Handopwinder staat stil

Beste leden,

sinds vorige week heb ik een nieuw handopwind horloge maar in die week heb ik 'm al 2 keer opnieuw in moeten stellen.

Dit is de situatie:

horloge nieuw gekocht in de winkel (niet uit de vitrine) en alleen op de dag van aankoop thuis gedragen. De rest van de week heb ik 'm op een standaardje gezet en iedere dag trouw opgewonden (zonder 'm dus te dragen).

Nu merkte ik afgelopen Maandag dat hij ineens stil stond en dacht dat ik een keertje vergeten was om het horloge op te winden. Tijd weer ingesteld en weer opgewonden. Nu 4 dagen later staat 'ie alweer stil. Dus net vanmorgen weer de tijd opnieuw ingesteld en weer opgewonden. Iedere dag heb ik het horloge opewonden dus de gangreserve kan het niet zijn. Hij staat wel de hele dag op een standaardje in de kast.

Mijn vraag is nu:

• wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Zelf zat ik te denken dat ik hem misschien zou moeten dragen om de oliën door het hele uurwerk te laten lopen. Aangezien het een handwinder is verwacht ik niet dat ie gedragen moet worden om te blijven lopen, maar ik geloof wel dat de tandwieltjes en radertjes gesmeerd moeten worden om soepel te blijven lopen, iemand die hier iets over weet?

Verder loopt het horloge zeer nauwkeurig en hij tikt ook heel gezond, alleen houd 'ie er na 3/4 dagen ineens mee op. Uurwerk is overigens een ETA 2801.

Alle hulp is welkom.

Hoi Jaap-Wim,

Ik heb dit verschijnsel eerder gezien, maar dan met goedkopere Chinese horloges. Deze moet je echt ‘indragen’, zodat alle olie verdeeld is, troepjes er uit rammelen, etc. Dit komt vaak niet zozeer door de kwaliteit van het uurwerk zelf, maar de omstandigheden waarin het uurwerk in de kast gezet wordt.
Dus, gesp hem om de andere pols, of een enkel, en loop er een week mee rond :slight_smile:

Groeten,

Martin

Hallo Martin,

ik heb er express bij vermeld dat het om een ETA gaat zodat men niet gaat denken dat ik voor 2 tientjes een superieur uurwerk verwacht. :wink:

Maar dat indragen zal ik dan eens proberen, had hier wel van gehoord bij automaten ivm de nauwkeurigheid, maar bij handopwinders eigenlijk niet. Fijn om mijn gedachte bevestigd te zien en zal hem meteen omdoen.

Wat bedoel je trouwens met

Troepjes eruit rammelen? Moet ik dan denken aan stofjes die in/op het uurwerk komen tijdens het plaatsen van het uurwerk in de horlogekast?

(ik ga er nu even vanuit dat je de behuizing van het horloge bedoelt waar het uurwerk in gaat. Ik bewaar ze namelijk zelf ook in een kastje/vitrine thuis maar dat zal je denk ik niet bedoelen)

Hoi Jaap-Wim,

Ik bedoelde inderdaad de behuizing, en niet een vitrine of kistje. Niet elke ‘assembleur’ (ik weet niet of dit de juiste term is) is even nauwkeurig op gebied van stofvrije kasten en dergelijke. Als je veel schroevjes aandraait, zal er ook wel eens wat ijzerschraapsel vrijkomen.
Nu durf ik niet te zeggen dat in het geval van jouw horloge dit ook het geval is, maar het komt bij de beste merken voor. Alleen de kans is kleiner dan bij bijvoorbeeld een Alpha :slight_smile:

Zelf heb ik op zijn minst twee horloges gehad die in de eerste paar weken één of meerdere keren stil stonden tijdens het dragen, maar daarna nooit meer. High-end merken laten horloges vaak eerst een tijd proefdraaien, en zal dit dus niet voorkomen.

Ik hoop dat het inderdaad zo bij je opgelost is. 't Is altijd jammer als een nieuwe aanwinst terug moet :frowning: Wat voor horloge is het eigenlijk?

Groeten,

Martin

Wat voor horloge heb je eigenlijk gekocht (foto’s!!!). Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor en we houden wel van mooie plaatjes hier B)-

Ik denk stofje/vuiltje.

=> terug naar de winkelier, hoort niet.

Euh… ik heb een ‘high-end’ horloge die hetzelfde fenomeen vertoonde: stopte gewoon halverwege met lopen. Een klein tikje ertegen en het spul draaide weer.

Ik heb 'm terug gestuurd. Hij is toen uit elkaar geweest (men zei dat 't iets tijdens assemblage was - ze wisten wat eraan scheelde voordat ze 'm gezien hadden… daar kreeg ik weer niet echt een warm gevoel van; hadden ze 't dan niet van tevoren kunnen repareren ?!?).
Ik kreeg het horloge enkele weken later terug, daarna is het nooit meer voorgekomen. Het verhaal van de olie die goed verdeeld moet worden geloof ik niet.

Ik zou’m terugbrengen; hoort niet…

groet
Mark

Hoort niet Jaap-Wim, terug naar de winkel (helaas).

Ik zou 'm eerst is 2 of 3 weken iedere dag dragen, gewoon omdat een mechanisch horloge even in moet lopen.
Heeft het het dan nog, dan moet ie helaas terug.

klinkt als een vuiltje.

al die verhalen over inlopen en zo: da’s leuk als het gaat om brommers of mountainbikes, niet bij ETA’s. het enige inloopgedrag dat je daar mag verwachten is wat verandering in nauwkeurigheid na enige maanden.

Gisteren het horloge de hele dag gedragen, wil ik het vanochtend weer opwinden blijkt dat 'ie om 2.00 s’nachts weer is opgehouden met lopen.

Ik ga er dus van de week maar weer mee terug naar de dealer. Het gaat overigens om een Meistersinger 1Z.

Nog even een vraagje voor ik straks terug ga naar de juwelier. Zou het hier ook om een DOA (Dead On Arrival) kunnen gaan en wat zijn dan de mogelijkheden?

Ik bedoel; stel dat ze het terugsturen naar Meistersinger en het daar laten repareren, maar 2 weken later heb ik hetzelfde probleem weer. Zou ik dan een nieuw exemplaar of misschien zelfs geld terug kunnen vragen?

Een paar jaar terug had ik een TomTom gekocht die het ook niet (goed) deed en kreeg zonder aarzelen een nieuw exemplaar mee, die heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds en heb er nooit problemen mee gehad.

Dit is trouwens het eerste horloge dat ik heb dat kuren vertoont dus alle tips/adviezen hoe te handelen zijn welkom.

Plan voor nu is in elk geval terugbrengen en het probleem voorleggen, daar hoor ik het wel verder. Ik houd jullie op de hoogte. :slight_smile:

Bedankt voor alle reacties.

Je kan het altijd opperen: “Hij heeft het nog geen dag goed gedaan! Mag ik een andere?”, dan merk je het vanzelf wel;)

Haha, dat zou denk ik iets te makkelijk zijn. :wink:

Vanmiddag terug geweest en ze houden hem een paar dagen in huis om te zien hoe hij reageert. Hopelijk kunnen ze dan constateren wat er mis is met 'm.

I’ll keep you posted!

Eigenaardig ?! Het lijkt erop dat ze je niet geloven ?? Of misschien zou ik moeten zeggen dat ze 't gewoon zelf eens willen zien.

In ieder geval: voet bij stuk houden - dit is echt geen normaal “inloopgedrag” of iets dergelijks. Er is gewoon iets mis met je horloge en het zou de dealer goed staan als ze 't gewoon zonder sputteren in orde maken.

Groet
Mark

balen , wel een leuke klok…we horen wel hoe het afloopt

MarkV Schreef:

Eigenaardig ?! Het lijkt erop dat ze je niet
geloven ?? Of misschien zou ik moeten zeggen dat
ze 't gewoon zelf eens willen zien.

In ieder geval: voet bij stuk houden - dit is echt
geen normaal “inloopgedrag” of iets dergelijks. Er
is gewoon iets mis met je horloge en het zou de
dealer goed staan als ze 't gewoon zonder
sputteren in orde maken.

Groet
Mark

Hoi Mark,

ik ga zelf uit van je 2e beredenering, ze willen denk ik zelf even zien hoe het horloge zich houd na enkele dagen opwinden.

De verkoop en levering is afgehandeld door de horlogemaker/bedrijfsleider zelf en ik had daar een goed gevoel bij, alleen was deze meneer gisteren niet aanwezig en werd ik dus geholpen door 1 van zijn lieftallig assistentes. :wink:

Tot nog toe heb ik positieve ervaringen en wacht het dus af hoe ze dit afhandelen.

Een update:

afgelopen Donderdag 7 Mei de Meistersinger weer opgehaald bij de juwelier. Hij had het horloge ook enkele keren opgewonden en hetzelfde probleem ondervonden. Hierop heeft hij het horloge opengemaakt en waar nodig wat geölied. Hij zou het nu dus weer goed moeten doen.

Sinds Donderdag heb ik 'm weer elke dag opgewonden en gedragen (behalve Zondag want dan draag ik een ander horloge, maar heb wel de MS die dag opgewonden), maar nu zie ik dat het horloge om 03.00 weer stil is gaan staan! :frowning:

Ik heb hem net meteen maar weer gelijk gezet en opgewonden en kijken hoelang die het nu volhoud. Ik had écht gehoopt dat hij het nu zonder problemen zou doen.

Ik zit nu eigenlijk te denken hoe nu verder. Wat zijn mijn opties?

Het horloge zou eigenlijk in de collectie blijven, maar als ik iedere 2 weken terug moet gaat de lol er ook snel van af. Verkopen is ook geen optie, tenzij iemand er zelf wat mee kan of zelf een goede horlogemaker kent of er steeds mee terug wil naar de juwelier. Daarom zit ik nu te denken om de koop te ontbinden, als dit tenminste een optie is, weet iemand hier meer over? Het horloge is gekocht op 9 April 2009.

Andere adviezen mbt het horloge zijn ook welkom.

Zomaar wat olie geven waar nodig geeft nooit zekerheid.
Volledige demontage is nodig en zeker de smering van de veer kontroleren.
Als ze toch is gedemonteerd moet zo ie zo het uurwerk gereinigt worden.
Een proper uurwerk zonder te reinigen zo terug monteren geeft achteraf problemen, asjes zijn uit de lagers geweest en die olie loopt achteraf zo weg en komt op plaatsen waar ze niet moet zijn.

Wat waren de regelresultaten en amplitude van het regelorgaan op kontroletoestel ?
Daaruit kan men veel afleiden.

Zeker teruggaan.

Ik neem aan dat er gewoon garantie op zit(?)
Teruggaan naar de juwelier, zeggen dat je 'm nog 1 kans geeft om een te fixen en als het weer niet lukt: centjes terug!
En dat laat je 'm ook meteen weten, vriendelijk doch doordringend :smiley: zodra je binnenkomt.