Beste mede-forumleden, sinds een paar weken heb ik in mijn collectie een Halios Tropik en sinds twee weken ook een Halios Delfin.
Omdat er behoorlijk wat overlap zit tussen de horloges - en ik een nieuwe mountainbike op het oog heb - heb ik besloten dat er sowieso eentje weg moet. En dat is lastig, want de één is wat dressier en de ander wat sportiever. Dus ze zijn eigenlijk ook weer anders. Misschien vertrekken ze wel allebei, dat is tenslotte wel zo eerlijk ;). Om een goede en weloverwogen keuze te maken doe ik graag een beroep op jullie kennis en smaak als het gaat om horloges. Oftewel de vraag:
‘welke zouden jullie houden en waarom?’
Ik zal ze even kort voorstellen. Beiden hebben een Miyota 9015 uurwerk en het fenomenale materiaalgebruik, afwerkingsniveau en oog voor detail wat Halios zo populair maakt in de ‘onder de 1000 dollar’ categorie.
De Halios Tropik is 41mm in diameter en heeft een wat meer dressy uitstraling, hij kan met zijn formaat prima bij nette kleren en met een beetje fantasie zelfs onder een pak. Als een Submariner kan, dan deze ook, nietwaar? Het voordeel van de Tropik is zijn veelzijdigheid, sportief genoeg voor bij een spijkerbroek met t-shirt, netjes genoeg voor bij zakelijke kleding. Zijn nadeel is het wisselen van banden. Op de één of andere manier is de Tropik op zijn stalen bracelet gewoon verreweg op zijn best. Leren en rubber banden staan hem in mijn beleving gewoon iets minder goed. Of het nu door de bolle kastvorm of de korte lugs komt, ik weet het niet. Maar hij moet gewoon op staal.
Dan de Halios Delfin. Maatje groter (43,5mm) en ook een stukje dikker. Prachtige kastvorm. Voordeel is dat hij perfect kan wisselen van banden. Of je nu rubber, NATO of een mooie leren band pakt (al dan niet van Ko), het staat hem geweldig. Zijn (voor mij) nadeel is dat hij door zijn meer sportieve uitstraling en formaat, niet erg geschikt is voor bij zakelijke kleding en onder een pak kan hij gewoon echt niet. Ik loop vijf dagen per week er zakelijk bij en dat zou betekenen dat ik de Delfin eigenlijk alleen 's avonds en in het weekend kan dragen.
Alvast veel dank voor jullie toelichting, inzichten en motieven! Het resultaat van deze stemming en de uiteindelijke beslissing zal ik natuurlijk met jullie delen.
Van de Delfin vindt ik de wijzers niet echt mooi. Ik vind de Tropik sportiever. Mede door de wijzers en indexen.
Bovendien zou ik de Tropik houden. Oogt rustiger door gebrek aan minuten streepjes op de bezel. En deze heeft mooiere wijzers, indexen en een prachtig eigen design.
Ik zie echt niet in waarom de Delphin niet onder een pak zou kunnen, en de Tropik wel. Mijns inziens zijn ze daar beide ongeschikt voor…
Dus: De Delphin houden, en er een dresswatch bijkopen…
Beide vind ik mooie horloges, maar ik zou de Delfin niet aanschaffen vanwege het formaat. Ik zou ze beide van de hand doen en gaan voor je mtb. Als je een houdt kies dan voor de Tropik, na lang wikken en wegen vind ik die uiteindelijk mooier.
Schoorl is - hoewel ik daar wel uit de buurt kom oorspronkelijk - een beetje uit de richting.
Maar hier is het op de Veluwe/Posbank ook goed toeven… hoewel ik nu zie dat Schoorl gewoon doodleuk op plek 5 staat in de top routes (en wij pas op 25…)
Tropik omgehad. Vond ik te gek. Die zou ik houden.
Verder dat van die 'duikers kunnen niet onder ‘n pak’ vind ik echt BS. Ik zeg als James Bond ermee wegkomt, dan kan iedereen het doen. Tegenwoordig zie je echt alle mogelijke horloges bij alle mogelijk outfits en alles klokken zijn nu groot (en vaak grof). So who cares, right?
Tja, het ligt ook een beetje aan de samenstelling van rest van je verzameling.
Mocht je al een aantal duikers hebben dan zou ik de Tropic houden, is toch
wat meer een allrounder.
De Delfin heeft daar in tegen meer een eigen karakter.
Moeilijk.
Voor mij zou het ook afhankelijk zijn wat je nog meer in je verzameling hebt of wilt. Als je iets anders voor onder je pak hebt, en gezien je liefde voor bandenswappen, zou ik de Delfin houden. Mocht je niet iets anders hebben, dan zou ik 5 dagen per week van je Tropik genieten.
Persoonlijk vind ik de Tropik mooier, dus zou ik zeggen de Tropik wegdoen
Het Sumo-syndroom is de te grote afstand tussen kast en band waardoor er een groot gat ontstaat tussen beiden. Daarom zie je weinig Sumo’s op andere banden (muv rubberen MM300) omdat men dat over het algemeen niet mooi vindt, je kunt het goed zien op de tweede foto met leren band.
Ben je trouwens wel eens in de Drunense Duinen geweest met je mountain bike? Topparcours!