Hands-on: Damasko DA46/38/DS30

Heerlijk geschreven! Leest lekker weg en daarnaast is het ook nog lekker informatief. De geschoten platen zien er ook echt heel goed uit :sunglasses:

Chapeau!

2 likes

Wat een mooie review - wakkert mijn hebberigheid naar een DA38 weer enorm aan… eens kijken wat er eerdaags op het blauwe deel tevoorschijn komt of via PB wordt aangeboden…

Groet, Vincent

2 likes

Dank voor de genomen moeite, leuke opsteker voor een (soms) ondergewaardeerde speler.

Zo met die stalen band is mijn interesse ook weer aangewakkerd…:wink:

1 like

Hele gave review, dank @zulu!
Damasko is vandaag de meestgebruikte zoekterm in het blauwe gedeelte waarschijnlijk :grin:

2 likes

Dank je voor de mooie beschrijving !
Mijn roots liggen bij de vervaardiging van zakmessen en ik vroeg me al langer af waarom er niet meer geharde kasten en banden worden gemaakt .
De Titanium boutjes vreten wel snel vast in staal waardoor ze goed blijven zitten ook zonder borgmiddel .
Mooie band ook ; mooier dan die van Sinn op mijn 856 wat mij betreft .

1 like

Ik sluit het niet uit, heb hem pas 2 keer gehad…:joy:

1 like

En dan zijn we allemaal verwonderd en maken we een topic over onze vrouwen die beginnen klagen :joy:

7 likes

Leuke uiteenzetting. Kan mij wel vinden in de gevoelens voor het merk Damasko.
De DA 38 heb ik nu iets meer dan een jaar in bezit en het is een van mijn lievelingshorloges. Technisch gaaf en veelzijdige looks.
Onlangs weer op de lichte “Suede Tan” band gezet. De stalen band wel overwogen, maar zoals je al zei: de prijs :money_mouth_face:

Even een quick & dirty smartphone plaatje dan:

4 likes

Heel mooi topic, de bescheidenheid over zelf horloges reviewen is wat mij betreft niet nodig! Hulde, ik wil nu ook een Damasko :slight_smile:

1 like

Gave review joh, daar ben je druk mee geweest! Mooie foto’s ook!

Wel een paar discussiepunten:

Damasko is van topgrade ETA’s afgestapt. Er is in de loop der tijd gebruik gemaakt van standard grade (met én zonder upgrade van etachoc naar incabloc), elaboré en dus top grade. Dit heeft waarschijnlijk alles met verkrijgbaarheid te maken. Ik heb foto’s van DA’s met verschillende “grades” ergens.
Wel mag vermeld worden dat Damasko zéér goed reguleert. De mijne houd ik tussen datumwissels van “korte maanden” met de juiste rustpositie een paar seconden binnen de nul. De kroon hoeft voor tijdcorrectie nooit open :+1:

Bij mijn weten is het wél beadblasted, ergens halverwege het hardingsproces. Alleen de modellen DK200/201 en de DK105 zijn op dat moment juist gepolijst. De hardheid van die modellen is identiek.

En een aanvulling als kers op jouw mooie taart:
The firm we’re looking at today is still a family company, run by a man and wife team, their sons and daughters, and a small workforce of around 25. Its pieces, protected by more than 80 patents, are made with a precision and relentless drive for perfection which compares to (and often beats) anything in the industry.
(…) 90% of the watch is made by them, with only the jewels, crystal and leather straps bought in from outside).

7 likes

Mooie aanvulling :+1:

1 like

Volgende maand bij Damasko: waarom zijn die verkoopcijfers plots gaan pieken? Wat deden we nu ineens anders.

Antwoord: Zulu’s review.

Stuur hen maar een link door. Daarmee weten ze ook waar ze staan.

Knap gedaan.

1 like

Thanks! Ik dacht dat ik goed mijn huiswerk had gedaan :smile:

Hier is een interessant draadje vanuit de Damasko fabriek: http://forums.watchuseek.com/f8/damasko-report-64554.html . Van wat ik heb begrepen uit alle informatie op internet.

Even nog eens dit draadje opgezocht: http://forums.watchuseek.com/f8/damasko-da36-eta-movement-586679.html, en you are right, Sir.

Volgens Mike Stuffler, niet, en die heeft bij Konrad in de keuken mogen kijken: How are they going to polish it if I may ask, the case is ice-hardened through and through, it is no surface coating or bead blasted case. The case is polished at a certain stage of the ice-hardening process after the EDM processing…
http://forums.watchuseek.com/f8/polish-damasko-653443.html

Anyway, bedankt voor de aanvulling!

1 like

Mike Stuffler neigt nogal eens naar jumping to conclusions vind ik, ik kom hem vaak tegen op WUS :slight_smile:
Uit een rondleiding door Christoph Damasko:

(…) "Next stop the finishing room. Here all metal parts are finished by hand. Christoph shows me the six stages that every Damasko metal case goes through. There are six stages of finishing alone, all done by hand and again all done the Damasko way. Christoph is very proud of their own bead blasted finish and again he explains that even the materials used for bead blasting have been developed in-house. Bead blasting using standard beads actually wears away the blasting beads and not the watch cases!

http://wornandwound.com/a-visit-to-damasko/

1 like

Heel gaaf draadje, die kon ik nog niet. Thanks for sharing!

Zo lekker om te lezen dit… Lekker weer, @zulu

Ik deel jouw enthousiasme voor Damasko.

2 likes

Bedankt weer mr.Zulu. Heerlijk stukje proza. :ok_hand:
Ik vind de band ook top. Ook mooi met die torx aandrijving.
Ze hebben het mooi voor elkaar daar. Wat trouwens ook een fantastisch detail is, die groene secondewijzer…
Ik zie uit naar je volgende post!

4 likes

@Zulu wil de beste prijs voor zn Damasko in het blauwe gedeelte en schrijft een hands-on :joy: :joy:

3 likes

Welnee, ik kan me nog een Chronoris herinneren. Ook een fijne review van gemaakt en uiteindelijk voor een spotprijs weggegaan. Maar voor deze zijn ze tegen elkaar aan het opbieden :grin:

3 likes

To put it mildly. Al heeft hij het wel vaak bij het rechte eind.

@Zulu Bedankt voor een fijn geschreven stuk! En Damasko blijft toch fascineren.

gr, HJR

1 like