Hamilton vs Oris vs Frederique Constant?

Ik ben net een half jaartje of iets begonnen aan de horlogehobby. Dus sinds die tijd ben ik begonnen met sparen voor m’n eerste échte horloge. Momenteel twijfel ik tussen iets van een Oris Small Second Date, Hamilton jazzmaster open heart of een FC Classics Moonphase. Dus welke zouden jullie aanraden? En hebben jullie nog alternatieven?

9 likes

Wat wil je zelf?

Oris met kop en schouders

12 likes

Welkom op HF!

De Oris. Het mooie van de Oris is dat de wijzerplaat intact is :wink:

8 likes

De Oris!

1 like

Oris als merk sowieso…en het model pointer date is wonderschoon. :ok_hand:

2 likes

Het is misschien vloeken in de kerk, maar ik zou zeker voor de Frederique Constant kiezen.

6 likes

De Oris steekt er wat mij betreft ver bovenuit … dan moet ik erbij zeggen dat ik deze Oris één van de minder mooie PD’s vind.

1 like

Bedankt voor de reacties!
De Oris is wel de enige die niet bij een grotere groep hoort (Swatch en Citizen). Maar de FC is wel een moonphase (niet een inhouse, maar nog steeds een moonphase). Daarnaast heeft de Hammi wel een semi-skeleton bodem, terwijl ik niet echt van volledige skeletons houd. Daarnaast is de Hammi relatief goedkoop, zeker vergeleken met de Oris, en de FC zit een beetje er tussen. En die Oris Red Rotor ziet er echt fantastisch uit.

Ik hou niet van gaten in de wijzerplaat dus de Oris.
Mooi horloge overigens.

En ik heb ook wel een zwak voor een Oris Big Crown met lichte wijzerplaat.

3 likes

Oei…

Niet helemaal in verhouding!

sportiever:

Maar probeer eens te omschrijven wat je wilt. Zeker geen duikhorloge? Budget? Wil je ook jong gebruikt kopen en zo misschien ‘nog wat beters voor hetzelfde geld’ vinden? Welke maten staan nog aangenaam op je pols?

1 like

Met de FC heb je iets afwijkends om de pols en het merk is oké. Ik zou deze kiezen.

Otis is wat meer gewild en ik vind het mooi merk (heb er twee) Deze Oris vind ik niet fraai en mis in ieder geval een centrale secondewijzer. Maar de datum aanduiding is wel weer mooi gedaan.

De Hamilton lijkt aangetast door termieten, brrr…

2 likes

De Oris van deze drie natuurlijk. Mocht je nou per se een open heart / skeleton horloge willen, dan heeft Oris ook een open plaat Atrix die veel interessanter is:

2 likes

Als budget zit ik rond de max 13-1400. Dus met de Oris zit ik al in principe tweedehands te kijken. Ik zoek eigenlijk naar een soort van dresswatch voor everyday zeg maar.
Die NOMOS ziet er erg fraai uit, maar is die niet erg boven budget?

qua maat wil ik nog het liefst onder de 40mm blijven, anders krijg je te vaak dat het op zo’n oversized invicta gaat lijken :face_vomiting:

1 like

Dit is exact wat ik ook wilde zeggen… dus ik zeg maar niets meer!:+1::wink:

1 like

Mooie Oris zeg!! FC is (in mijn ogen) altijd een samenraapsel van design elementen, welke ze bij andere merken hebben afgekeken. Heb er niets mee. Je krijgt de looks van een Patek, een interessant klinkende naam en je bespaart een ton. Dat dan wel. Deze Hamilton lijkt te zijn aangereden.

In dit geval, zeker de Hamilton !! 100 %. Geen twijfel :blush: