Een tijdje geleden kwam er een kadootje via de post aan van Jenneke: een heel erg mooie gruen master. @jenneke waarvoor dank.
In het pakketje een mooie gruen master, enige wisselstukken voor het horloge, een mooie print van een advertentie van dit specifieke horloge met begeleidend briefje, malletjes om lederen bandjes te maken en een pakje stroopwafels. Die laatste kunnen niet meer op de foto want reeds opgegeten
de gruen master uit het pakketje:
Nu schoot er een beetje tijd over en de gruen master lag zo uitnodigend op de werkbank, hij stak de ogen uit en dus hebben we hem onder handen genomen.
Eerst even wat opdraaien en kijken wat het afregelapparaatje zegt:
oei deze master is zijn master glorie kwijt geraakt ergens in de loop der jaren. Dan gaan we demonteren. Eerst de wijzer en wijzerplaatdemontage
dan de wijzer- en opwindwerk demontage
En hier zit een probleem: 1 van de schroeven van de tiretteveer is afgebroken:
Die moet er uit, maar dat komt aan de beurt na volledige demontage, dus op dit moment is de balans aan de beurt
Gevolgd door anker en raderwerk
Nu komt de veerton aan de beurt
Het spreekt voor zich dat deze veer aan vervanging toe is, gelukkig had Jenneke er eentje meegstuurd
en dan is het nu tijd om de afgebroken schroef te verwijderen. daartoe bestaat een tooltje en ja blij dat het hier aanwezig is
!
en dan krijgen we terug een open gaatje om later in het traject een nieuwe tiretteschroef te steken
nu is alles klaar om gekuist te worden: alles behalve de balans gaat in de elma kuismachine
Na het poetsen begint de montage. Ik begin altijd met het aanbrengen van fixodrop op ankerpaletten en dekstenen, gevolgd door de balans- en deksteenmontage. Eens de balans in mekaar steekt, demagnetiseer ik hem ook (foto van de greiner met papieren zakje, daarin zit de gemonteerde balans + balansbrug schroef)
Nu gaan we eerst een nieuwe schroef zoeken voor de tiretteveer. We meten eerst de oude op en dan zoeken we een passende schroef
schroef gevonden, dan komt de veerton aan de beurt
Na de veerton volgt het raderwerk en anker
dan doen we de voorzijde met wijzerwerk en opwindwerk. de nieuwe schroef voor de tiretteveer is perfect passend en het geheel schittert weer zoals vanouds
Nu demagnetiseren we eventjes de ineengestoken mechaniek voor we de balans monteren
en dan gaan we afregelen en kijken op het afregelmachientje
ai ai ai de spiraal is te kort, maar een korte spiraal die kan ik nog steeds niet langer maken. wat wel kan is het gewicht van de balansband aanpassen. Dus de te korte spiraal kan opgevangen worden door een zwaarder gemaakte balansband. De balansband zwaarder maken doen we met reglage rondellen
in deze fase had ik 2 paar rondellen van +4minuten per paar gestoken en we zijn er bijna. ik heb ook even de beat error aangepast, die is nu een pak mooier dan de 5.8ms van voorheen. dus nog een paar reglage rondellen steken en dan denk ik dat ie klaar is. Daar vergat ik foto s van te nemen, nu ja het eindresultaat zal je zien bij afregeling in de kast. Nu gaan we verder met wijzerplaat en wijzer montage
Voor we de mechaniek in de kast steken, polijsten we nog even het kastje. het glas had ik ook graag vervangen gezien het niet geheel passend is en bekrast, maar helaas niet op voorraad dus verlijmen we het oude glas er weer in.
nu kijken we nog even wat de mechaniek doet als ie in de kast zit en regelen we eventueel nog wat bij
klein zwaartepuntje van ca 40 seconden, maar dat blijft zitten, met gecompenseerd afregelen kan je 40 seconden perfect wegwerken.
Nu de bandenmontage nog en dan is t ie klaar
en dit is dan het eindresultaat
Een super coole gruen master om de pols, goed voor weer jaren tijd- en kijkplezier. Dikke merci @Jenneke
That’s all folks - Tot een volgende keer maar weer