Groot is uit, klein wordt hip?

Het valt mij de laatste tijd steeds vaker op dat er mensen zijn die hun grote horloge’s in de verkoop doen en op zoek gaan naar kleinere modellen.

Voor de duidelijkheid; groot is 38+mm, klein is -38mm :wink: (zo om en nabij)

Ben ik de enige die dit opvalt, of is dit slechts tijdelijk en blijven de grote horloge’s nog een tijdje in de mode. Waar men een jaar geleden 38mm té klein vond, gaat men nu over op 35/36mm (ik noem een Datejust). Is dit dus de nieuwe mode, of is iedereen zo erg gekrompen dat de horloge’s ook kleiner moeten worden? :stuck_out_tongue:

Wat ik zie is dat groot steeds groter wordt totdat je uitkomt bij bijv. U-Boat of de MOAW van Blaft van enige tijd geleden. Er zijn dan mensen die deze beweging afkeuren en van de weeromstuit weer klein gaan dragen. Totdat klein weer zo klein wordt dat mensen van de …enz. . Ik denk dus dat er in dit soort “smaak”-zaken altijd een golfbeweging te zien is. Wellicht nog versterkt door het feit dat een invloedrijk figuur ineens een klein horloge gaat dragen.
Ik denk echter wel dat dit verhaal vooral geldt voor mensen die het mode- en design aspect van een horloge belangrijker vinden dan de techniek.
Zo maar wat hersenspinsels op de vroege ochtend
groet
Harald

hangt er een beetje van af , als je 40mm al groot noemt ben ik het niet echt met je eens…horloges van 50mm kan ik me wel iets bij voor stellen.
en het zal toch altijd wel van de pols v/d drager af blijven hangen, te groot is niet mooi en te klein ook niet .

Aangezien het tegenwoordig geen schande meer is om te laten zien wat je hebt, denk ik dat groot nog wel even zal blijven en waarschijnlijk niet meer weggaat. Ik denk dat U-BOAT e.d. een mode verschijnsel is, maar horloges rond de 45mm zullen een belangrijk deel van de markt blijven vormen.

Voor mij ligt de max. rond 48mm, zie de foto van mijn pols hieronder.

Ik kan me niet voorstellen dat we teruggaan naar 34-35 mm als “de” norm.

Echter - 47mm voor een Panerai, of nog meer voor een Glycine Airman (> 50 mm geloof ik) zal altijd wel een buitenbeentje blijven.

Denk dat je tussen de 37-40 mm ALTIJD goed zit.

Enne, wat maakt 't uit wat andere mensen “modieus” vinden ?

Groet
Mark

Ik denk niet dat ik ooit onder de 40 mm ga kopen, ziet er gewoon niet uit op mijn pols.

Het probleem bij mij is ook een beetje dat sinds ik de groter dan 43mm modellen draag, ik bijvoorbeeld een submariner niet mooi meer vind staan bij mezelf. Het ziet er zo ielig uit. Ik heb ook nog een paar vintage modellen kleiner dan 40mm, die zien het daglicht helemaal al nooit meer.

Wilco en Jürgen, jullie slaan net de spijker op zijn kop.

Daarom vroeg ik mij dus ook af hoe zoiets kan. Van gem. 45mm naar +/- 36mm is bijn een verschil van een hele cm, dat is behoorlijk wat. Krimpen die mensen of…

En dus net wat jullie zeggen, hoe kan het dat het ene moment -40 te klein is, maar daarna ‘toch wel kan’.

Een modieus iets? Word men wijzer naar gelang van tijd :wink: of is men gewoon wispelturig en wil men eerst iets groots, daarna wat kleins etc.

Ik heb mezelf ook altijd voorgehouden nooit iets te kopvan van +38mm, dat staat gewoon voor geen meter. 38mm is zelfs soms kiele kiele. Het verschil hier is dat ik wel kan groeien en dus grotere horloge’s nodich kan hebben. Andersom lijkt mij juist lastig. :wink:

In mijn collectie varieerd het tussen de 37mm en 44mm.
Het maakt mij niks uit welke maat hip is, het gaat bij mij vooral om of alles mooi in verhouding is. En of het mooi staat om de pols, ik zie menig met een u-boat of iets dergelijks lopen waarbij ik denk; hé horloge waar ga je met die jongen naar toe?
Kortom het gaat om het gevoel wat je krijgt bij een horloge ongeacht de maat en niet of een horloge(maat) hip is op dat moment.

Is een kwestie van gevoel. Laatst heb ik weer die Planet Ocean 45,5 mm omgehad, staat gewoon goed. Verkoopster vond het ook niet overdreven. Die dames Guess dingen zijn nog groter. Dus als vrouwen al zo groot gaan…Je kunt het een beetje afwisselen, de ene maand zit je in je “groot-periode” en de andere in de kleine.
Als je maanden een klein klokje draagt, lijkt daarna alles groot en andersom. Mijn voorkeur is wel verschoven naar ruim 40 mm+ . Die PO 42 lijkt zelfs klein voor mn gevoel. Nu denk ik achteraf, wat liep ik voor l*l met die 34 mm Tissot dress…net een damesklokje. Ik zie steeds vaker vrouwen met grote Panerais en Subs enz. Dus een beetje stoere, dikke klok mag wel. Maar het moet natuurlijk niet duidelijk te groot zijn (uitsteken).

jaap-wim kun je een foto plaatsen met je seiko duiker als wrist shot , ik ben benieuwd… de seiko is toch 38mm ?

Om te zien vond ik de midsize versie van deze Seamaster mooier. Maar ik heb toch maar de grote besteld omdat ik geen klein frummeltje om mijn grote klauwen wil :D.
groot (41mm)

http://foto.jouwnieuws.nl][img]http://foto.jouwnieuws.nl/uploads/dfc910e7b6.jpg[/img

midsize (36mm):

http://foto.jouwnieuws.nl][img]http://foto.jouwnieuws.nl/uploads/51874cc7bd.jpg[/img

seamaster Schreef:

jaap-wim kun je een foto plaatsen met je seiko
duiker als wrist shot , ik ben benieuwd… de
seiko is toch 38mm ?

mvrgr joost

Hee Zeemeester,

ik heb momenteel 1 Seiko. De gemodificeerde die Robbie eens had gemaakt. Zaterdag ga ik m’n duiker bij hem ophalen, daarna zal ik wel wat wristshots maken.

Zijn geloof ik idd 38mm. Het ligt hem hier niet zozeer in de horloge’s maat, maar in de lug-tot-lug maat.

VB:

Rolex Date 34mm = prima
Rolex Datejust 36mm = te groot (lugs steken aan beide zijden uit)

Seiko 38mm = prima
Tissot leLocle 38mm = te groot, ook hier steken de lugs aan beide kanten boven m’n pols.

Foto’s volgen Zaterdag. :wink: :smiley:

de Steiner Limited is 42 mm en prachtig… bij elke pols…

valjoux 7750 Schreef:

ik zie menig

met een u-boat of iets dergelijks lopen waarbij ik
denk; hé horloge waar ga je met die jongen naar
toe?

" Das Boot " misschien ?..:wink:

heb nu een aantal klokken van +50mm als ik er nu 1 omdoe van 42mm denk ik van wat een klein lullig horloge…

Er is een proef met en meeuwenpaar, waarbij ze net naast het nest een (veel) groter kunstei legden. De meeuwen kozen voor het grote kunstei ten koste van hun eigen ei. Legden ze een NOG groter kunstei naast het nest. De meeuwen kozen steeds voor het grootste ei. Dat ging net zo lang door tot ze het kunstei vanwege de grootte niet eens meer konden bebroeden.

Kijk, iets soortgelijks zien we ook met horloges. Wie eenmaal een groot horloge draagt, vervangt dit niet gemakkelijk door een kleiner. Gebrek aan draagcomfort wordt voor lief genomen. Maar ik denk toch dat de mode weer naar wat kleiner gaat tenderen. De smaak wordt in de mode weer wat verfijnder, en horloges zullen wel volgen. De range van 36-39mm zal aan populariteit winnen, denk ik.

Ik vermoed dat de oversized horloges voortkomen uit de frustratie van mannen die zien dat de geemancipeerde vrouw steeds grotere horloges. Dat lijkt me zo langzamerhand niet meer nodig, mannen. Gewoon iets dragen wat stijl heeft, en past bij de grootte van de pols.

Ben het hier helemaal mee eens.

Mijn absolute favoriet van mijn eigen horloges is klein: 35mm (Nomos Tangente).

Maar juist het “understated” karakter van dit horloge, samen met de onberispelijke afwerking, is de charme ervan. Ik heb echt wel grotere klokkies, maar in de praktijk draag ik deze het vaakst.

En eerlijk is eerlijk, qua draagcomfort is dit de ideale maat.

Gerard

De Nomos Tangente is een van de moderne klassiekers, en die blijft – ook met 35 mm… – bijzonder fraai. De grootte sluit goed aan bij de oorsprong van het ontwerp uit de jaren ’ 30. Less is more.

Maar de huidige Tangomat is al weer groter (38-39 mm.), en Nomos is dus ook met de tijd meegegaan. Overigens kan de diameter ook samenhangen met de hoogte. Als je door het uurwerk gedwongen bent een hogere kast te maken, is het fraaier ook een iets grotere diameter te gebruiken.

Wat de echte oversized maten betreft (zoals U-boat e.d.), dat vind ik helemaal nergens op slaan. Die hype gaat zeker over. Goede smaak, daar gaat het (gelukkig) weer steeds meer om.

Over the years, the sizes of watches have tended to shrink, so what would be considered a small "woman’s sized"
watch in the 1850s would be about the same diameter of a “man’s sized” pocket watch in the 1920s. Men’s pocket watches started out at 18s or even 20s in the mid-1800s. By around 1910, the most common size had dropped to a 16s and by the 1920s, it had dropped to a 12s. Women’s pocket watches started at 10s, then 6s and then 0s. The smaller of these watches would often be worn as pendant watches that were hung on a chain from the neck or attached to a broach. Watches reached their minimum size in 1940s and 1950s and have gradually been getting larger since then. After 200 years of shrinking watches, consumers stopped automatically associating “smaller” with being “more modern” and “higher quality.”