Hoii HF vriendjes! Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste zinnige bijdrage. Onder de noemer van “Zulu koopt spul zodat u het niet hoeft te doen” en omdat hij geen sociaal leven heeft, maar dat geheel terzijde dit maal een bespreking met betrekking tot een fijn horlogekistje afkomstig van Etsy.
Nomaliter ben ik er niet zo van om voor horloge accessoires een review/NA-topic te maken, maar deze kist verdient het.
Etsy, wellicht ken u het wel. Verkoopplatform van veelal handgemaakt eco-verantwoord gerecycled prullaria, maar ook voor de horloge-fetisjist is er veel leuks te vinden. Heel veel leuks zelfs. Ook hier zitten veel makers van watch pouches, horlogebanden en zo ook horlogekisten.
Ik had besloten dat ik na de 8e Rainer horlogekist eens wat anders wilde proberen. Nu ben ik op zich een fan van tailor made horlogespulletjes, dus waarom geen horlogekist? Uiteindelijk op Etsy beland, kistje tegengekomen, account aangemaakt en de verkoper aangesproken.
Het ging om een shopje genaamd Berezin uit Kazan, Rusland. De eigenaar Vladimir is een houtbewerker/designer die nog niet zo heel lang op Etsy zit.
Ik zeg: "Dude, fijne kist! Kunde gij die nie voor 3 gelozzies maken? Dat ging niet, want de kist wordt als het ware om het glas heen gemaakt, en er waren geen mogelijkheden om kleinere glasplaten tot een kist te verwerken. De beste man kwam zelf al met ideeën voor 3-vaks mogelijkheden en de technische tekeningen vlogen me om de oren:
Voor optie 1 kon hij een valet tray maken om het grote vak op te vullen. Precies wat ik voor ogen had, zodoende zouden daar de stalen horlogebanden mooi in kunnen.
Ik zeg doe maar! Maar toen wilde hij ook nog weten wat voor glas, welke smaken hout, kleur van het vernis, kleur van de kussentjes…Uiteindelijk werd het Makore/Padauk een tweetal donkere tropische houtsoorten. Het glas werd helder glas, dus zonder groentint wat glas met een hoger ijzergehalte wel heeft. Het zou ongeveer twee weken duren om het kistje te maken.
De keuzes van de houtsoorten, het Optiwhite glas en de valet tray maakten de kist een stukje duurder dan aangegeven op de website. Oh ja…het spul moet vanuit Rusland komen, dus er kwamen ook nog 50 ekkies verzending bij. Oh ja 2…Rusland is geen EU dus hou rekening met extra centjes aftikken bij PostNL. De uiteindelijke prijs is die van een premium Seiko SKX met alles erop en eraan, dus best wel aan de prijs voor een horlogekistje.
Vanwege de vlotte en duidelijke communicatie van Vladimir, de goede reviews op Etsy en de toch wel unieke kisten die hij maakt toch maar voor de bijl gegaan. Let the waiting begin…
Een maand later en na het aftikken van een kleine bijdrage aan vadertje Staat en PostNL ben ik de trotse eigenaar van een houten kist van ruim 5 kilo…
Next-level ingepakt, dat dan weel wel en een kwartier later in vol ornaat te bewonderen. Wat een mooie kist! De glazen deksel is echt wel een blikvanger. Maar alles komt met een prijs.
De glazen deksel is het meeste gewicht van de hele kist, en omdat er geen contragewicht van het houtwerk komt, moet je deze voorzichtig openen en sluiten. Hoewel het erg mooi is, is het nogal onpraktisch. De scharnieren maken het mogelijk om de deksel in zijn geheel te openen.
De indeling kun je dus zelf bepalen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de valet tray, en deze heb ik van Padauk laten maken. Het geeft een leuk kleurcontrast. Ook de houtsoorten zijn geheel naar wens te kiezen.
De kussentjes kun je in enkele kleuren laten bekleden met Gabardine. Ik had gekozen voor neutraal grijs. En deze vallen me eerlijk gezegd best tegen. Het lijkt gewoon bekleed piepschuim te zijn, en ook niet echt op maat van de vakken gesneden. Dit had ik ook al gezien en nagevraagd, maar in de praktijk zijn de kussentjes dus erg stug en geven niet mee. Doordat ze ook niet op maat van de vakken zijn gemaakt “rollen” de kussentjes in de vakken. Er van uitgaande dat een horlogekist een statisch object is, maakt het wat mij betreft niet zoveel uit. Wat wel minder is, is dat je creatief moet zijn met je bandjes om de horloges fatsoenlijk om de kussentjes te krijgen.
De bodem van de kist is bekleed met getrimt Alcantara leder en netjes afgewerkt.
Het zijn vooral de looks die het hem doen. Het houtwerk is erg mooi en goed afgewerkt, en sluit perfect aan op de glazen deksel. De schuine zijkanten zijn best wel praktisch om de kist goed vast te kunnen houden als je hem uit de kast pakt ofzo.
Ik besef me heel goed dat de beste man die deze kisten maakt een designer/houtbewerker is, en geen horlogegekkie. Vanuit esthetisch oogpunt is deze kist geweldig. Vanuit het oogpunt van een horlogegekkie minder praktisch. En dat komt hoofdzakelijk door de zware deksel en de minder briljante kussentjes.
Een Rainer/Wolf1834 kist volstaat prima en is topnotch wat dat betreft.
Maar wil je een een echte eyecatcher, een kist die wellicht minder praktisch is maar het geweldig doet als display item? Dan is Vladimir je man. Want zeg nou zelf…
Dat was hem weer voor deze druilerige zondagmiddag! Tot de volgende