Zij hadden ook een model waar de wijzerplaten niet “verticaal” waren, maar onder een hoek: de kroon zat op 4 uur geloof ik - het uurwerk zat er gewoon een beetje scheef in…
Hoewel de logica van een springende seconde mij volledig ontgaat (tijd is continue, niet discreet. Lang leve spring drive…), is het een schitterend horloge en die Minute Repeater gezien/gehoord hebbende, durf ik te stellen dat de achterkant ook wel errug fraai zal zijn!
Ik kreeg ook de ‘press release’ gemaild gisteren en ik moet zeggen dat dit horloge zéér geslaagd is. Ik moest gelijk aan Henrik denken, ‘springende seconde’. De prijs zal niet mild zijn denk ik.
ok, ik wil niet negatief overkomen, maar van die 6 horloges was er geen een bij waar ik meer dan 150 € voor over heb. En dan moet ik het nog overnemen van een vriend die DRINGEND 150 € nodig heeft. (td) (td) (td)
ok, ik wil niet negatief overkomen, maar van die 6
horloges was er geen een bij waar ik meer dan 150
€ voor over heb. En dan moet ik het nog overnemen
van een vriend die DRINGEND 150 € nodig heeft.
(td) (td) (td)
°°°°°°°°°°°°°°°°
Dan ben ik toch wel heel erg benieuwd naar waar jij dan WEL mee dan 150 euri voor over hebt.
Foto 1: de one hertz heeft twee veertonnen, links (in de foto) voor de secondewijzer, rechts voor de ‘wheel train’ en balans.
Foto 2: linksboven zie je de (Gyromax-achtige) balans en iets daaronder/daarbinnen het anker. Daar weer onder de kloof (= halve brug) voor het ankerrad, dat net onder die kloof uitpiept. Rechts van die kloof zie je de kloof voor het seconderad (ook wel “vierde rad”) en rechts daarnaast de kloof voor het derde rad. Midden op de foto is een ‘tweede anker’ te zien dat vier (!) stenen omvat.
De twee bovenste stenen (“bovenste” in de foto) werken samen met een daarboven gelegen ‘tweede ankerrad’ (met zaagtanden) waarop de secondewijzer is gemonteerd (aan de wijzerplaatzijde). Deze stenen werken als een soort echappement en laten elke seconde een ‘tandje’ door van het tweede ankerrad en daarmee de secondewijzer over 360/60 = 6 graden = 1 seconde.
De andere twee (‘onderste’) stenen (waarvan de rechter helaas aan het zicht wordt onttrokken) ‘tasten’ een rekarteld rad af dat op dezelfde as gemonteerd is als (i.e., coaxiaal is met) het seconderad. Dit is een regel- of stuurrad (‘encoder’).
Het filmpje laat zien hoe de beweging van regelrad, tweede anker en tweede ankerrad verloopt.