In de categorie “Zulu koopt shit zodat u het niet hoeft te doen” weer een korte hands-on van iets wat u niet kent. Educatief, tendentieus en een verademing tussen alle stomme clickbait topics van de laatste tijd.
Type 20
Militaire horloges vinden we bijna allemaal tof en zo ook de vlieger chronografen. Zo is er ook een Type 20 chrono. Niet de meest gewilde of meest gezochte smaak, maar wel zeer gewaardeerd onder verzamelaars van militaire horloges.
In de jaren '50 wou het Franse ministerie van defensie graag een fijn horloge voor hun vliegers. Dit resulteerde in de Type 20 en moest aan bepaalde specificaties voldoen:
- Zwarte plaat met registers op 3 en 6 uur met de mogelijkheid om 30 minuten te klokken
- Lichtgevende wijzers en nummers, moesten Arabisch zijn
- Diameter van ~38mm en dikte onder de 14mm
- Een chono complicatie met fyback functie
- Draaiende 12-uurs bezel
- Een afwijking van hoogstens 8 seconden per dag
- Minstens 35 uur power reserve
Uiteindelijk mochten in de jaren '60 een aantal Franse bedrijven deze Type 20 horloges produceren voor het leger.
Geen idee wat hierboven allemaal staat maar de horloges moesten in ieder geval een “retour en vol” functie hebben. Een flyback functie is een functie van een chronograaf, waarbij de tijdmeting met een druk op de resetknop van het uurwerk meteen opnieuw vanaf nul begint. Tegenwoordig is het een meer in gimmick maar vroeger gebruikten de mannen van staal deze functie om tijdens het navigeren “dead reckoning” toe te passen. Google that shit zou ik zeggen.
Een van de bekendste Type 20’s is denk ik wel de Breguet, een beetje de grail binnen deze categorie horloges onder verzamelaars.
Dodane was ook een van de gelukkigen. In de periode van 1960-1980 leverden ze de Type 20’s onder de merken Dodane, Chronofixe en Airain. Als het verhaal nog niet vaag genoeg was, dan nu wel. Het schijnt dat de chronografen van Dodane en Chronofixe naar piloten van de Franse luchtmacht gingen.
Airain’s gingen vermoedelijk enkel en alleen naar de Aviation Légère de l’Armée de Terre (ALAT) een soort kinderluchtmacht van de landmacht met kleine lichte heli’s en andere dingen. Ze hebben overigens wel geknokt in de Algerijnse oorlog. Uiteindelijk ging het clubke reoganiseren en 1979-1980 markeerde eveneens het einde van de het Airain tijdperk bij de Franse vliegers.
Er zijn trouwens ook nog Type 21 vliegerchronos. Meer achtergrondinformatie kun je hier vinden:
Airain type 20 Vert Militaire
Fast forward naar 2022. Ik zocht een shitter en vriend @Selie wees me op dit ding. Ik had nog nooit van Airain gehoord. Je spreekt het uit als een rochel die je uit tuft in de ochtend na een dagje Oktoberfest. Maar het was liefde op het eerste gezicht. Aangezien ik een fetish heb voor modern-vintage-militaire horloges en graag geld uitgeef aan dingen die niemand wil was dit voor mij een no-brainer. Oh ja, en gelimiteerd op 134 stuks. Omdat 134 gewoon een mooi getal is. En ik al minstens 134 keer heb gezegd dat ik zou minderen met alcohol en het niet heb gedaan. Dus.
Het merk Airain is in 2014 gekocht door ne Ollander samen met Lebois & Co. Heeft een 1:1 re-issue uitgebracht van de originele Airain type 20. Werd leuk ontvangen, blogjes besteedden er wat aandacht aan en weer terug in de vergetelheid zoals zovele merken.
Maar niet vandaag, lieve mensen. Zulu presenteert: het horloge wat stoerder is dan jij, meer geschiedenis heeft dan je SOA-verleden en het beter doet op de foto dan je vriendin.
Het horloge wordt geleverd op een hele toffe Nato met een buitengewoon complemeterende kleurencombinatie. Prima hardware ook. Voor de rest lijkt het een cheap-ass Chinese rafelnato die onmogelijk dik is en absoluut de prijs van dit horloge niet rechtvaardigt. Tfoe. Rechtstreeks de doos in en nooit meer eruit. De doos is dan wel weer erg goed, vergelijk hem een beetje met de houten Omega box maar dan van zwart pianolak en dan niet van Omega. Ik heb er geen foto’s van gemaakt maar ik moet iets positiefs benoemen na de paupernato.
De case
Een fijne 39,5mm in diameter. Een lug-to-lug van 47.7mm. Een dikte van 10.85mm. Erg draagbaar, hele fijne dimensies. Domed saffier van bekant 4mm dik wat het horloge voor de sneller rekenaar fokking dik maakt. Ik vind dik niet erg. Alhoewel, mollig vind ik niet erg. Dik wel. Ik had ooit na het stappen zo’n gezellig bol grietje maar ze rookte wel dus dat was minder.
Goed, de case dus. Dus wel een dikkerdje maar omdat het bolle saffier vreselijk bijdraagt aan de vintage vibe van dit ding accepteer ik dit. En de case is wel van een prima formaat. Buiten dat is de case en het horloge an sich overall prima afgewerkt wat je ook mag verwachten in dit segment.
De pushers en kroon zijn net zoals bij het origineel zonder poespas. Het is een handwinder dus de grote kroon heeft voldoende grip om de boel te winden. De case is 5ATM waterdicht. Prima voor een regenbui op de fiets want als je gaat zwemmen met een vliegerchrono ben je gewoon een lul.
Wat ook prima is bij de case: drilled lugs. Met zijn 20mm een fijne bandenslet. De lugs hebben trouwens een hele subtiele gebrushte dinges. Ik weet niet hoe je dat noemt, maar wel een grappig detail. De rest van de kast is volledig geborsteld en de bovenzijde van de lugs zijn gepolijst.
Ik heb er een extra lederen band bij zitten en dit maakt die flauwe Noto meer dan goed. Prima kwaliteit en hele mooie hardware.
Dial & hands:
Dat vert militaire…volgens de renders zou het dit moeten zijn:
Eh… Neen Airain. Dafuq is dit. Ik zie een zweem grijsgroenig-ish op de plaat. Het is niet zwart, geen militair olive-drab en al helemaal niet de kleur op jullie renders. Wat dan wel? Geen idee eigenlijk. Het horloge is sowieso ontzettend moeilijk te fotograferen en alleen bij bepaald licht zie je inderdaad een soort groen wat enigzins in de buurt komt van het vert militaire.
De lume is dan wel weer niet zo vintage in werkelijkheid als op de renders. De wijzers doen met heel erg denken aan die op m’n Vertex: lange elegante swoard hands die spelen met het licht. Toch net dat stukje elegantie in het overwegend stoere karakter. Ik herken veel van mezelf in dit horloge
De lume, hoe zit dat? Dat, vriendjes en vriendinnetjes, zit wel goed. Glimmend zoals een hondenlul in de maneschijn.
En dan nog dit
Het uurwerk. Een La Joux-Perret AM1 kolomwiel chronograaf met flyback functie en incabloc dingen. Kleine 60 uur gangreserve. Mooi Zwitsers uurwerk (eigenlijk is LJP tegenwoordig van Citizen, maar soit) en een goede tegenhanger van de originele Valjoux 222. Ik kan erg weinig vinden over dit uurwerk maar het is vermoedelijk gebaseerd op een LPJ7773 zonder het automatische opwindmechanisme.
Het premium uurwerk en de de afwerking van dit horloge maakt het prijspunt voor deze flyback chrono een regelrechte bang-for-buck vliegerchrono. En al helemaal als je kijkt wat de vintage tegenhangers kosten. Daarnaast is dit gewoon een gepokt en gemazeld ontwerp met een originele militaire oorsprong die er ook nog eens meer dan prima uit ziet. Ik zei toch dat dit horloge in veel opzichten op mij leek
Conclusie
Zou je het moeten kopen? Als modern-vintage-military je ding is absoluut. Je betaalt een fractie van het origineel en bijna niemand kent het merk/type behalve dat ene horlogegekkie of @brick. Als het voorgenoemde je niet aanspreekt zou ik lekker een BB58 kopen.
Bedankt voor het lezen en de groeten