Nou ben ik persoonlijk niet zo van de microbrands maar ik kwam dit sympathieke merk 2 jaar terug voor het eerst tegen op Watchtime in Düsseldorf. Toendertijd was de Essence hun bestseller maar wel een dikke klatser met een onderscheidend design.
Zoals zoveel mico’s best wel een creatief design, goede specs en relatief betaalbaar maar veel te groot. Door naar de volgende, geen Formex voor ome Zulu. Ik had er overigens nog nooit van gehoord terwijl dit merk toch al vanaf 1990 bestaat. Het spul wordt gemaakt in Biel, Zwitserland en gebruikt voornamelijk standaard uurwerken en innovatieve designfeatures zoals gepatenteerde schoksysteem in de case.
Ergens in 1999 is het bedrijf over genomen door de huidige mensen achter het merk, sponsoren ze extreme sporten en vallen ze op door steeds meer aanwezig te zijn op het internet en de watchcommunity door hun online all-inclusive verkoopaanpak en de bonk kwaliteit die ze leveren.
Lotgenoot @PLP heeft als toolwatch adept dit horloge gelijk gekocht toen deze in februari dit jaar op de markt kwam en is zo vrij geweest om mij de fuck uit zijn horloge te laten influencen.
Formex Field automatic
In plaats van sporthorloges proberen ze het dit keer met een militair geïnspireerd horloge. Volledig van titanium. Een fieldwatch met een twist. Sandwich dial met een aparte font voor de cijfers en een vleugje vintage met de old radium luminova en matzwarte plaat. De kast is wel typisch Formex door zijn strakke lijnen en deze is er zelfs in kekke kleurtjes:
De zwarte versie die ik mocht bevlekken kost je 740,- op nylon strap. Eens zien wat je voor deze centjes kunt verwachten. Op papier is deze 41mm en heeft hij een 46.6mm L2L. Met een dikte van 10.6mm en een 20mm lugwith lijken de afmetingen prima geschikt voor de meeste polsen. Normaliter zou ik de gok niet wagen op basis van de diameter van de case maar hij kan prima op een 16,7cm pols.
Goed, past prima dus. De nylon strap is ook mega comfortabel en werkt als een NASA-strap met klittenband. Dit is nog net wat comfortabeler dan de welbekende Erika’s Original straps. Het horloge heeft een schroefkroon, is tot 150 waterdicht en een SW200-1 werkpaard met een powerreserve van 38 uur is gewoon helemaal goed.
Het horloge draagt als een G-Shock en weegt 70 gram. Dat is even veel als 2 Russische Dwerghamsters. Komt ook door het titanium grade 2. En ze zeggen op de website “on top of that, a special hardening treatment makes it scratch- and fingerprint resistant”. Jullie lullen uit je nek, Formex. Je vette vingers vlekken als de ziekte op deze kast. Maar daar vraag je ook om als je met je vieze tengels semi-interessant aan het doen bent voor je Instafame of een maco van de kroon maakt.
Dial & hands
Matzwart, old radium Luminova. Sandwich dial. Geen echte hoor, want ze hebben alles verzonken in de plaat gefrot. Dit geeft de illusie van een sandwich dial en dat is best leuk gedaan.
Verzonken datumvernster op de 6-uurs positie. Gebrushte wijzers. Gedrukte tekst. En de lume? Niet super bijzonder maar het ziet er prima uit in het donker. Beetje zoals ikzelf in mijn blootje.
Conclusie:
Geen alledaagse fieldwatch. Of toolwatch. Van de cijferfonts moet je houden en de 4 is een beetje gek gedaan. Hij had crownguards mogen hebben en 200 meter waterdicht mogen zijn. Maar los van de looks is dit gewoon een heel fijn ding voor nog geen 750 ekkies. Erg goed ontworpen, gebalanceerd en uitgesproken design, zeer draagbaar en een bonk kwaliteit voor een eerlijke prijs. En dat laatste is een zeldzaamheid aan het worden in de wereld van de microbrands.
© Zulu tekst en fotografie. Bart, bedankt voor het uitlenen van je Formex!