Mooie Gruen.
Mooie toevoeging aan je verzameling
Groeten Iwan
Heel veel plezier met deze prachtige Gruen!!
Nee, deze meet juist iets wat een risico is voor de zwemmers. het is iig een handig tasformaat in de vorm van de geiger muller tube die erin zit. Volgens mij is deze niet meer te bestellen, maar ik zie op amazon een vergelijkbaar model.
Juist. Lekkere laag radioactiviteit op de wijzers. Aan de achterkant meet ik 6 microsievert.
Kast kan wel een schoonmaakbeurt gebruiken, een mooi platter glaasje en onderhoud aan het uurwerk. Sluit achteraan in de omvangrijke rij.
Mooi stukje over nog mooier horloge
Prachtexemplaar! Maar ja, een stevige jongen qua straling. Wil je niet eventjes tussen de soep en de patatten openmaken, zeg maar.

een mooi platter glaasje
Moet je maar eens opmeten, wie weet.
In het radioactiviteits draadje werd vrij geschrokken gereageerd op mijn 55 microsievert brokkelig los radium knaller. Die zit dan ook veilig opgeborgen in een metalen doos, in een metalen doos, in een metalen doos ergens bovenop de kast (het is geen lood, maar een paar lagen staal werkt ook goed)

55 microsievert brokkelig los radium knaller
Ik ben niet zo panisch en dit is niet brokkelig los. Maar ik zou bij voorkeur de wijzerplaat niet langdurig richting mijn organen willen dragen. En aan de wijzerplaat likken is bij geen enkel horloge met radium verstandig.
De oorspronkelijke eigenaar van dit horloge zal niet meer leven. Ik acht de kans echter klein dat dit horloge zijn dood is geworden.
Overigens zou deze nog wel eens kunnen winnen qua straling:
Vandaag is het Nationale Dodenherdenking. Een moment om alle slachtoffers (verzetsstrijders, soldaten en burgers) van de Tweede Wereldoorlog en andere oorlogen te herdenken. Ik kijk altijd naar het indrukwekkende stiltemoment op de Waalsdorpervlakte. Een geschikt moment om een zakhorloge te laten zien dat me meer heeft geleerd over deze slachtoffers. Ik heb het gekregen vanwege mijn liefde voor mechanische horloges (en reparaties). Het zakhorloge van de schoonvader van een vriendin van mijn m…

44mm zakhorloge van Gruen uit 1919
Heel erg mooi!

stralen wel
Die gaat flink tekeer inderdaad, dragen in de buurt van je zaakje is niet aan te raden…

47,3 microsievert per uur?

mijn 55 microsievert brokkelig los radium knaller.
Dit zijn toch wel serieuze dosis tempi, niet iets om in je broekzak te dragen.

dragen in de buurt van je zaakje is niet aan te raden…
Scheelt dat ik die niet heb.
Nog even opgezocht:
Bedankt voor de uitgebreide toelichting, wat een historie! Veel plezier met het horloge. Ik hoop op foto’s na de opknapbeurt.

De Ebauche is van Lavina in Villeret, ook wel
Schitterend ding, ook schitterend gedocumenteerd! Bedankt dat je dat met ons deelt!

Scheelt dat ik die niet heb.
Geldt ook voor vrouwelijke genitaliën
Mooie historie! Leuk om even te lezen!
Mooie NA. Gefeliciteerd. Ziet er goed uit voor haar (zijn?) leeftijd.
Mooie aanwinst, gefeliciteerd
Altijd ruimte in een collectie voor nog een zakhorloge

Altijd ruimte in een collectie voor nog een zakhorloge
Als ze maar anders zijn dan de rest, of goedkoop. In dit geval beide.
Wel een lawaaimaker. Ik zit op 3 meter afstand en hoor haar vrolijk tikken.

Of je hebt een goed luisterend oor. Ik heb bepaalde polshorloges waarop de jeugd hier in huis ook wel eens reageert: Pap wat tikt dat ding hard……… terwijl ze een bank verderop zitten
Een horloge leg ik niet naast mijn bed op het nachtkastje. Daar werd ik zelf knetter van…… kastje werd een klankkast. Die heb ik verplaatst naar de ladenkast aan de andere zijde van de slaapkamer

Ja dat kunnen die oude zakhorloges wel