter uit. Bespaar je nog €2k voor iets anders. :eyes:

5 likes

En eigenlijk is die DWW dan weer een soort van slechte kopie van deze:

Maar die DWW en Grøne zijn dan wel weer iets betaalbaarder.

2 likes

Slap aftreksel :man_shrugging:t3:

Ik neem er genoegen mee :stuck_out_tongue_winking_eye:

13 likes

Exact dit. Het staat er echt.

1 like

Die is wel lekker met die grote ogen , heeft meer eigen smoeltje zo !

Swartz Etienne , en die is nog lekkerder !

2 likes

Nou, dat is misschien wat overdreven.
Wat ze -zelf- zeggen is dat ze een CAD-file opsturen naar derden en dat ze vervolgens de onderdeeltjes terug ontvangen. Dit wordt dan geassembleerd. Mogelijk met wat ‘in-house’ nabewerking zoals decoratie.

Hier is natuurlijk niks mis mee. Iedereen kan begrijpen dat Grönefeld te kleine oplages heeft om peperdure (CNC-)machines 24/7 bezig te houden. Dus dezelfde machines worden ook gebruikt voor andere opdrachtgevers.

Niet heel wezenlijk anders. Zij hebben natuurlijk wel grotere oplages en kunnen zodoende meer onder één dak doen.

Showmasters zijn het zeker!

1 like

Dat ze Engels en Nederlands door elkaar gebruiken vind ik ook echt unbelievable.

‘Oldenzaal’ en ‘Manueel’ in het Nederlands op de dial en dan ‘Netherlands’ eronder. Ik bedoel, like really?
Super akward dit. Ze hadden zich eerst wat beter in de customers moeten verdiepen. Door wat research te doen naar de preferred language hadden ze deze major flaw kunnen voorkomen.

25 likes

De klanten die (lang?) moeten wachten totdat hun Gronefeld horloge van tig duizend euro gereed is vinden het vast niet erg dat de Gronefeld horlogemakers deze serie er even tussendoor fietsen.

1 like

Dit is toch geen kritiek van iemand die geen Grøne heeft en er ook nooit een zal hebben? :wink:

2 likes

De beste stuurlui staan aan wal :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Gelukkig heeft nog nooit iemand anders twee talen op een wijzerplaat gezet🙄

11 likes

Dus we gaan vanaf nu alles een “slap afkooksel” vinden van Sugess en andere Oosterse zaken ?

3 likes

Here, here!!!

2 likes

Hear hear!! :wink:

4 likes

Joh! Go away!!!

1 like