Het is een lange post met veel foto’s, zet je modem op turbo.
Geinspireerd door de bovenstaande GMT-Master 1675 was de bedoeling van dit projectje om een root beer hommage te maken.
De basis hiervan is een Invicta 8927OB. Ik wil hier geen discussie over het plakmerk, want ik vind de prijs-kwaliteitverhouding top. Voor een nieuwprijs van 102 euro inclusief verzending (amazon.de) heb je een horloge met een Seiko 4R35, hacking & handwinding. Het is de creativiteit en dat opzichtige logo wat mij tegenzit bij Invicta, maar dat terzijde.
Dit is tevens mijn tweede 8927. Ik wilde bij de eerste het logo aan de zijkant van de kast weg wilde halen met een dremel en heb de toeren ervan veel te hoog heb gezet .
Hierdoor zijn er warmteringen ontstaan en kon ik de kast weggooien:
Nou, poging 2. Met een set Stanley handvijltjes en een heleboel schuurpapier:
Helaas is er nergens een bruine wijzerplaat met gouden accenten te vinden. Ik heb contact gehad met een paar mensen hier, maar geen kon op dit moment echt bieden wat ik wilde. Toen dacht ik; weet je wat, ik maak gewoon mijn eigen wijzerplaat.
Ik was een beetje inspiratieloos over een logo. Ik dacht: misschien de naam van één van mijn roomies, maar de “Dribbel GMT-Master” rolde toch niet zo makkelijk van de tong af als gedacht .
Ik had inmiddels een trial van Adobe Illustrator gedownload en het met Youtube en Google redelijk onder de knie. Eindresultaat:

Ondertussen was het saffierglas binnengekomen. Een double domed zonder AR van Crystaltimes, bedoeld voor de Seiko Monster. Het glas past perfect en gaat bijna naadloos over op de bezel insert:
De nieuwe bezel insert en ik had de lume van de wijzertjes afgehaald uit verveling en omdat ik toch nog een extra setje had:
Hier begon het mij al te storen, de kleur van de insert klopt niet helemaal (en als het niet helemaal klopt, dan klopt het al snel helemaal niet).
De bedoeling van de wijzerplaat was dat ik er eentje printte, of liet printen bij de printshop en deze op de orginele afgeschuurde plaat plak. Ik had al een wijzerplaathouder gemaakt van meerdere triplexplaatjes, een 2mm spijker en een paar inkepingen zodat deze niet kon verschuiven tijdens het persen.
Ik dacht bij mezelf: “ik druk de gouden indices van de orginele plaat eruit, schuur de pinnetjes eraf en plak ze later op de plaat weer terug”:
Het printen van de wijzerplaat was alleen echt 3x (&%^&&&^%$$#). Ik heb het zelf vele malen geprobeerd op verschillende soorten papier (mijn bureau lade lijkt nu net een Primera met mijn strijkpapier, overtrekpapier, fotopapier, glossy papier, premium papier, pons, passers, cirkelsnijders & stanleymesjes. Aan de inzet ligt het niet).
Ook bij de printshop in Enschede zeiden ze: “maak het maar groter, dit lukt niet”.
Ik had last van “gradientbanding” in mijn Illustrator programma en het eindresultaat was om van te huul’n.
Na drie weken gaf ik het op, weten waar je skills liggen en waar ze niet liggen is ook een belangrijke eigenschap. Maar toch, I had failed myself. Harakiri was the only option left…
Ovide en Dribbel, slopen jullie deze insert maar. Ik wil hem niet meer:
Desalniettemin had ik al een saffierglas, het logo van de kast en de band gehaald en het idee om er een leuke mod van te maken. De 8927 lag alweer een maand in het hoekje van de doos en ik wilde hem niet dragen.
Ik had er met deze mod geen zin meer in. Ik zat te kijken bij Dagaz en Yobokies, maar er zat niks tussen waarvan ik dacht; “JA DIT IS HET!”.
Toen keek ik afgelopen week op Youtube een video waarbij een vrouw met de hand de markers op een Franck Muller Cintrée Curvex dial aan het verven was en ze zei: “wij verkopen het horloge niet, wij verkopen de wijzerplaat”.
Hm, daar heeft ze best gelijk in. Om diezelfde reden had ik er ook geen moeite mee om een nieuwe SBDC031 dial te kopen voor de SKX, om een gloednieuw horloge te kopen voor de wijzerplaat in mijn datejust mod, of om zelf een blue lagoon SKX te bouwen (maar daarover later meer). Het moet gewoon precies goed zijn.
Met deze frisse instelling zat ik afgelopen week te kijken bij het ‘WDWVDIII’ topic. Meerdere keren kwam van jullie het horloge langs en opeens zag ik het voor me!! Zal ik wel, zal ik niet?
Met mijn impulsiviteit leef ik het “yolo leventje” en 5 minuten later was de aankoop natuurlijk compleet :
De SARB017 Alpinist dial!!! Ik zat vanmiddag als een kind op pakjesavond op de postbode te wachten.
Maar… hij past niet. (&^#^@&@@(#).
Ik dacht dat de wijzerplaten van de 6r15, 4r35/36 e.d. allemaal interchangeable waren.
De wijzerplaat is groter dan 28.5mm en de dial feet zitten ook op een compleet andere plek.
Oh mein f*cking gunther, seriously… Ik heb maar even een muziekje in de oren gedaan en ben even naar de supermarkt gelopen om eens af te koelen en na te denken. De wijzerplaat moet en zal er toch in gaan. Weet je wat, ik maak hem gewoon 28.5mm, ik heb nog wel dial dots in de la liggen.
Ik heb de vijltjes vastgeplakt op tafel zodat het vijlen met iets meer controle kon gebeuren, en ik moest mijn frustraties nog even kwijt.
Ik heb een oude 28.5mm Seiko plaat vastgeplakt aan de achterkant van de Alpinist dial met een tandenstoker van 2mm door het midden. Nu weet ik precies hoeveel ik af moet vijlen. Normaal hou ik wel van deze knutselwerkjes, maar bij deze was ik doodsbenauwd dat ik de dure plaat kapot zou vijlen. De voorkant afgeplakt met schilderstape en hop, blik op oneindig en bezig.
Ik ben er in totaal 2.5 uur mee bezig geweest en ik zou het niet graag weer doen haha, maar het was een succes en de plaat past in de kast

Pfieuw, tijd voor het leuke werk:
Succes! Alle ergenis is weer weg

De foto’s van mijn bergbeklimmende duiker of de duikende bergbeklimmer:
Ik twijfel nog over de wijzers. Ik ga nog wel andere wijzers gebruiken, maar niet de orginele Alpinist cathedral wijzers. Ik denk zelf aan originele SKX011 wijzers met het goudkleurige randje (dus als iemand die heeft liggen, verkocht!).
Het enige wat mij nog rest is een plattere caseback. Deze is onderweg uit China, ik heb het idee en de foto’s van @Floris155 geleend:
Ik ben er hartstikke blij mee. Als ik ernaar kijk, krijg ik een glimlach op mijn gezicht en dat was het gewenste effect hier. Nu kan ik ook genieten van die sunburst groene kleur .
Nog een paar plaatjes:
De wristshots:
Ik snap dat sommige hier denken; wat een idioot, om een wijzerplaat van zo’n prachtig horloge in een Invicta te drukken. I agree. Het is ook idioot om een wijzerplaat van 70,- in een horloge van 100,- te drukken, maar je bent een WIS of je bent het niet .
Ik wil graag alle horloges uit mijn collectie met plezier om doen, welke het ook zijn. Dat gevoel had ik bij deze niet. Nu wel .
Nu is het tijd om weer verder te gaan met de blue lagoon SKX, het schiet al mooi op en ik heb bijna alles binnen.
Sorry, not sorry voor de lange post en/of de eventuele interpunctie- en spelfouten. Ik ben wat lang van stof, maar deze spreekbeurt is met veel enthousiasme getypt .
In hindsight:
Mocht ik het overnieuw doen en de wijzerplaat was gelukt, dan was ik op zoek gegaan naar een ouder model 8927 met een Miyota 8215. Hiervan kun je namelijk zonder aanpassingen het uurwerk swappen met een chinese Miyota kloon. De DG3804 is een GMT uurwerk met de 4 wijzers en dan was het geheel toch wat dichter in de buurt van een GMT-Master homage gekomen.