Handopwinden automatisch uurwerk

Goede dag allen,

Blijkbaar beweeg ik mijn pols te weinig om het uurwerk in mijn sarb (6r15 uurwerk) op een constante veerspanning te houden. Na een aantal dagen begint hij flink achter te lopen en valt bijna stil. Daarom wind ik hem dan maar met de hand op. Is handopwinden schadelijker voor een automatisch uurwerk? Van een ETA 2824 heb ik gelezen dat dat wel schade berokkend. Maar hoe zit dat met zulke Seiko uurwerken?

Als je een horloge gewoon draagt (af tijdens slapen) dan zou hij altijd voldoende veerspanning moeten krijgen om daarop te kunnen blijven lopen, ook voor mensen met een kantoorbaan. Uit nauwkeurigheidsoverwegingen zou ik overigens wel even een stukje bijwinden als je begint met dragen maar tussendoor is niet nodig. Jouw uurwerk moet dus gewoon een keer worden nagekeken, misschien is het uurwerk gewoon vies of er is mechanisch iets niet helemaal in orde zoals een aanlopende rotor.

Overigens kan handmatig opwinden nooit kwaad.

Dit is mijn dagelijks horloge en is iets meer dan een maand oud, het lijkt mij vreemd dat er dan al iets aan mankeert toch?

je kunt hem gewoon ook even een paar zwiepen geven door je horloge even te schudden hoor.

Bron(nen)? Lijkt mij namelijk onzin.

Vele websites/fora berichten daar over.

Bedoel je hiermee bij een 6r15 uurwerk of in het algemeen? Heb namelijk meerdere keren gelezen dat het bij een ETA 2824 wel schadelijk zou zijn. Ben overigens zelf wel van het handmatig opwinden aangezien ik geen watchwinder bezit en heb tot nu toe geen problemen ondervonden. Moet daar wel bij vermelden dat ik een horloge ook nog nooit langer als een jaar heb gehad.

en alle kopers van jouw horloge’s nadien maar pech hebben met hun defecte uurwerken :stuck_out_tongue:

Zal denk ik wel meevallen hoor :innocent:. Handmatig opwinden doe/deed ik niet dagelijks. Was meer in de richting van 2 á 3 keer per maand. Moet kunnen dacht ik zo.

Het 6R15 is een doorontwikkeling van de 7S26 met als voornaamste wijziging time-hack en de mogelijkheid tot handwinden. Als het schadelijk zou zijn voor het uurwerk zou het niet echt logisch zijn dat Seiko dit zelf toevoegt…

Handwinden is gewoon een hele basale functie voor een uurwerk, kan het extra slijtage opleveren, ja in theorie wel maar dan alleen in onderdelen die je anders niet eens zou hebben gehad.

Maar los daarvan, als je hem net pas hebt lijkt me dat gewoon garantie…

Als je kantoorwerk hebt en daardoor erg weinig beweegt met een horloge dat vooraf niet is opgewonden dan kan het wel degelijk voorkomen dat het achter gaat lopen.
Bij veel zittend werk draai ik het uurwerk vooraf een klein beetje op en het probleem is opgelost. Of af en toe tussentijds een paar keer draaien. Daar gaat het horloge echt niet kapot van.

Heb het ook weleens gehad in een rustige werkperiode met veel zitten en weinig bewegen.
Dan stond het horloge ook vaak 's nachts al stil dus moest ik het horloge dagelijks goed zetten.
Ik dacht “het horloge is het probleem” maar het weinig beweging bleek het (logische)probleem.
Bij veel bewegen bleef het gewoon doorlopen tot zo goed als de maximale gangreserve.

IK heb dit van mijn horlogemaker. Een ETA uurwerk is niet ontworpen om dagelijks op te winden. Een paar keer per maand kan geen kwaad maar elke dag is niet best.

Vervelend. Het automatisch opwindsysteem ("magic lever’) van Seiko moet genoeg hebben aan een dagje op kantoor om gewoon door te blijven lopen. Zowel mijn SARb als mijn SKX hebben genoeg aan een dagje kantoorwerk. En een weekje halve dagen bleek ook genoeg trouwens.

Je moet even uitvinden of het ligt aan het opwindsysteem of aan de rest van de aandrijving. Seiko’s kunnen beter tegen vaak handopwinden dan ETA’s. Je kunt eens een dag of tien handmatig opwinden. Als hij dan goed loopt ligt het aan het automatisch opwinden. Maar nogmaals, dagelijks dragen en kantoorwerk doen moet voldoende beweging geven voor een 6R of 7S kaliber.

Ik zie dat je een SARB035 hebt, dus je hebt een zichtbodem. Controleer even of de rotor soepel genoeg draait: hou het horloge rechtop terwijl je naar de glasbodem kijkt. Draai het horloge langzaam rond en kijk of de rotor steeds onder blijft, of dat hij “plakt” en meedraait. Eeen beetje “plakken” doet hij altijd wel, maar hij moet toch in de onderste helft blijven. Beide richtingen checken.

Hoeveel loopt hij achter als hij achter loopt? En is dat meteen over als je handmatig opwindt?

Genoemde testjes zijn alleen interessant om te weten of het aan het opwindsysteem ligt of aan de rest van de aandrijving. Ongeacht de uitkomt is het garantiewerk.

Over ETA’s 2824 handopwinden:

Naar bronnen vragen is goed. Maar tegelijk beweren dat het onzin is => wat zijn jĂłuw bronnen?

Het windsysteem van de ETA 2824 familie is gewoon veel zwakker dan van handopwinders. Zachte metalen gebruikt
(the 2824 is not robust in its support of the crown wheel for manual winding. 2801 has the steel “cown wheel ring” (#422) to protect the softer material of the barrel bridge (#105) against wear from the much harder crown wheel. A sea of D5 won’t correct this 2824 design feature (weakness). The 2824 has a number of similar “design features” that have proved problematic in use. Not the most rugged of designs.)

Foto uit het handwindmechaniek van een ETA 2824 in een weekend horloge. 10 jaar lang één keer per week op zaterdag opgewonden. Dat is dus 520 keer opwinden (als het precíes 10 jaar is dan):

Tandwielen van een 2824 zijn veel fijner dan van de 2801 handoopwinder en de passing is ook slechter, grijpen zelfs om en om en bij speling op de as grijpen ze nog oppervlakkiger:

Vooral als je langer wacht met servicen én je “vaak” volledig opwindt met de hand dan kun je in de problemen komen.
Wil je er over lezen? Zoek dan! Maar hier een rijtje links om te beginnen. In elke link staan ook weer veel links en het internet lijkt er opeens vol over te staan:
http://forums.watchuseek.com/f6/f6-2824-handwinding-thread-866942.html

“Handopwinden is schadelijk” is een heel onnauwkeurige bewering. Maar “het handopwindmechaniek van een ETA 2824 is het zwakste onderdeel van het kaliber” zou je wel kunnen stellen.

Over de Seiko 6R kwam ik nog tegen:
"The problem (met de ETA 2824, Hiëronimus) is not lubrication but the fact that the wheel is made from soft metal and not constructed have the movement wound manually on a regular basis. The same part in a hand wound 2801-2 has a hardened steel ring and the rotor including the whole automatic train don’t put any additional strain on the wheels of the hand winder.
This exactly is the reason that Seiko left the hand winding option away in their budget calibres. On the 6R and all other higher end calibres the automatic train and rotor are disengaged when wound manually. "

Dat laatste over de 6R heb ik eigenlijk nog niet zo onderzocht maar ik kwam deze text dus tegen. Nu geen tijd meer, misschien kan iemand anders er even wat over uitpluizen.

6 likes

Interessant leesvoer…dank :thumbsup:

Voor wie elke dag z’n eta 2824 met de hand opwindt en als handopwinder gebruikt zal het inderdaad slecht zijn ja. Maar aangezien veel (duurdere) merken gebruikmaken van het eta uurwerk met handopwind functie kan ik mij nooit voorstellen dat het echt slecht is. Dus lijkt het mij onzin. Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat het ik denk. Dus mijn mening is m’n bron :wink:

Ten eerste, bedankt voor de informatie.
De rotor blijft gewoon in de onderste helft. Hij kan in een dag zomaar 30 seconden achterlopen (wanneer hij bijna afgewonden is), als ik hem dan handmatig opwindt, dan loopt hij ineens weer 15 seconden vooruit.

Voordeel is wel weer dat onderdelen voor de 2824 niet overdreven duur zijn. Maar wel lullig als er slijpsel in je uurwerk rondwaart.

Raar verhaal.

Raar verhaal.