Gruen fun

Een tijdje geleden kwam er een kadootje via de post aan van Jenneke: een heel erg mooie gruen master. @jenneke waarvoor dank.
In het pakketje een mooie gruen master, enige wisselstukken voor het horloge, een mooie print van een advertentie van dit specifieke horloge met begeleidend briefje, malletjes om lederen bandjes te maken en een pakje stroopwafels. Die laatste kunnen niet meer op de foto want reeds opgegeten :wink:

de gruen master uit het pakketje:

Nu schoot er een beetje tijd over en de gruen master lag zo uitnodigend op de werkbank, hij stak de ogen uit en dus hebben we hem onder handen genomen.

Eerst even wat opdraaien en kijken wat het afregelapparaatje zegt:

oei deze master is zijn master glorie kwijt geraakt ergens in de loop der jaren. Dan gaan we demonteren. Eerst de wijzer en wijzerplaatdemontage

dan de wijzer- en opwindwerk demontage

En hier zit een probleem: 1 van de schroeven van de tiretteveer is afgebroken:

Die moet er uit, maar dat komt aan de beurt na volledige demontage, dus op dit moment is de balans aan de beurt

Gevolgd door anker en raderwerk

Nu komt de veerton aan de beurt

Het spreekt voor zich dat deze veer aan vervanging toe is, gelukkig had Jenneke er eentje meegstuurd

en dan is het nu tijd om de afgebroken schroef te verwijderen. daartoe bestaat een tooltje en ja blij dat het hier aanwezig is

!

en dan krijgen we terug een open gaatje om later in het traject een nieuwe tiretteschroef te steken

nu is alles klaar om gekuist te worden: alles behalve de balans gaat in de elma kuismachine

Na het poetsen begint de montage. Ik begin altijd met het aanbrengen van fixodrop op ankerpaletten en dekstenen, gevolgd door de balans- en deksteenmontage. Eens de balans in mekaar steekt, demagnetiseer ik hem ook (foto van de greiner met papieren zakje, daarin zit de gemonteerde balans + balansbrug schroef)

Nu gaan we eerst een nieuwe schroef zoeken voor de tiretteveer. We meten eerst de oude op en dan zoeken we een passende schroef

schroef gevonden, dan komt de veerton aan de beurt

Na de veerton volgt het raderwerk en anker

dan doen we de voorzijde met wijzerwerk en opwindwerk. de nieuwe schroef voor de tiretteveer is perfect passend en het geheel schittert weer zoals vanouds

Nu demagnetiseren we eventjes de ineengestoken mechaniek voor we de balans monteren

en dan gaan we afregelen en kijken op het afregelmachientje

ai ai ai de spiraal is te kort, maar een korte spiraal die kan ik nog steeds niet langer maken. wat wel kan is het gewicht van de balansband aanpassen. Dus de te korte spiraal kan opgevangen worden door een zwaarder gemaakte balansband. De balansband zwaarder maken doen we met reglage rondellen

in deze fase had ik 2 paar rondellen van +4minuten per paar gestoken en we zijn er bijna. ik heb ook even de beat error aangepast, die is nu een pak mooier dan de 5.8ms van voorheen. dus nog een paar reglage rondellen steken en dan denk ik dat ie klaar is. Daar vergat ik foto s van te nemen, nu ja het eindresultaat zal je zien bij afregeling in de kast. Nu gaan we verder met wijzerplaat en wijzer montage

Voor we de mechaniek in de kast steken, polijsten we nog even het kastje. het glas had ik ook graag vervangen gezien het niet geheel passend is en bekrast, maar helaas niet op voorraad dus verlijmen we het oude glas er weer in.

nu kijken we nog even wat de mechaniek doet als ie in de kast zit en regelen we eventueel nog wat bij

klein zwaartepuntje van ca 40 seconden, maar dat blijft zitten, met gecompenseerd afregelen kan je 40 seconden perfect wegwerken.

Nu de bandenmontage nog en dan is t ie klaar

en dit is dan het eindresultaat

Een super coole gruen master om de pols, goed voor weer jaren tijd- en kijkplezier. Dikke merci @Jenneke

That’s all folks - Tot een volgende keer maar weer :slight_smile:

50 likes

Geweldig, heb met genot alles gelezen en de mooie foto’s bekeken.
Zelf een tool (#30142) om de balansschroeven mee vast te houden, die had ik nog niet eerder gezien.

1 like

Klasse! :ok_hand:

1 like

Heel gaaf, met veel plezier gelezen!
De patina op de wijzerplaat voegt ook mooi wat karakter toe!

1 like

Mooi om te zien en te lezen!
Hoeveel tijd zit hier nu in?

1 like

Serieus indrukwekkend verslag! Ik wist niet dat je door die schroeven in de balans te wisselen kon compenseren voor een te korte spiraalveer!!
Niet bang voor prellen met zo’n hoge amplitude? Of klopt de lift angle nief?

ik heb geen schroeven gewisseld, ik heb reglage rondellen geplaatst op de schroeven om de balansband zwaarder te maken. die zet je per paar: op een schroef en de tweede op de schroef er diametraal tegenover gelegen.
afregeling in de kast was met vol opgewonden veer, dus geen prellen

2 likes

een uur of 4 incl foto s maken en polijsten + afwerken

2 likes

Ah excuus dat bedoelde ik, door het toevoegen van gewicht aan de schroeven.
Weer een leerzaam verslag :innocent:

1 like

Wat een geweldig verhaal. Hier ga ik altijd even voor zitten met een aangenaam drankje onder handbereik. Deze verhalen zijn de krenten in de pap op ons leuke forum.

4 likes

Prachtig project en mooi verslag; dank voor het delen en geniet van het resultaat👍

2 likes

Super om te zien dat het gelukt is om haar weer mooi te laten lopen! :partying_face:

Een passend vervangend glas is:
WC 2MC287
Perfit MB287/1
BB MT2875/155
Fulton M2-287A

Voor de lezers, dit was het eerste Curvex uurwerk van Gruen. Een caliber 311. En op de balans staat Conoruma, dat betreft het materiaal van de hairspring: COmpensation NO RUst or MAgnetism.

Opvallend, geen s mainspring dus. En ook nog blauw.

7 likes

Mooi gedaan zeg!
Het verzwaren van de balans is een leermomentje voor me. Wist niet dat het kon.
Maakt het dan nog uit aan welke schroef je de rondelen monteert, of is maakt het niet uit zolang ze maar tegenover elkaar zitten?

1 like

bedankt, dat glas probeer ik nog op te snorren.

als de blauwe veer nog mooi rond en open staat, kan je die gewoon gebruiken. Je ziet dat de amplitude ook heel erg mooi is, wel iets te hoog omdat ik de liftangle vergat aan te passen, maar desalniettemin een heel mooi resultaat met de blauwe veer. De blauwe veer is veiliger voor deze oude uurwerken, want minder sterk dan zijn tegenhanger in witte of bruine legering.

Dikke merci nog eens, we zijn er super blij mee :slight_smile:

2 likes

Altijd weer een genot om dit soort verslagen te lezen, dank ervoor!

1 like

het maakt niet uit op welke schroef je ze zet zolang ze maar tegen over mekaar zitten. Ook maar 1 rondel per schroef plaatsen, geen 2 of meer.

wel geen rondellen op timing schroeven zetten, in geval de balansband voorzien is van timing screws. Dat was bij deze balans niet, dus kon ik ze eendert waar zetten. Indien er timingschroeven op de balans geplaatst zijn (deze zijn in staal en komen per paar voor en in heel goede mechanieken zitten 2 paar) kan je de zwaarte van de balansband aanpassen via die timing schroeven en moet je geen rondellen plaatsen.

2 likes

Heel veel dank! Ik snap dat al dat fotograferen een boel moeite kost, maar wat zijn we daar blij mee! Heel leerzaam!

1 like

In mijn hoofd gaat alleen dat unbreakable en blauwe veer niet samen.:sweat_smile:
Ik heb ook nog oudere veren van Gruen, daar staat niet unbreakable op. Wat dan het verschil is, geen idee.

Weet je toevallig welke lift angle dit uurwerk heeft? Schrijf ik dat op in mijn uurwerk boekje. :blush:

1 like

Er is weinig lift angle info te vinden van Gruen kalibers kwam ik achter.
Als ik mij goed herinner heeft Kalle Slaap een video op YouTube geplaatst waarin hij uitlegt hoe je de lift angle kan bepalen wanneer je die niet weet. Heb de link zo snel niet paraat…

1 like

Volgens mij is dit m:

1 like