HanDavinci’s “faux patina” SKX009J

Ik wil deze even aan jullie laten zien.

Een tijdje kreeg ik van Tom (@nomdeplume1) de vraag of ik zijn SKX009J kon patineren. Hartstikke leuk, maar ik had geen idee of ik dat kon. Ik werd wel enthousiast, en daarom had ik hem al +/- 55 berichten gestuurd voordat ik uberhaupt alles in huis had.

In de woorden van Pipi Langkous: “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”.
Gelukkig had ik nog wat wijzerplaten in huis en wilde ik eerst een mooi resultaat zien voordat ik aan zijn J-versie begon.

Ik kreeg een ontzettend grote doos binnen (4.8 kg) en ik vroeg me af of hij me als fopje een paar bakstenen mee had gestuurd. Maar nee, het zijn heerlijke speciaalbiertjes en ik kan niet wachten tot het weekend is (ik drink geen druppel alcohol doordeweeks i.v.m. sporten en werk).

A la, de modificaties.

Allereerst de dag- en datumschijf. Deze wilde ik graag wat groezeliger zien, maar niet helemaal bruin en doorbakken. Toen ben ik (met inspiratie op het WUS-forum) uitgekomen op het idee om met een wattenstaafje en een verdunde oplossing van foundation te gaan smeren op de schijfjes.

Hier zit nog wel een leuk verhaal bij. Afgelopen vrijdag liep ik de Hema binnen voor een flesje foundation. Ik heb gewoon de eerste de beste (lees: goedkope) gepakt, aangezien ik toch de foundation zal verdunnen tot ik de juiste kleur heb gevonden.

En een blik die ik kreeg van dat meisje achter de kassa…het was verschrikkelijk :relieved:.
Toen heb ik maar gezegd dat ik slecht had geslapen en zo naar een belangrijke afspraak heen moest gaan.

“Ah, kom dan maar even mee naar het cosmetica-vak. Deze foundation past namelijk helemaal niet bij je huidtint”.

“Oeh, had ik bijna voor aap gelopen zeg… je bent een topper".

Ik kon mijn lach amper inhouden, maar ik heb wel even serieus meegespeeld. Ze was echt geweldig, en een dikke pluim voor de Hema-staff :thumbsup: :smile:.

De wijzerplaat en wijzers

Ik heb het meerdere keren geprobeerd, door op de wijzerplaat met verschillende concentraties koffie te lopen smeren en te verhitten.

Mijn advies aan iemand die dit ook wil proberen is om niet de hele wijzerplaat onder te smeren, maar met een oiler (of in mijn geval een zelfgemaakte oiler) alleen de lume dots te doen.

Mijn zelfgemaakte oiler was een tandenstokertje waarvan ik de punt iets ingekeept heb met een scheermes. Ik denk dat we het hebben over 0.2mm, maar net genoeg om een puntje vocht vast te houden en over te brengen.

Mijn eerste plan (en pogingen) was dus om de koffie te laten drogen met een heatergun. Hier ben ik niet zo’n fan meer van. Ik legde de heatergun veilig weg op de vloer, schoof de stoel aan en vroeg me vrij snel af waarom mijn grote teen in de brand stond.

Dag Nike SB:


Gone, but never forgotten. Het waren potverdorie fijne sneakers en morgen haal ik twee nieuwe paren op.

Ik heb verschillende methodes gezien op internet waarbij ze de wijzerplaat in de koffie dopen en deze daarna in de oven leggen. Dit is een “schaal één op het oog methode” en als je maar één wijzerplaat hebt, dan verknal je hem hoogstwaarschijnlijk. De koffie droogt oneven op, waarmee je met vlekken op je wijzerplaat achterblijft. Dit is niet wat je wil en ik persoonlijk zou me er continu aan storen.

Onder mijn mansion naast de Batcave zit namelijk het geheime top secret Davinci laboratorium. Daar gelden maar twee vuistregels. De eerste is reproduceerbaarheid en de tweede is documentatie. Als ik morgen het proces niet kan herhalen met hetzelfde resultaat, heb ik geen gevalideerde methode en had ik niet aan de 009J van Tom willen beginnen.

Na de vijfde poging had ik het onder controle, maar toch bleef ik nadenken. Ik wil eigenlijk met een J-versie in de Japanse sferen blijven en iets doen wat nog niemand gedaan heeft. Wat is Japans, bruin en vlekt?

何だよ! NANDAYO! AHA, I GOT IT!!
Sojasaus is de oplossing (letterlijk en figuurlijk) :sunglasses:

Ook de sojasaus heb ik in meerdere oplossingen verdund, en eerst gekeken op een 007 plaatje welke variant ik het beste vond.

Dit was nog steeds de experimentele fase:

Het eindresultaat is geweldig, en omdat ik nu gebruik maak van een “stain” methode hoef ik niet meerdere malen de heater erop te zetten en is de lume hartstikke top gebleven.

De wijzertjes kregen dezelfde behandeling, en ook hier ben ik erg tevreden over.

Ik heb bewust de witte tip van de secondewijzer niet meegenomen. Ik denk niet dat ik dat netjes had kunnen krijgen en het merkje op de wijzerplaat is ook nog wit. Het moet wel in balans blijven.

Ik heb de wijzers bewust een tikje donkerder gemaakt, want bij elke echte wabi sabi vintage Seiko duiker gingen de wijzers eerst en daarna de plaat.

Mocht je nog gepatineerde wijzers willen… ik heb ze gebakken en gefrituurd voor je in de aanbieding:

De bezel insert had Tom zelf al gebleekt met (volgens mij) voegenreiniger voor de badkamer. Het heeft een hele zachte tint opgeleverd, en deze is beter gedaan dan elke die ik online langs heb zien komen.


Het rode gedeelte zit tegen het roze aan en ik durf met zekerheid te zeggen dat ik die fade niet zo mooi had gekregen…de eerste vijf keer :sweat_smile:

Tom heeft gekozen voor een double domed saffier. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf bij zo’n mod voor het hardlex of vlak saffier was gegaan, en ook de kast een hele dag bij me had gedragen in een doosje met schroefjes en spijkers voor de uiterlijke “wear”.

Desalniettemin is de mod geweldig geworden en ik heb er veel plezier aan gehad. Toch zal ik het nooit gaan herhalen voor een ander. De HanDavinci Soja-wabisabi is one of a kind.

De dag- en datumschijf is zo subtiel aangepakt dat je bij normaal licht nieteens zal zien dat ze niet wit zijn, pas bij fel licht erop.

Op deze foto is het minimaal te zien:

Maar subtiel was het kernwoord, en daar blijft het bij. We willen een vintage look, geen gefrituurde look zoals je bij zoveel van die mods ziet.

Hij mocht eenmalig mee naar de supermarkt, zodat ik tevens kon controleren of alles in orde was. Ik heb hem even aan 20mm NATO gehangen, want ik heb geen 22mm distressed leather nato. Daar hoort deze wel op vind ik. Ik denk dat @Fate_Amenable_To_Change het helemaal met me eens is.

De plaatjes:

De groentesoep-wristshot:

De bastonjekoekjes-wristshot:

Helemaal in zijn element bij de Spa rood:

De artic wabisabi:

Hier waren we in de Braziliaanse jungle:

Hier in de Colombiaanse jungle:

Hier schrok ik een beetje, want ik was hem kwijt. Maar hij was aan het relaxen bij de eitjes:

Net een klein kind, ik keek om me heen en weg was die.

Oh mein gunther, wat doe je daar?

Oke genoeg gelachen.

Ik hoop dat Tom veel plezier gaat hebben van zijn Japanse Soja-SKX, en ik hoop dat jullie hem hetzelfde wensen.

Ik heb hem nog niet verteld dat het sojasaus was, dat leest hij nu :grin: :laughing:!

Bedankt voor het kijken naar mijn spreekbeurt. Domo arigato, HF :japanese_castle:

205 likes

:heart_eyes_cat: die bezel insert… wauw
Goede combi, gaaf hoor, mooi gedaan!

3 likes

@HanDavinci jij maakt volgens mij alleen maar vette dingen, mooi gedaan!

3 likes

Hoe doen de lumen het eigenlijk in het donker? Werkt dat nog?

3 likes

Haha, geweldig Han!

Superbedankt voor dit prachtig stukje ambacht en de volhardendheid om te komen tot een goede methode! Sojasaus. What else.

Ik ga het horloge met veel plezier dragen!

:+1:t2::+1:t2::+1:t2:

4 likes

prachtige reportage :ok_hand: ziet er echt vintage uit! :thumbsup: heel gaaf!!!:muscle:

1 like

“Hey is dat een oude Seiko?” Nee, ik heb er foundation op gesmeerd :sweat_smile:
Zie het nut er niet van in, maar hé, if it rocks your boat!

Het leest wel lekker weg :slight_smile:

2 likes

Je bent echt knetterleip.

Wel op de best mogelijke wijze. :smile: Geweldige post weer! En heel mooie patina, zou het haast vergeten!

5 likes

Dat heeft @Nomdeplume1 zelf gedaan, en inderdaad erg stijlvol.

Lume doet het top, stond er zelf van te kijken.

:sunglasses:[quote=“PeterLC, post:8, topic:114738”]
Je bent echt knetterleip.
[/quote]

Haha ja dat dacht ik ook even Peter :smile:.

4 likes

Heerlijk geschreven, ik moest erg lachen om je supermarkt fotoshoot. En een mooi resultaat :sunglasses: top

4 likes

Haha wat een pracht relaas Han! :thumbsup::joy: En een mooi eindresultaat. Nice one :ok_hand:

2 likes

Man bijt hond vraagt zich af…

Haha mooi verhaal :grin:

4 likes

Echt heel gaaf gedaan en heb me dood gelachen… Maar heeft de J versie nou blauwe lume itt groen bij de K versie?

1 like

Nee joh, is gewoon groen. Kwam door de lichtinval denk ik :slight_smile:

Oh ik dacht al…

Hahahaha… Prachtig verhaal. Doet me aan de Miso-pasta trucs van m’n vriendin denken, dus als je geen shoyu meer in huis hebt kun je overstappen op donkere misosoep.

Ik begrijp niet helemaal waarom je horloges wilt patineren (althans, zolang het niet om bronzen kasten gaat), maar dit resultaat is wel prachtig. Zo was hij nooit geworden als je 'm gewoon 20 jaar om had gehad. :slight_smile:

Wat die lederband betrifft… Sehr Geil! Chapeau.

3 likes

Mijn beste,

Het is een volwaardige horloge-reportage geworden!!
Leuk om te lezen hoor, en vooral ook om te zien!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Wederom leuk om te lezen.

@HanDavinci je bent in een rap temp een van mijn favoriete HF’ers geworden, ouwe freubelaar!

7 likes

Bedankt voor het compliment Walter.

4 likes

Moet altijd zo lachen om jouw verhalen. Ziet er erg gaaf uit en je bent een topper. :sunglasses::facepunch:

1 like