HanDavinci's hersenspinsels over het modden van goedkope en dure horloges.

Ik weet eigenlijk niet waarom ik dit topic start. Ik heb bijna een maand vakantie, ga over een paar weken pas weg en moet er altijd even inkomen. De eerste paar dagen vrij voel ik me altijd nutteloos.

Of het is als tegengas op die stomme ruktopics zoals “Laat je horloge en je paupertrui zien”. Incidenteel een beetje inhoud leveren vind ik nog altijd een miljoen keer beter dan elke dag je eigen oppervlakkigheid en stupidity te overtreffen. Maar genoeg hierover.

Wat betreft het modden van horloges is er voor mij een fijne lijn.

Ik zeg vaak genoeg in PB tijdens het discussiëren over een Seiko mod; je hoeft niet alles aan te passen. Waarom mod je iets? Omdat het een verbetering moet zijn van het orgineel. Omdat het unieker moet zijn dan het orgineel. Je wil geen mengelmoesje, je wil balans.

Men neme een standaard SKX007:

En er zijn zulke gave dingen van te maken. Tuurlijk is de SKX007 iconisch en ik respecteer het design. De meest subtiele mods vind ik ook de gaafste mods.

Je kan al zover komen met een paar kleine aanpassingen:

Natuurlijk kun je ook verder afwijken van het design en gewoon all out gaan. Zolang je maar een product neerzet welke in balans is. Kloppend.

Samen met @Dao en @Chlorophyl heb ik ook een paar mods gebouwd waar weinig SKX in terug te vinden is, maar toch kloppen ze! (Op de 24u insert na :shushing_face:).

En nog wat uit eigen doos:

Het modden blijft geweldig. Het is zo leuk om iets unieks neer te zetten en een ander er blij mee te maken. Ik zei het laatst nog tegen @Zulu:

Kidding natuurlijk, vintage Rolex is voor mij helemaal geen bijzaak, maar daar komen we zo. Ik krijg over de mods niets dan lof. Alleen maar veren, zoveel dat ik er heerlijk door zit. Hartstikke leuk natuurlijk, maar nu komen we bij mijn hersenspinsels.

Waarom wordt het modden van Rolex gezien als iets kwalijks? Het is in mijn ogen precies hetzelfde. Tuurlijk, een Rolex gemod door Tempus Machina of Artisans de Genève kost je meer dan 25k, maar het enige argument dat ik telkens lees is; "Nou, ik zou voor dat geld…

Stop. Ik zie toch geen horloges van 25k in je collectie, dat is mooi makkelijk, want dan kunnen we nu het geld achterwege laten.

Ik zou nooit een vintage Rolex aan durven raken, omdat ik van de geschiedenis houd en heb dus niet de drang om één van mijn eigen te modden. Toch sluit ik niet uit dat ik er in de toekomst niet zelf een moderne Rolex op de schop ga nemen als mega project.

In mijn ogen zijn er een paar bedrijven die het helemaal goed doen en die wil ik graag even met jullie delen. Aangepaste moderne Rolexen als eerbetoon. Een paar echte hommages aan het begin en voor mij een combinatie van mijn twee favoriete dingen in de horlogewereld. Vintage Rolex en modden.

De eerste is voor mij de Tempus Machina 711Z.

Het origneel, een 6542 GMT-Master. Zo radioactief als de tering, maar godsamme wat mooi.

Voor de niet-Rolex adepten, dit is een 116710 en de basis van de Tempus Machina mod.

Ze hebben een groot deel staal van de lugs weggehaald voor de vintage feel en de facetten teruggebracht, de crown guards zijn compleet weggeslepen, de bezel is aangepast naar het oorspronkelijke ontwerp, ze hebben een bakelieten insert gemaakt, de orginele wijzerplaat is van 0 weer opgebouwd, een rode datumschijf erin en als kers op de taart een heerlijk gedomed glas.

Rolex heeft het dan niet gedaan, maar dit is in mijn ogen echt de 6542 in een modern jasje.

Oh ik vind hem prachtig. Tempus Machina heeft ook de Submariner op de schop genomen.

De tweede is een Tempus Machina 216A

Het orgineel, de BIG CROWN JAMES BOND SUBMARINER 6538.

Voor de niet-Rolex adepten, de basis is een 114060:

zw-111597w_grande

Ze hebben hier weer de crownguards weggehaald, waardoor de kast nu 39.5mm diagonaal meet. De faceten zijn teruggebracht, de kroon is bijgeslepen, de orginele 114060 insert is aangepast en er zit een gedomed saffier op als knipoog naar de hoge plexi’s uit het begin. Dit is ook het enige aftermarket onderdeel in het horloge, geloof het of niet.

De orgiinele wijzerplaat is gestripped en ook van 0 weer opgebouwd.

En weer ga ik het zeggen. Dit is in mijn ogen de 6538 in een modern jasje.

Als laatste ben ik ook een groot fan van de Daytona gemaakt door Artisans de Genève. Het orgineel noemen ze de Rolex “John Player Special” Paul Newman Daytona (ref 6241).

Prachtig en amper te vinden. Bob Maron draagt er eentje.

Komtie weer, niet-Rolex adepten. De basis is een 116508, een moderne geelgouden Daytona:

Ze hebben de kast bijgeslepen, geborsteld, een 22 karaats bakelieten bezel gemaakt (weet iemand waar het goud in zit hier?), 22 karaats gouden pushers ipv 18 karaats en er een zichtbodem opgezet. Maar het allermooiste vind ik dat ze er plexiglas op hebben gezet.

Ja, plexi! Oohh wat tof.

Ik hou erg van geelgoud en in mijn ogen is dit de beste mod die er ooit is gemaakt. Het voelt vintage, het oogt vintage, je hebt het warme aanblik door het plexiglas, maar tegelijkertijd heb je ook een solid gouden band, solid end links en een modern uurwerk.

Dus…mods…megatof. Zolang ze maar in balans zijn.

Mag ik jullie vragen om niet met pleb termen als waardevermindering in dit topic te beginnen? Als je het geld er niet voor hebt hoef je je er ook niet druk om te maken :sunglasses:. Dat is niet waar het om draait hier, het gaat om gevoel. Het modden van een Rolex is niet anders dan het modden van een Seiko. Zolang je maar een eerbetoon brengt. Of een product neerzet dat een verbetering is van het orgineel.

Bedankt voor het lezen van mijn hersenspinsels en speciale felicitaties voor één niet nader te noemen persoon. :tada: Je hebt koning Off-topic zo ver gekregen dat hij het nodig vond om iets over horloges te schrijven voordat het HF nog verder van de ladder afglijdt.

Gegroet :v:t2:

172 likes

Oei oei oei wat is dit een gaaf ding:

image

Ps:

Noem je jezelf nu een koning? Dat is niet erg adel van je.

7 likes

Ik heb niet het lef om verder te gaan dan een wijzerplaatje of datumschijf. Maar alsnog vind ik mezelf heel stoer. Maar dat heeft met mijn Stone collectie te maken.

13 likes

Ik heb vandaag geleerd dat het eigenlijk Stoney genoemd wordt. Je Stoney collectie dus.

4 likes

Ik hou het bij het met gevaar voor eigen leven wisselen van een SKX bezel als je het niet erg vindt Han. Dat is al ingewikkeld genoeg voor deze.

Maloney.

1 like

Ik ben de koning van mijn eigen bubbel.

Met een kroon.

7 likes

Ik dacht dat dat die mensen van Extinction Rebellion waren, flink onder invloed van grassoorten.

2 likes

gaaf topic, met veel plezier gelezen. Alle drie de Rolex-mods zijn fantastisch.

Onderdeel van het modden is, hoe je het ook went of keert, de extra kosten die je maakt tov de basis.

Weet je toevallig ook hoe dat met deze mods zit?

1 like

Had je niet kunnen waarschuwen dat ik doekjes bij de hand moest hebben? Man man, die 6542 resurrection is, is, is … Kak, daar ga ik weer!

4 likes

And here we go… :clown_face:

Don’t ask. De prijzen zijn natuurlijk belachelijk. De verkoopprijs van de twee stalen mods in mijn topic waren 25000 USD en de stalen versie van de Artisans Daytona staat gebruikt op Chrono voor 35000 USD. Dus wat zullen we bedenken voor de gouden versie?

Ik gok dat Artisan er wel over de 60000 voor vraagt.

2 likes

Interessant stuk Han.
Geschreven door iemand met passie.
Dat moge duidelijk zijn.

2 likes

Ik heb zelf het hele topic gelezen en niet alleen de plaatjes bekeken en de tekst geskipt! Het recreeren van zo’n oud (rolex) model doet mij dan niet zo heel erg veel. De vintage charme ontbreekt dan nog steeds. Het lijkt mij persoonlijk dan gaver om wat aanpassingen te doen om zo iets unieks te maken dat Rolex nooit gemaakt heeft. Een sub met witte wijzerplaat bijvoorbeeld, dat lijkt me leuk.

Zo werd ik op school ook genoemd door een gast omdat ik volgens hem keek alsof ik net een dikke gerookt had. De lessen waren niet zo enerverend.

4 likes

Heb zelf weinig met moderne Rolexen, maar die gemodde varianten zouden meteen bovenaan mijn verlanglijstje staan! :sunglasses:

1 like

Tof om te lezen. Thanx. Kan nog een hoop leren zie ik al weer.
Qua modden is mijn kennis nog erg beperkt; ik ken het werk van BMF (Bamford Watch Department) bijvoorbeeld wel maar als ik bovenstaande foto’s zie is het modden wat Bamford doet nu niet erg hoogstaand…

1 like

Hier ben ik ook niet op tegen. Dat zou gaaf zijn.

2 likes

Of een Explorer.

9 likes

Mooi topic. Mee eens, subtiele aanpassingen leveren soms mooiere eindresultaten op dan een origineel plus je hebt dan echt een uniek horloge. Mooie foto’s ook. :+1:

1 like

Is dat zo? Ik vind de skx007 echt ontzettend lelijk. Die dingen kosten rond de 200. Voor sommige Mod’s die han laat zien zou ik makkelijk 500 neerleggen (afhankelijk natuurlijk vd materialen die er in gaan) omdat ik die wel erg vet vind.
Dat laatste zou dooralaggevend moeten zijn.

2 likes

Waarom wordt het modden van Seiko’s niet gezien als iets kwalijks? De hele horlogehobby wereld kotst frankens uit maar als je er een Seiko wijzerplaat in schuift dan heb je ineens een mod :stuck_out_tongue:

Ik kan het wel waarderen hoor. Maar de definities zijn nogal arbitrair.

4 likes