Heb ik weer, eindelijk genoeg gespaard en een mooie vintage Omega Speedmaster gevonden, word ik na een weekje ziek en van ik na college flauw.
Drama genoeg gehad, hoofd open gehaald, 8 hechtingen, maar dat gaat allemaal goed.
Nu ben ik daarbij ook op mijn horloge terecht gekomen, ik zag de bui al hangen maar de schade valt mee! Enkel wat lichte krasjes op de plexi.
Mijn vraag nu, plexi laten polijsten, is dit aan te raden bij een zeer gerenommeerde juwelier te laten doen tegen misschien wat meer kosten dan een standaard familiebedrijfje dat ook veel reparaties uitvoert, of maakt dit niet veel uit?
Bah… Gelukkig valt de schade aan je lichaam nog mee. De rest is maar materiaal en wel te vervangen! Het glas kun je zelf weer mooi krijgen met een beetje polywatch. Laten vervangen is trouwens ook geen vreselijk kostbare zaak.
Wat een ellende zeg. Sterkte toegewenst ;).
In principe zijn krassen uit een plexi glas makkelijk te verwijderen.
Je kunt het ook zelf doen maar als je niet weet hoe zou ik het overlaten aan een horlogemaker en
niet aan een juwelier. Kosten zijn hoger en vaak laten die het ook weer doen aan een horlogemaker.
Iig succes toegewenst en nogmaals sterkte
Schade valt gelukkig mee. Gewoon zelf met Polywatch of Displex (kost zo’n 7 euro) opboenen. Tandpasta wekt ook (wordt ie wel een beetje minty van). Mochten ze toch te diep zijn, dan is een nieuwe plexi niet zo duur.
Ik heb niet lang geleden nog het plexiglas van een oude Seamaster chronograaf met hetzelfde 861 uurwerk laten vervangen bij een Omega service center.
Ik was geloof ik iets van 65-75,- kwijt inclusief montage.
Als je in de buurt van Amsterdam kan langskomen kan ik het voor je proberen op te lossen.
Meestal is het glaasje wel weer mooi te krijgen, als de krassen niet extreem diep zijn. Dan kan je meekijken, kan je het volgende keer zelf.
Koop een tube Peek bij de bouwmarkt en een zachte doek en ga gewoon een tijdje poetsen, dat kan echt geen kwaad. Als de krassen echt diep zijn dan moet je gaan schuren, daar heb ik meerdere guides van onder de noemer “poetsbeurt” hier op het forum.
Ik krijg gewoon de kriebels van de polywatch die zo tussen de bezel en glas in inkruipen. En waar je een jaar later dat witte puntje nog niet vanaf bent
Ik heb zelf voor mij een goede methode ontwikkeld, omdat ik nogal wat Swatches heb gehad… Ik heb een pot Commandant autocleaner voor verweerde autolakken en een dremel-achtig mini boormachine. Maak het acryl goed vochtig en ga voorzichtig met een polijst opzetstukje gedoopt in de natte Commandant over het acryl. Houd het NIET op 1 plek! Wat ik doe, is het de hele tijd nat houden. Zo heb ik ooit een Swatch The Chrono, waar niemand op bood, omdat het acryl glas gebarsten LEEK, voor een zacht prijsje weten te bemachtigen, omdat de verkoper vertelde, dat het meer vegen waren, dan krassen. Binnen een paar minuten, was het weer mooi, doorzichtig en glad. Zo heb ik heel veel acrylglaasjes weer als nieuw gekregen.
Met speciale polijst-apparaten haal je waarschijnlijk een beter resultaat, maar dit is prima voor het geld. Leuk voor de wat goedkopere klokjes. Veel geduld vereist. Kant 1 beter niet gebruiken, is te grof.
Ik heb het tot nu toe enkel voor acryl glaasjes gebruikt.
Laatst had ik mijn Concorde horloge per ongeluk langs een muur met ruwe structuurverf geschaafd. Op de foto valt het misschien niet zo op maar er zaten een paar erg lelijke krassen op.
Voor het polijsten:
On topic: ik heb zeer goede ervaringen met polywatch (op plexiglas dan…op saffier lijkt het nauwelijks iets te doen). Inderdaad ff op de kast (en tussenruimte) letten. Het stelt niks voor: een erwtje polywatch, een katoenen doekje, een kwartiertje flink rondjes draaien en hij is als nieuw. Is ook afhankelijk van de diepte van de kras natuurlijk.