Hallo, even voorstellen Gompie016

Welkom!

Aan de andere kant jammer dat de jeugd in deze tijden geen andere dingen te doen heeft. Maar ik ben het met je eens. :slight_smile:

1 like

Zo is dat. Ik was op die leeftijd net terug van mijn eerste vakantie met vrienden in Salou. Van dat geld had ik een mooie horloge kunnen kopen. Echter zijn de herinneringen aan die vakantie onbetaalbaar geworden :grin:

9 van de 10 is buiten Europa op Reddit. Dan mag je nog invoer betalen en dat is niet mis in Nederland, rekening mee gehouden?

Ik ga inderdaad geen cent lager, deze verkoopt zichzelf wel een keer.

Succes met de speurtocht!

4 likes

Pohh, dat blauw is wel lekker.

1 like

Mogen we daar een discussie met je over opstarten?

Als een merk als Hamilton per jaar 150.000 horloges verkoopt, en een merk als Rolex 1.200.000, terwijl Damasko of Sinn er 15.000 de neus verkopen, weet je waar de zeldzaamheid zit.

Dat vertaalt zich niet naar exclusiviteit, mind you, want je ziet Rolex in prijs stijgen en Sinn en Damasko afschrijven na aankoop. Maar het is wel zo dat als Seiko een run van een horloge uitbrengt van 1500 stuks limited, dat dat meer is dan de hoeveelheid DS 30’s die Damasko dat jaar gaat maken.

“Limiteds” zijn nodeloze geld uit de zak klopperij, en die blauwe Alpinist van @HanDavinci is daar een mooi voorbeeld van. Hij staat nu tweedehands te koop voor 1000 ballen.

Ooit heb ik 375 Euro betaald voor die SARB017, en je scoort tegenwoordig nagelnieuwe Alpinisten in zilver, zwart of groen voor zo’n 650 bij SoloJapan of zelfs voor 675 bij Seiya inclusief import. Dan zie je dat die limited een zekere gekte vertegenwoordigt.

Han heeft wel gelijk, hij verkoopt zich toch wel automatisch. Maar als je een doodgewone Damasko DS30 of Stowa Flieger koopt dan zul je het merken:

Buiten dit forum zul je nooit iemand tegenkomen die zo’n ding heeft. Sterker nog, ik ben nog maar één keer in die vijf jaar dat ik Seiko verzamel iemand met een SKX om de pols tegen gekomen, en nog nooit iemand met een Grand Seiko, Lord Matic, standaard SARB, Alpinist, of Stargate. Allemaal non-limiteds.

Echt, het maakt geen reet uit. Hamilton Navy? Nope. Nooit iemand mee gezien. Hamilton maakt sowieso maar 150.000 horloges per jaar, en de Navy Pioneer is één van de vele modellen. Ooit iemand met m’n standaard Citizen Promaster Sky gezien? Neuh. Quartzje bij de juwelier om de hoek.

Filosofisch gezien is alles wat wij op deze planeet produceren limited, dat komt er ook nog bij.

Als je limiteds verzamelt omdat je nou éénmaal voor een bepaald merk brandt en je wilt daar een verzameling van aanleggen? Prima. Maar om te weten dat je “iets speciaals” om de pols hebt kun je beter merken en modellen kiezen die wat meer niche zijn.

Just my two cents.

6 likes

Welkom!

Check this out, ik kreeg de tip van onze Veblen. Je hebt toch tijd genoeg om dit stukje even te lezen, naar het schijnt:

http://www.ophion-watches.com/oph-786

1 like

Van harte welkom hier! :slightly_smiling_face: :+1:

Ik zie toch regelmatig skx’en, submariners en GMTs… en je struikelt in zuid over de (fake?) APROs en Patek… nu is dat niet bepaald Noord-Oost Groningen.

Maar goed die zijn inderdaad niet limited. Heb wel een keer een oranje SKX gezien bij een oudere man. Had de neiging te vragen of het een HFer was

1 like

Leuk, maar niet mooi. Er is iets met sandwich dials wat het niet voor me doet, en een sandwich sector ring maakt dat niet beter. Ook die granaat-pin van een urenwijzer vind ik niet tof, dus ja… Uurwerkje ziet er wel cool uit verder, maar brrrr… wat een horloges. Terwijl ik ze op papier mooi zou moeten vinden.

Ja, daar lopen er op kantoor genoeg van rond. Schaarste ten spijt, iedere boerenlul heeft een Sub, OP of DJ. De ICT salesboer die z’n eerste goede jaar draait koopt, zo lijkt het, een Rolex. Toegegeven, ik heb er maar één met een Dweller gezien, één met een Explorer II in het zwart, en nog nooit een GMT II Master, Milgauss, Turn-o-graph of Yachtmaster.

Blijkbaar zit er een dak aan wat de ICT salesboer uit wil geven van z’n eerste bonus. Oh, en de dames doen vaak een DJ. Daar heb ik er een stuk of drie van rond zien hobbelen. En da’s nog maar bij het bedrijf waar ik zat.

Neemt niet weg dat de witte Stargate een eenhoorn is. :slight_smile: Wel heb ik ooit een collega gehad die altijd goekope slechtzittende pakken aanhad omdat “dat m’n werkkloffie maar is” die dan ook altijd met een oranje Monster op rubber op kantoor zat, en ondertussen wel bakken met doekoe maakte. :1st_place_medal:

2 likes

Dit punt is nu een aantal keer gemaakt en ik begin nu ook wel in te zien dat je niet per se een limited edition moet hebben om uniek te zijn. Mijn ‘angst’ komt omdat 2 vrienden van op puur toeval hetzelfde Daniel Wellington horloge hadden gekregen wat ook wel een beetje lullig was. Nogmaals iedereen bedankt voor het warme welkom!

Heeft denk ik ook te maken met de opkomst van duurdere en exclusievere kleding bij de jeugd waardoor een horloge van 500-1000 euro ineens zo gek niet staat tegenover een Stone island has die na 2 jaar weer weg kan.

welkom!

Massaproducten die voor 150 ballen op iedere straathoek worden verkocht en die met name door mensen gekocht worden die geen liefhebber zijn zijn natuurlijk andere koek dan de wat meer serieuze horloges.

Niks mis met een DW, ik heb veel ergere modeverschijnselen gezien, maar het is wat het is.

Komt bij dat 99% van de mensen die je tegenkomt in het dagelijks leven echt niet weten of je horloge limited is. Als ze er al iets van vinden, is het ‘mooi’ of 'niet ‘mooi’.

Zijn natuurlijk ook kluwen mensen met dezelfde DJ, blauwe Seamaster of Submariner. Maakt die horloges niet minder mooi.

Welkom hier bij HF !
Ja er zijn zoveel mooie horloges !

Oranje SKX. Oudere man. Ah ja dat is @DaLuca. Die is nog niet zo oud maar beweegt als een 80-jarige.

1 like

… vanavond weer ouwe. Ik laat je alle hoeken zien.
Vergeet de omega niet! :hugs: