Dodenherdenking en een leerzaam horloge

Vandaag is het Nationale Dodenherdenking. Een moment om alle slachtoffers (verzetsstrijders, soldaten en burgers) van de Tweede Wereldoorlog en andere oorlogen te herdenken. Ik kijk altijd naar het indrukwekkende stiltemoment op de Waalsdorpervlakte.

Een geschikt moment om een ​​zakhorloge te laten zien dat me meer heeft geleerd over deze slachtoffers. Ik heb het gekregen vanwege mijn liefde voor mechanische horloges (en reparaties). Het zakhorloge van de schoonvader van een vriendin van mijn moeder. Het is geen Gruen maar een Omega.

De eerste hint van zijn geschiedenis is de ongelooflijk hoge radioactiviteit. Radiummarkeringen en cijfers op de geëmailleerde wijzerplaat en ook lekker dik op de wijzers gesmeerd. Het originele plexiglas zit er nog voor.

De tweede hint is de caseback. De vernikkelde messing kast is gegraveerd met een brede pijl met eronder G.S.T.P. (General Service Trade Pattern) met een legerregistratienummer. Oftewel, van de Engelse RAF.

Binnenin het simpel ogende Omega kaliber 38.5 L T1 met 4 adjustments dat tot binnen 10 seconden per dag (zoals bij een chronometer) zou moeten lopen. En in de case de referentie ML 1140. Bekend van levering vanaf maart 1944 aan het Engelse leger.

De eerste info die ik kreeg was dat het horloge toebehoorde aan 1 van de vliegtuigbemanning van een neergestort vliegtuig in Tongeren (bij Epe in Nederland). Het zou gekregen zijn als bedankje voor de goede zorgen na de crash.

Een zoektocht naar een neergestort vliegtuig in de juiste periode kon er maar 1 zijn. Die op locatie 14 (meer info in het boek Gevallen helden). Net na middernacht op 13 juni 1944 werd het vliegtuig Lancaster Mk III LM581 A-X neergeschoten door een nachtjager van de Duitse Luftwaffe. De piloot was T.W. Boyce uit Nieuw-Zeeland. Het duurde een flinke tijd voordat de brandweer het vliegtuig vond in het donker in het bos.

Een cadeautje zou echter toch gek zijn, want er waren geen overlevenden van Sq166 van dit vliegtuig… Bevestigd door verschillende politierapporten. Er is een grotere kans dat dit horloge 's nachts al licht gevend is ‘gevonden’ en opportunistisch is meegenomen. De vinder was een onderduiker die vast zat op het politiebureau, maar de politie moest helpen de lichamen te bergen.

Van wie dit zakhorloge is geweest, is niet met zekerheid te zeggen. Maar niet de piloot. Zijn polshorloge is na de oorlog opgedoken. Het werd ingeleverd bij de burgemeester van Nunspeet, samen met een schimmig verhaal over een afgehakte pols. :grimacing: De meest logische eigenaar is de navigator Andrew Burgess Leonard die ongetwijfeld een zakhorloge gebruikte bij het navigeren in het donker.
afbeelding

Wat heb ik geleerd (of het was meer een schok) in mijn zoektocht… Het hoge aantal vliegtuigen dat het niet heeft gehaald. De gemiddelde vliegtijd voor de bemanning was 1 maand. De leeftijd van deze dappere mannen, of moet ik zeggen jongens, allemaal 20 - 25 jaar. Vrijwilligers uit landen waar de oorlog niet heeft plaatsgevonden. Dat maakt me stil.

81 likes

Mooi verhaal, bijzonder horloge.

1 like

Wat een eer om dit horloge ten geschenke te mogen krijgen.
Wat een prachtige post. Wat een geweldige research.
Ben onder de indruk. Dank je wel.

3 likes

Ook dit jaar geeft dit horloge mij een tastbare herinnering aan de tweede wereldoorlog.

:candle:

16 likes

De Britse bemanningen moesten 30 vluchten maken. Weinig bemanningen haalden dat.:no_mouth:

4 likes

Doet me denken aan het verhaal over de vliegtuigen die terugkwamen met allemaal kogelgaten op bepaalde delen. De ingenieurs stelden toen voor om die delen extra te versterken met staal. Gelukkig was iemand anders scherp genoeg om op te merken dat ze juist de rest van het vliegtuig extra moesten beschermen, want deze schade was minder belangrijk aangezien die vliegtuigen nog thuis konden komen.

6 likes

Hee mooi verhaal aan de hand van een wel heel bijzonder horloge.

Dank en wees er zuinig op!

2 likes

Wat een leven heeft die achter de rug. We zouden er vaker bij moeten stilstaan wat die mannen deden en opofferden voor onze vrijheid, hoeveel leed oorlog veroorzaakt maar ook hoe snel dat leed ook weer vergeten is.
Koesteren zou ik zeggen.

3 likes

Dat klopt, met name bommenwerpers werden in de eerste jaren bij bosjes uit de lucht geschoten. Bij het Brise Bomber Command heeft ruim 40% van het vliegend personeel de oorlog niet overleefd.

De Amerikanen hanteerden de regel dat je 25 missies moest volbrengen, waarna je aan je plicht had voldaan en vrij was om terug naar huis te gaan. Slechts 25% van het vliegend personeel haalde deze 25 missies. Van hen besloot overigens nog een significant deel (ik weet geen cijfers uit mijn hoofd) om bij te tekenen voor nog eens 25 missies. Wat een cijfers… Je wordt er inderdaad stil van, en ook wel langer dan twee minuten.

7 likes

Prachtig topic, ik krijg er kippenvel van. Dit is wat HF mooi maakt.

1 like

Veel dank voor dit verhaal. Eigenlijk realiseer je je soms te weinig wat een offers er zijn gebracht.

2 likes