Hands-on: Geckota K1 L08

Geckota, bekend van de mooie lederen bandjes uit de UK. Wellicht beter bekend als Watchgecko. Ze zijn al een tijdje bezig met horloge’s,en zoals de eigenaar zelf zegt: “What excites me is what excited me when I started the business – offering affordable, high-quality watches and straps that I couldn’t find elsewhere and seeing the pleasure they give our customers around the world.”

Ik kocht er zelf wel eens wat bandjes, en mijn oog viel op hun klokjes. Ik heb de knoop doorgehakt toen ik het model wat ik hier review zag. De specs, de looks en vooral de prijs hebben me snel doen beslissen. De K1 L08 is de nieuwe range van eerder uitgebrachte modellen, de K1 was de voorganger. Deze was heel snel uitverkocht, en Geckota heeft toen besloten om by populair demand een range uit te brengen met een kleinere diameter en betere afwerking.

Ondertussen is Geckota bezig met een nieuw serie met chrono’s, divers en dressers zie er zeer smakelijk uit zien en behoorlijk aantrekkelijk geprijsd zijn. Qua bandjes waren ze al goed bezig, en wat ze met bandjes kunnen, doen ze nu ook met hun microbrand.

Naar mijn weten is dit de tweede die hier op HF rondzwerft, dus ik vond het wel leuk om hier met veel plaatjes eens bij stil te staan. Here we go…:

Algehele indruk:

Je kan deze head-only bestellen, en deze word geleverd in een stoffen zakje met de beschrijving/garantiekaart erbij en een poetsdoekje. Geen poespas verder, iets met op die manier de kosten laag kunnen houden. Verhoudingsgewijs zijn de bandjes duurder dan het horloge. Ik heb er meteen de vintage handmade Italian met blauw stiksel bij besteld om het horloge compleet te maken. Het bandje kwam in een apart opbergdoosje met Geckota poetsdoekje.

De afmetingen zijn prima. 40mm doorsnee met 20mm lugwidth. Hij draagt wel grote dan dat de diameter doet vermoeden, omdat hij best dik is en door de diep liggende dial. Specs van de site: 13mm dik, L2L van 45mm, 10 ATM waterdicht, schroefkroon, BGW9 lume, 41 uur power reserve en een Seiko NH35 wat alles aandrijft. Uiteraard een prima beater movement met hack & handwind die je ook veel terugziet in de Seiko 5jes.

Al met al ziet dit klokje er bijzonder netjes afgewerkt uit. Mooie overgang tussen de polished en brushed delen van de kast, korte lugs en iets opstaand saffierglaasje. Wat wel direct opvalt, en ook een puntje van kritiek is: net als bij de Aevig Balaur heeft deze een blikken kroon. Althans, zo lijkt het. Bij de overall strakke afwerking van de kast springt dat er toch wel negatief uit IMHO.

De dial:

Hij hoort dan wel bij de flieger serie, maar ik heb me laten vertellen dat wanneer er geen driehoekje op de dial staat, het ook geen flieger genoemd mag worden. Whatever, er staat een vliegtuig op de schroefdeksel. De dial oogt dan ook meer als die van een fieldwatch vind ik. Allemaal wel mooi gebalanceerd vanwege het missen van een datumvenster en duidelijk afleesbaar. Mooie blauwe sunburst wijzerplaat die afhankelijk van het licht vele spectrums blauw weergeeft. Erg goede lume. Ik laat de pics voor zich spreken:

Conclusie:

Ik kan hier kort over zijn. Wil je waar voor je geld? Koop een Seiko/Citizen/Arama… van onder de 300 ballen. Wil je eens iets anders? Er zijn voldoende microbrands die in deze prijscategorie die net zoveel waar voor hun geld bieden. Ik ben ervan overtuigd dat de afwerking van Geckota horloge’s prima in orde is en ze veel leuke klokjes in hun range hebben. Als je Geckota kiest, zal het puur voor de looks zijn. Qua specs zijn ze ook dik voor elkaar. Een beetje sluikreklame maken voor die van @GMTplus1 op de markt, het is echt een heel leuk ding en gunstig geprijsd! Op verschillende fora hoor je eigenlijk alleen maar positieve geluiden over deze horloge’s, en ik kan niets anders dan me daar volledig bij aansluiten.

En als je dacht dat dat alles was…de achterkant van de lugs gaan zwaar verminkt worden, want het is potverdorie nog een akelige bandenswapper ook:

Op verschillende KO’s…

…Trapped Leatherworks en verschillende andere merken…:

En gewoon omdat het kan nog wat extra pics:

Mooier dan dit kan ik het niet maken. Resumé, :thumbsdown: voor de blikken kroon en de dikte. :thumbsup: voor de algehele afwerking en bijbehorende specs. Een leuke beach to boardroom beater die naar mijn verwachting nog wel even in de kist blijft!

23 likes

Leuke review en ik hou wel van veel plaatjes.

Horloge zelf vindt ik wel netjes maar ietwat te random eruitzien.

Al met al kan je je er echter voor dat geld kan geen buil aan vallen.

Top! :slight_smile:

PS die racings vindt ik ook wel echt leuk!

1 like

Leuk geschreven, met plezier gelezen.

Ik heb wat geleerd vanavond. Ik noem bijna alles met grote nummers op de dial een flieger, behalve de Panerai’s… :nerd:

2 likes

Leuke review, dat van de kroon was me niet zozeer opgevallen, wel een iets andere structuur/materiaal. Ik had trouwens de lug2lug maat gemeten op 49,5mm, ruim meer dan specs van Geckota zelf. Veel plezier met je klok en de vele bijpassende banden :+1:

1 like

Geen wonder dat hij groter draagt dan de specs doen vermoeden :smile:

2 likes

Bedankt, echt op een leuke manier geschreven👍

1 like

Mooie review! Leuk dat dit soort content ook op HF te vinden was. Leuke achtergrond informatie van het merk ook. Wel ironisch dat het horloge van de bandboer head only geleverd word :upside_down:

1 like

Mooie review, knappe plaatjes en leuke watch. Thanks !

1 like

Leuke review, horloge ziet er wel tof uit. Mooi op een bruine band.

1 like

Weer een goed verhaal, bedankt!

1 like

Scherp! :smile: [quote=“koekoek, post:7, topic:105462”]
ironisch dat het horloge van de bandboer head only geleverd word
[/quote]

1 like

Vond ik eigenlijk wel redelijk slim :blush: :+1:

1 like

leuk verhaal, en vind deze “Flieger” nou wel eens een keer wat hebben.
Heeft wel wat weg van de Zenith Pilot vind ik zelf.

1 like

Leuke review, maar ik zou het wel makkelijk vinden als er gewoon vermeld was wat deze dan gekost heeft?

1 like

Dat snap ik, maar je zou ook gewoon op de site kunnen kijken :wink: met band een kleine 300 eypo

Goeie review man! Maar wat bedoel je precies met “Blikken kroon”.
Hij lijkt toch echt wel van staal voor mij.
En die sunburst blauwe plaat is echt mooi.

Topper. Dit merk gaat ook nog eens in mij kist verschijnen.
Mooi verhaal :+1:
Gr.Wander

Mooi, ik heb al vaker op de kopen knop gestaan maar niet gekocht. Mijn wederhelft vindt het ondertussen welletjes met de uurwerken die nu in de kist liggen! Als de storm weer wat geluwd is komt hij er waarschijnlijk wel maar dan in de little prince uitvoering.

De kroon lijkt van een ander metaal te zijn dan de kast. Lijkt op aluminium.

1 like

Mijn nieuwe favorite merk.
Geen gedoe op de wijzerplaat is wat mij het meeste aanspreekt.

1 like