Tijdens m’n (bijna dagelijkse…) ronde op Ebay naar mooie Seiko 6139 modellen welke ik nog niet gehad heb, kwam ik weer iets leuks tegen.
Dat bedacht hebbende, plaats je een bod. Overboden door autobid, helaas… dan een beetje erbovenop zetten, he weer overboden. Dan maar even snel een mooi bod plaatsen en snel even op enter drukken.
(Ik ga nooit meteen met m’n totale maximum erin, wil dat altijd pas later doen… Ik doe liever 5x kleine stapjes dan in 1x m’n maximum… Dat houdt het wat spannender in mijn ogen.)
Het is op dat moment, dat je ziet dat je de hoogste bieder bent en vol trots even kijkt naar je high bid amount en daar staat het: 150, nee wacht, dat is geen 150 maar daar staat 1150 getypt…
In de haast per ongeluk een 1 teveel getypt.
.
.
.
.
.
.
.
Dat is het punt dat je hart een korte slag overslaat en je gaat zoeken naar de annuleer-knop. Maar Ebay zou Ebay niet zijn, als er wél een annuleer-knop zou zijn.
Snel maar een berichtje getypt naar de verkoper, in de hoop dat die m’n bod zal verwijderen.
Zo zie je maar weer, haastige spoed is zelden goed. Zeker als het gaat om Ebay en geld uitgeven…
Dit is overigens ook één van de redenen dat ik nooit aan “snipen” doe op Ebay, dat is bij mij gewoon gedoemd te mislukken. Of juist niet, ligt eraan hoe je het bekijkt, je wint in ieder geval wel de veiling zo…
Hier een screenshot van het pijnlijke gezicht.
Iemand hier die iets soortgelijks heeft meegemaakt, maar wél vast zat aan de aankoop?
Je bent met je 5 kleine stapjes het bod onnodig aan het verhogen, voor jezelf maar ook voor anderen.
Als je gewoon wacht tot het laatste moment en dan je maximum bod uitbrengt, zal dit voordeliger voor je uitpakken in de meeste gevallen.
Ook bied je dan met je verstand en niet met je emotie.
Als je namelijk steeds wordt overboden, ben je geneigd het maximale bedrag wat je in je hoofd had, te verhogen omdat je graag wil winnen.
Dat is juist deel van het spel vind ik. Niet zozeer het onnodig verhogen, want dat is het niet. Je wil het horloge kopen voor een bepaalde prijs. Daar ga je (langzaam wellicht, maar toch) heen, naar die prijs.
Veelal pakt het overigens niet voordeliger uit, want die prijs komt er toch. One way or another, de prijs gaat omhoog.
Het is juist dat ik vaak al een maximum in m’n hoofd heb. Bijvoorbeeld bij een horloge met een waarde van ronde de 225 euro, dan heb ik een maximumprijs in m’n hoofd van bijv. 200 usd (rekening houdend met de kosten die er nog bij komen, verzenden inklaring etc), maar de prijs staat momenteel nog op 75. Dan bied ik vaak rond de 125, vaak ben je dan hoogste bieder, soms niet. Dan bied ik zeg 175. Ben je dan de hoogste, dan ga ik op het laatste moment pas naar die 200 toe. Ben je nog geen hoogste bieder met 175 dan ga je naar de 200 en that’s it.
De 5 stapjes die ik zei zijn ook weer wat overdreven… Ligt natuurlijk aan de prijs van het horloge en dergelijke, maar ik bedoel meer dat ik eerder meerdere kleine stappen doe dan 1x meteen mijn maximum.
Ik bied niet vaak met m’n emotie, dat ik ben overboden doet me eigenlijk weinig. Ik bepaal altijd eerst een prijs in m’n hoofd wat het horloge ongeveer waard is, afgaande op de foto’s en beschrijving. Dan ga ik daar naar bieden. Daar ga ik nog geen dollar overheen. Als ik dat ga doen, ja dan zijn alle remmen los en is het einde zoek.
Maar zeker in een zoektocht om alle 6139 varianten gehad te hebben, kun je het je niet veroorloven om horloges voor veel meer dan hun verkoopwaarde te kopen. Dan zou het een onbetaalbare hobby worden. En daarnaast is het dan niet meer leuk, dan koop je gewoon alles in één keer en ben je klaar. What’s the fun in that?
Het is uiteraard aan jou hoe je biedt. Jij kan wel zonder emotie bieden,een hoop bieders die jou weer willen overbieden bieden wel met emotie.
Dat bedoel ik met onnodig de prijs opdrijven. Als jij niet biedt voor het einde, blijft het bedrag lager en geef je een andere bieder de illusie dat hij het winnende bod heeft geplaatst waardoor deze zijn maximum bod vermoedelijk niet gaat verhogen. Bied jij vroegtijdig over zijn bod heen, heb je een grote kans dat hij dat ook weer doet.
Maar goed. als jij er plezier aan beleeft, gewoon lekker blijven doen. Ik wilde je slechts een tip geven, maar wellicht moet ik me er gewoon niet mee bemoeien
Ik heb het ook een tijdje zo gedaan maar met een Sniper ben je uiteindelijk gewoon goedkoper uit, niet in het minst omdat jouw grens dan gewoon hard is. En als je hem dan mist, jammer dan, dan is het gewoon geen goede deal.
Ja oke op die manier had ik het nog niet gezien, ik kan mn prijs wel vast hebben maar een ander misschien niet. Eigenlijk nooit echt over nagedacht.
Misschien toch maar eens over nadenken het wat anders te doen ja.
@horloG hoe doe jij eigenlijk snipen, met een programma of gewoon zelf op de seconde drukken?
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen gewoon 1 keer je eigen maximum bod doen en snipen? Op die manier heb ik namelijk ook gewoon een harde grens. Win ik het niet, jammer dan.
is het bij dat in de laatste seconde snipen dan niet nadelig voor bieders die traag internet gebruiken of op een foute server zitten,
ik weet dat er bij de beurs vroeger ook voordeeltjes werden behaald door de beurs / handelaar met de beste apparatuur.
Dat zou denk ik alleen van toepassing zijn als iedereen hetzelfde zou bieden.
Stel het hoogste bod bij een horloge staat op 150 usd, jij bied 250 net een halve seconde voor het einde dan gaat het bod naar 152,5 (ebay doet de rest met het verhogen). Als dan iemand een kwart seconde voor het einde 200 biedt, doet ebay automatisch jouw bod van 202,5 eroverheen. Simpelweg omdat jou maximale bod het hoogste is. Ik denk niet dat je internetsnelheid erg van toepassing is, zolang je snel genoeg bent om in die laatste seconde dus te bieden.
Maar in principe zou ook dat niet uitmaken zolang jouw hoogste bod maar hoger is dan het snipe bod van een ander.