Hallo vanuit het diepe zuiden des lands!

Ik ben nieuw op het forum dus ik dacht, het is wel zo netjes op je even voor te stellen. Nick, vijftiger, volwassen kinderen die de deur uit zijn, hardloper en fietser, hondenliefhebber en vanzelfsprekend hou ik van mooie horloges (anders was ik hier niet).

Omdat ik regelmatig buiten sport, loop/liep ik de laatste jaren vooral met een Garmin om mijn pols. Een mechanisch horloge droeg ik alleen nog maar “bij gelegenheden”. Omdat dit toch wel erg jammer is, heb ik een aantal weken geleden besloten mijn horloges weer dagelijks van de watch winder te nemen en ze ook weer daadwerkelijk te gaan dragen. Het sporthorloge dus alleen nog maar bij het sporten.

Ik heb geen grote collectie maar koester de 3 horloges die ik bezit.
Een Ebel 911 Discovery, een Rolex Datejust 41 - Wimbledon Dial en een “niet mechanische” Junghans Mega Solar.
Ik kijk naar het lezen van de interessant berichten hier en naar de foto’s van jullie mooie horloges!

65 likes

Welkom :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Welkom hier!

Hee! Da’s een niche die je op dit forum niet vaak tegen komt.

Ook zo’n klassieker die je hier niet vaak genoeg ziet.

DJ’s in alle ere hoor, maar daar zou ik wel een foto van willen zien, van die Ebel en die Junghans.

Groeten van de neef van die Junghans. :slight_smile:

3 likes

Welkom.

Advies dezerzijds: zet die winder uit of gooi hem weg.
Het is rommel, die alleen extra slijtage aan je uurwerken veroorzaakt. Zoiets als de motor van je auto dag en nacht laten lopen, omdat hij dan warm is als je gaat rijden…

7 likes

Hallo terug vanuit het , waarschijnlijk iets minder diepe, zuiden terug.
Veel leesplezier hier gewenst.

2 likes

Pas net nieuw op het forum en nu al het eerste goede advies. Ik wist dat niet, ik ging van het tegenovergestelde uit. Ik was altijd in de veronderstelling dat een winder de levensduur van je horloge verlengd…

1 like

Doe er je voordeel mee!

Het is wel goed als een horloge zo nu en dan loopt, weer de analogie met je auto: de auto alleen stil laten staan is ook niet goed.

3 likes

Alaaf!

Die discussie over de winder is al zo oud als HF zelf.
Op de winder : olie blijft soepeler, maar onderdelen slijten
Niet op de winder: olie gaat indrogen, onderdelen gaan evt zelfs vastzitten, horloge gaat achterlopen.

3 likes

Welkom!

Zo’n winder heeft natuurlijk ook voordelen, zeker als je denkt aan horloges met een kalenderfunctie of een maanfase. (hoef je niet elke keer alles weer goed te zetten).

4 likes

Olie droogt sowieso in, al duurt dat heel lang.
Paar x per maand laten lopen en de olie blijft goed verdeeld in de rubi’s. Daar heb je geen winder voor nodig.

4 likes

Welkom Nick en heel veel plezier gewenst hier!:slightly_smiling_face:

1 like

Allereerst: Welkom hier!
Ik houd van vintage horloges, maar helaas is de datum snel- verzet pas laat in zwang geraakt. Maar ik heb niet veel automaten . Dus geen ervaring met een winder…

1 like

welkom Nick!

1 like

Welkom.

1 like

Welkom hier. Leuke set horloges heb je!

1 like

Welkom bij de club Nick👍

1 like

![IMG_1386 2|683x500]

14 likes

20 likes