Ik presenteer u mijn nieuwste uiterst zeldzame aanwinst!
Het zakhorloge
Een 44mm zakhorloge van Gruen uit 1919, met als modelnaam plate 22A.
Waarschijnlijk is de wijzerplaat al heel lang geleden opnieuw opgemaakt, want niet perfect en zwitserland ontbreekt.
Je moest er wel wat centjes voor over hebben.
De doelgroep
Een model voor de commerciële markt, dus niet door het Amerikaanse leger gebruikt. Maar volgens Gruen wel noodzakelijk op de battle fields voor een officier (uiteraard een man). Een polshorloge draag je voor het gemak. Maar als je veiligheid afhangt van seconden, heb je een zakhorloge nodig die nauwkeurig loopt.
Ook nog uiterst duurzaam volgens de marketing. Dit komt door de korte balansstaf (verithin model) en een extra dekseltje.
Het is heel dun, dus je schuift het makkelijk onder een riem en door de radium is het snachts af te lezen. Licht geven doet hij niet meer, stralen wel.
De kast
Een zeer plat horloge, daarom staat er ook very verithin in de kast. Helaas zit er een veels te hoog glaasje in, maar het zal minder dan 8mm dik zijn.
Er zit een blijkbaar zeer ZEER noodzakelijk dekseltje in…. De protection cap.
Overigens is de kast gemaakt door Wadsworth watch case co uit Kentucky Dit was 1 van de grootste Amerikaanse horlogekast fabrikanten van 1892-1953. Ze maakten hoge kwaliteit kasten met name gold-filled. En ze hebben heel veel in opdracht voor Gruen gemaakt. Plaatje van nkuviews.com
Deze kast is ultra quality gold filled, met als extra markering PER. Oftewel, permanent. Hij zou dus een mensenleven mee moeten gaan zonder doorslijten.
Het uurwerk
Een gruen verithin caliber V4 met 17 jewels en formaat 17 ligne.
De Ebauche is van Lavina in Villeret, ook wel Gruen Guild factory V genoemd door Gruen.
Het bevat blijkbaar een gouden setting.
En had ik al gezegd dat het dun is? Gepatenteerd.