HanDavinci op bezoek bij Tempus uurwerktechniek!

Shalom!

Ik mocht vorige week in Midwoud een miniservice aan mijn eigen Datejust uitvoeren op de werkbank van Amsterdamwatchmaker Mark en ik wilde dit hersteladres alsnog even met jullie delen.

Mark en Jasper hebben allebei lang als horlogemakers bij Schaap & Citroen in Amsterdam/Diemen gewerkt, zijn tijdens de S&C carrière naar Zwitserland gegaan om intern de opleidingen bij Patek en Rolex te volgen, en nu voor zichzelf begonnen als Tempus uurwerktechniek.

Als ik vanuit mezelf spreek als vintageliefhebber ken ik geen enkele adres in Nederland waar ik heen kan voor bandrevisie en prachtig polijstwerk op modern en vintage en een goede service.

Pff, zo mooi. Eindelijk een fatsoenlijke polijster in Nederland zonder die oppervlakkige schijt schuursponsborsteling op 4 & 5 digits. :triumph:

Anyway, genoeg reclamepraatjes nu. Waar het mij eigenlijk om gaat is dat ik even mijn pet af wil nemen voor alle horlogemakers (hobby- en professioneel), want godsamme…wat zijn die onderdelen klein zeg.

De laatste paar maanden maakte de DJ tijdens het opwinden een khrrrkhrrrkhrrrrkhrrrrr geluid, en ik hoor om eerlijk te zijn veel liever shhhhhshhhhhshhhh. Mark draaide aan de stift, hoorde meteen wat het was en zei; kom op, let’s do this. :sunglasses:

Ik heb de term niet onthouden, maar volgens mij ging het om een “wisselaar”. De ervaren mensen weten misschien wat ik bedoel. Er liep een tandwiel aan op een klein plaatje en ik zag met het blote oog ook wat van die sleepsporen die je krijgt bij metaal op metaal, dus dat moest schoon!

Ik heb de concentratieboog van een goudvis en ik denk niet dat ik ooit in mijn eentje weer zo’n uurwerk in elkaar krijg, máár… ik vond het heel tof om het zelf te doen, met de nodige support dan.

Als kers op de taart trok hij nog een lade open en werd de DJ afgemaakt met een nieuw glas. Ik ben er al een week mee in mijn nopjes.

Al met al was het een leuke dag bij @Tempusuurwerktechniek en ik weet wel waar ik de volgende keer weer heenga. Er is toch altijd iets met onze ouwe meuk. :joy_cat:

Bedankt voor het lezen! :beers:

269 likes

Gaaf om mee te maken man! Ik ben echt blij dat er profs zijn die dit voor ons kunnen fixen. Vind een bandje plakken al gedoe. Die kleine onderdelen zouden mij zo rijp voor een gesticht maken.

1 like

Niet geschikt voor de mensen die schroefjes overhouden bij ikea-projecten

13 likes

Super nice! Dacht alleen dat je die kras uit Rome wilde bewaren of was dat niet deze dj :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Zeker was dat deze DJ!

Cool!

1 like

Zo, eer van je werk! Nog leuker om m om te doen lijkt me

1 like

Keurig! Mooi adres.
Grappig om zoiets zelf te doen.

1 like

Vette shit.

2 likes

Dat zijn leuke ervaringen!

1 like

Respect!

Zelfs onder deskundig toezicht ga ik er niet aan beginnen.
Mijn fijne motoriek -of beter; het gebrek er aan- laat dit niet toe.

1 like

Haha scherp!

3 likes

Wow. Weet niet of het mij zou lukken!

Geweldig dat je dit samen met een professional mag mee maken!

Dank voor het delen. Weer een lach op mn gezicht

1 like

Wauw heel bijzonder​:ok_hand::ok_hand:

1 like

Eens. En normaal wil ik echt niet toekijken als iemand aan mijn horloge werkt. Maar bij Mark had ik daar geen enkel probleem mee. Hij weet wat hij doet en straalt dat ook uit. Absolute aanrader!

Dit herken ik wel een beetje. Mijn contratieboog is meer een punt dan een boog.

1 like

Lekker man :smiley:

1 like

Leuk!

1 like

Gaaf om te zien. Bijzonder veel respect voor deze mensen. Je moet er volgens mij een heel vaste hand voor hebben en een ontzettend hoge concentratieboog.

Ik heb vroeger weleens geprobeerd zo’n knutselpakket modelautootje te bouwen. Ik werd helemaal gek van dat gepriegel met al die kleine onderdeeltjes. Op een gegeven moment zat ook alles onder de lijm en zag het er niet meer uit. Ik schat zo in dat het vak van horlogemaker voor mij niet zou zijn weggelegd :sweat_smile:

2 likes

Leuk om te lezen en te weten.
Altijd handig zo’n adresje!

1 like

Gaaf zeg een beetje zelf mogen sleutelen aan je horloge met de leermeester op de achtergrond die een oogje in het zeil houdt. :ok_hand:t2:

1 like