Hallo, vraag over 2 horloges uit erfenis

Hallo,

Ik heb uit twee erfenissen (heb ze al lang in bezit maar kwam ze pas weer tegen bij een corona opruim actie) twee horloges waar ik niets over terug kan vinden. Wel over het merk maar verder niets. Het zakhorloge is ongeveer 90 jaar oud en van een opa geweest. Deze loopt niet. Het pols horloge is van mijn vader geweest en ook die loopt niet. Geen idee of het polshorloge een automaat is of een batterij heeft, kan hem in ieder geval niet opwinden, knop draait “los”, en als ik hem beweeg gebeurt er ook niets.

Ik ben benieuwd naar wat jullie als deskundigen er over kunnen vertellen. Heeft het zin om ze te laten maken en als dat zo is, waar kan ik dan het beste terecht?

Alvast bedankt voor jullie input.
Groeten Ruud Schoonderbeek.

2 likes

Goedmiddag Ruud,

Zakhorloges weet ik niet zoveel van, maar het ziet er prima uit :slight_smile: Het polshorloge is een nep/imitatie Mont Blanc, waarde 0,-.

2 likes

Over het Eterna zakhorloge kan pas iets worden gezegd zodra je een foto van het mechaniek laat zien. Is het compleet of missen er duidelijk onderdelen?
Ingeval van compleet zal een onderhoudsbeurt soelaas kunnen bieden, ga er mee naar een horlogemaker.
Jammer van de beschadigingen van de wijzerplaat bij 4 en 10, het porselein daar is niet te herstellen.

2 likes

Hi Ruud,

Eterna is een oud en gerespecteerd uurwerkmaker, opgericht ergens in de 1850’s, zij het onder een andere naam. Begin 1900’s werd deze in Eterna gewijzigd. Ze zijn nu vooral bekend van de ETA uurwerken die ze voor andere horlogefabrikanten produceren. Ik ben zeker geen kenner van vintage zakhorloges (of wat voor zakhorloge dan ook, eigenlijk), maar verwacht geen fantastische monetaire waarde. Of je 'm wil laten maken hangt denk ik vooral van de emotionele waarde af.

Voor wat betreft de Montblanc: ik kan me niet voorstellen dat MB ooit een duikhorloge dat 30m waterdicht is geproduceerd zou hebben, dus die lijkt me nep.

Wat zeg jij nou ?
ETA heeft al lang niks meer met Eterna te maken, die gebruiken tegenwoordig zelfs Sellita uurwerken.

1 like

Dat neemt toch niet weg dat Eterna daar voor de meeste mensen vooral van bekend is?

Wat je zegt klopt gewoon niet, punt.

Daar denken Wikipedia en ik dan anders over, maar dat is OK :slight_smile:

Kan zijn maar Eterna levert heden ten dage helemaal geen ETA uurwerken aan andere horloge fabrikanten.

2 likes

Dat klopt maar ze hebben de ETA fabriek toch opgericht in de jaren ‘30. Ik link die 2 ook nog altijd :sweat_smile:

2 likes

Daar heb je gelijk in maar Lst schrijft dat het in de tegenwoordige tijd nog zo is en dat klopt niet.

1 like

Dat idd niet. Ze zijn zelfs in Chinese handen momenteel :pensive:

1 like

Samen met Corum toch ?

1 like

Dat wist ik niet eens maar ik zie dat je gelijk hebt. Corum heeft me nooit zo geboeid om eerlijk te zijn :sweat_smile:


Opps… HongKong is geen China natuurlijk :thinking:

Sorry voor off topic TS :smiley:

1 like

De beschadigingen zijn ontstaan doordat de kast een opdoffer heeft gekregen door waarschijnlijk een val. Hierdoor zijn de poten van de wijzerplaat die op die punten zitten verbogen waardoor het porselein is gesprongen. Repareren kan wel, maar is kostbaar.

1 like

Heren,

Dank voor jullie input. Dat het polshorloge nep is verbaast mij niet gezien de wijze waarop mijn vader zijn aankopen deed. Hij heeft heel veel over de wereld heen gereisd en kwam regelmatig in landen waar de nep industrie welig tiert. Het zakhorloge is compleet en hoeft niet in mint staat te worden gebracht. Vind juist de gebruik sporen wel wat hebben. Gezien het vakgebied van mijn Opa, timmerman, verwacht ik zomaar dat het horloge flink te lijden heeft gehad. Ik ga er mee naar een reparateur om te zien wat de kosten zijn voor een inspectie dan wel reparatie. En de waarde is niet in geld uit te drukken, zit meer in de emotionele kant.

Nogmaals dank voor jullie hulp. Ps, als jullie een goed adres in de buurt van Dordrecht kennen hoor ik dat graag.

Groeten Ruud.

4 likes

Hier een kaart met horlogemakers (in Dordrecht helaas geen, je zal naar Rotterdam moeten):


Succes :slightly_smiling_face:

Thanxs, dit helpt enorm.

1 like

Een mooie website over oude Eterna’s vind je hier:

http://www.schild-eterna.de/index.htm

Oh mooi, ga gelijk even kijken. Dank je wel.