Hands-on: Aevig Balaur HFLE

Zum erst…: Hulde voor het HFLE team en proficiat voor de bezitters! Het was een erg leuk proces om te volgen en uiteindelijk te zien ontstaan tot een dijk van een horloge. Vandaag, is voor het gros van de leden DHL langs geweest met een pakje van Aevig. Langverwacht op vele fora en nu ook de limited edition van de Balaur.

Er zijn voldoende reviews te vinden op de bekende blogs, en de specs zijn niet verkeerd. Voor velen toch wel de juiste afmetingen en de prototypen zagen er veelbelovend uit. En dan nu de hands-on van nummertje 14:

Verpakking:
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat een horloge wat high-end aandoet, wordt geleverd in een metalen blikje. De Aevig Huldra kwam in een sjieke box inclusief Bond-nato. Deze komt met een suede watch-roll welke kwalitatief wel goed over komt, en uiteraard een leuke toevoeging is.

Algehele indruk:
Het horloge ziet er strak afgewerkt uit, ligt lekker zwaar in de hand en oogt als een dikke supercompressor. De band voelt zeer solide aan en word afgemaakt met een zeer fors ogende sluiting. Wat vooral opvalt is de gebrushte wijzerplaat die blijft spelen met het licht en daarmee de dial elke keer een andere dimensie geeft. De gepolijste/gebruste delen van de kas en band zien er zeer hoogwaardig uit. Er staat een mooie gravering in de achterzijde van de kast met daarop de HFLE gegevens. Het verstellen van de tijd gaat soepel middels een schoefkroon, en de interne bezel gaat zonder schroefkroon en misschien iets te soepel. Wellicht gaat deze door de minste aanraking versteld worden, maar de tijd zal het leren.

Dial & Hands:
Wellicht het grootste onderwerp van discussie geweest in de totstandkoming. De kleur van de dial in combinatie met ded hands heeft volgens mij voor enkele afvallers gezorgd tijdens het proces. Daarbij is het altijd een verassing hoe zoiets er in de praktijk uit komt te zien. In direct licht is de plaat lichtgrijs met een geborsteld patroon. Afhankelijk van de lichtval veranderd deze van lichtgrijs naar zwart, en alle tinten daartussen. Het feit dat de interne bezel een andere kleur heeft dan de dial doet totaal geen afbreuk aan de uitstraling van de wijzerplaat. Het oranje op de bezel en de seconderwijzer is prima oranje. Niet overdreven fluorescerend en past prima bij de bezel. Qua kleurstelling is dit een prima keuze geweest, en maakt het geheel toch wat speelser/sportiever. Zie onder hoe een render kan vertekenen:

En wat het werkelijke resultaat is ( bij een zure belichting, ik weet het :wink: )

De lume is overigens prima. Niet te vergelijken met een Seiko, maar prima:

Bracelet & sluiting:
In het design was het denk ik ook de bedoeling dat de band iets met “Balaur” te maken zou hebben. Zo is het midden in de schakels verheven en gelijkend op de schubben van een draak. Ik heb nog nooit drakenschubben in het echt gezien, maar het misstaat niet. Mijn eerste indruk was dat de band er in combinatie met de sluiting lomp uit zag. Om de pols in was dat beeld direct weg, het siert het horloge en oogt totaal anders dan alle andere stalen banden in de horlogekist. Well played, Chip. Het is een zeer solide band geworden, met halve links en schoefjes voor de perfecte pasmaat. Zoals eerder door anderen aangegeven is het een erg lange band met heel veel verstelmogelijkheden. Ook de sluiting is op de pols minder fors dan hij oogt. Deze heeft een microadjustment en daarnaast nog een duikersextentie. Het enige minpunt is ook al onderkend: het laatste gaatje van de microadjustment is onbruikbaar door de “schubben” op de links. Dit is te dik en daardoor haalt de pin het laatste gaatje net niet. Ach, als dat alles is. Al met al na enkele uren dragen zit hij erg goed op mijn smalle polsen en de armharen blijven netjes in de huid zitten.

Conclusie:
De algehele uitstraling van de Balaur trekt me wel, en dat is ook de reden dat ik mee heb gedaan met de HFLE. Het is in mijn optiek een zeer robuuste, maar cleane toolwatch/compressor-achtige duiker geworden die onder elk tenue een opvallende verschijning maakt. Op mijn pols oogt hij niet fors en draagt bijzonder prettig ondanks zijn gewicht. Ik denkt niet dat dit horloge een echte bandenswapper gaat zijn vanwege de ruimte tussen de lugholes en de kast. De doorboorde lugs maken het wel weer makkelijker. Het is en blijft een kwestie van mooi vinden, maar ik ben wel benieuwd met welke combinaties de overige bezitters komen.

Of dit een blijvertje is zal de toekomst uitwijzen, maar de eerste indrukken zijn bijzonder positief. Ik ben blij dat ik voor de HFLE heb gekozen en niet voor de reguliere variant. @AEVIG-C mag trots zijn op het resultaat van een bijzonder geslaagd horloge, en met de HFLE nét dat beetje extra :blush:

53 likes

Prachtige review!

1 like

Mooie review waar ik mij volledig in kan vinden.
Nr 47, Bertjan

1 like

Wat een review zeg. :thumbsup:

1 like

Leuke review, bedankt!
Hij heeft mij ook positief verrast! Zeker de band, waarvan ik verwacht had dat hij te chunky was!

1 like

Mooie review top!

1 like

Bravo, mooie review :+1:

1 like

Nr 20 hier: Mooie, goede review. Ik vind de “brush” op de wijzerplaat irl niet in vergelijking met wat in de ontwerpfase te zien was en dat betreur ik.
Voor mij zit er nog een zwakte in het ontwerp. De becijfering op de binnenbezel vanaf 25 is oranje. Oranje op zwart en dat contrasteert onvoldoende, zeker met de grootte van deze cijfers en de dikte ervan. Nog gekker voor mij is het woord _automatic _ op de wijzerplaat: oranje op grijs geeft nog minder contrast en slechts bij heul veul daglicht duidelijk te lezen.
Desondanks, niettegenstaande deze punten waardeer ik de HFLE 2016 zeer en er is geen haar op mijn hoofd die er over piekert hem van de hand te doen. Voorlopig is het mijn daily beater en ik show hem aan jan en alleman. Vol trots.

3 likes

Wow, wat een schitterende uitgebreide review​:clap::clap::clap:

1 like

Daar moet ik je gelijk in geven. We hebben de keuzes gemaakt aan de hand van behoorlijk vertekenende renders. Hetzelfde als een huis kopen vanuit een folder. Soms valt het resultaat tegen in de praktijk, maar deze zeker niet. :thumbsup: Ik ben erg benieuwd hoe de plaat het doet in het zonnetje of met welke bandencombinaties jullie komen.

Leuke review, bedankt voor het delen :thumbsup:
Nr. 38 hier is nog niet van de pols geweest. Inmiddels al eens op een Hirsch Leonardo geplaatst en op een knal oranje zulu. Wat betreft het verschil in renders en de werkelijkheid, ik vind het resultaat nog fraaier. De wijzerplaat speelt zo fanatiek met het licht dat ik er maar naar blijf loeren. Prachtig gewoon, ben er zeer content mee.

1 like

nummertje 35 meldt zich hier :slight_smile:

Prachtige review! Ik vind de wijzerplaat prachtig geworden, mooier dan de render. Daarnaast vind ik het erg grappig dat de bezel bij bepaalde lichtinval blauwig wordt. Kortom, de wijzerplaat van lichtgrijs naar zwart en de bezel van zwart naar blauw. Hierdoor krijgt hij steeds een andere uitstraling en wordt/is het een eyecatcher.

Ik vind het kunnen verstellen van de band een enorm pluspunt. Ik vind wel de sluiting erg groot, helemaal als je hem een paar tandjes versteld. Mijns inziens te groot.

Had zelf ook verwacht dat de bezel verstelbaar zou zijn met een schroefkroon. Vind ik mooier en betrouwbaarder, maar denk niet dat deze kroon zo los zit dat hij ’ vanzelf’ gaat draaien. En zal de bezel zelf toch nooit verstellen.

Caseback is inderdaad erg mooi gedaan, oog voor het detail.

Al met al ben ik superblij dat ik toch nog een inschrijving heb kunnen overnemen. Ben aangenaam verrast door het resultaat!

1 like

Nummer 48 over.
Top! :+1:

1 like

Goede review en foto’s. Bedankt! :thumbsup:

1 like

Nummer 27 hier dan ook :slight_smile:. Mijn eerste horloge met een stalen band. Met mijn vrouw afgesproken dat ik het minimaal een week zou proberen voordat er een andere band om gaat. Om deze reden dan ook nog geen andere band gekocht.

Ik moet zeggen, nu sinds dinsdag om de pols en buiten het feit dat het echt een heel fijn horloge is, draagt de stalen band ook erg comfortabel, zelfs op mijn kleine pols. De drang naar een andere band is er helemaal nog niet geweest en dat is wellicht wel het grootste compliment mbt het design.

Overigens moet nummer 46 nog aan de pols worden gezet in een tijdzone een paar uur verderop. Benieuwd naar de reacties daar.

1 like

Mooie review hoor! Idd groot verschil tussen de render en real luxe, al is dit natuurlijk vaker zo.
Ik vind het een mooi ontwerp/mooie dial , afgezien van de 2 kronen (voor mijn gevoel moet er ook altijd één kroon in het midden zitten).
Misschien dat ik een volgende keer ook maar eens mee moet doen :slight_smile:.
@Zulu: mooie review en foto’s. Veel plezier met deze aanwinst :watch:!
Gr.Wander

1 like

Ik vind hem mooi! Toen hij hier gepresenteerd werd had ik er denk ik een minder goeie kijk op want toen zag ik niet hoe mooi hij eigenlijk is.

Kan iemand een foto van de caseback posten?

Even een snelle foto…

4 likes

Thanks! De extra kroon is voor de interne bezel, ik moet er zelf ook aan wennen maar het is wel een leuke afwisseling.

1 like