Ik ben al enige tijd aan het vechten met dit uurwerk en toch kom ik elke keer iets verder. Het is inmiddels iets persoonlijks geworden tussen mij en dit AS1704/05 uurwerk😅.
Dit uurwerk was een grote bende toen ik eraan begon maar intussen wil deze toch al wat beter gaan tikken. Deze is intussen al 2 keer aan de beurt geweest op mijn werkkamertje en na wat aanpassingen in hoogtespeling en het terug buigen van de begrenzingsstiften heb ik toch weer wat amplitude terug gewonnen. Eigenlijk moet er nog wel een ander veertje in maargoed, dat komt nog wel. Nu zit ik dus met de volgende waarde op mijn timegrapher:
De beat error is in alle gevallen kleiner of gelijk aan 0.1ms. Zoals je ziet is het verschil in rate tussen kroon omhoog en omlaag een groot verschil. Nu is mijn vraag: hoe vliegen jullie zo’n probleem aan? Zit dit in de afstand van de compass pennen? De spiraal heeft in ieder geval een prima vorm zoals op de foto te zien.
Spiraal moet vlak, centrisch en in het midden van het kompas liggen. Tussen spiraal en kompas pennen links en rechts ongeveer een 1/2 dikte van de spiraal veer. Als dit allemaal klopt dan heb je een zwaartepunt in je balans.
Dus richten totdat geen 1 kant van de kompas pennen door de spiraal wordt geraakt in rust positie? Waar ga dit richten doen? Bij de piton? Maar dan ligt waarschijnlijk mijn hele spiraal niet centrisch?
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Het zwaartepunt van je balans bepaal je toch altijd zonder spiraal met een balanswaag.
Dat is statisch afwegen daarna ga je dynamisch afwegen met de combinatie van balans met spiraal maar dat is behoorlijk hogere horlogerie en daar is de kwaliteit van dit uurwerk niet naar.
Je kunt nog wel je balans tappen opnieuw afronden dan wordt het verschil tussen DU en DD mischien al wat kleiner
Ik sloop liever een goedkoop uurwerkje dan een dure.
Ja die rate verschillen zijn echt minimaal. Er zitten gewoon twee grote verschillen in de verticale richtingen. Ik denk niet dat ik er dan veel mee opschiet om dan de balanstappen verder af te ronden.