Hands-on: Seiko SARB017 (Alpinist)

Oooooh! Gefeliciteerd!

1 like

Schitterende revieuw, prachtige klok, maar waar te koop?

1 like

Check ebay. Ook regelmatig tweedehands aangeboden op dit forum

Doe toch maar een review :slight_smile: dat doe jij altijd goed en het is altijd leuk om een enthousiast stukje te lezen!!

1 like

Mooi en uitvoerig verslag van dit horloge, dat je haat of innig lief hebt. Ik zelf koester de SARB017. De originele band heb ik nog net niet in de afvalbak gedumpt. Ik bewaar het maar in het doosje. Wel direct na de aankoop een nieuwe grijs-groene leren band gekocht. Ik vond dat een hele verbetering.
Groet. Richard.

5 likes

Ik zou hem bij Solojapan kopen. Citiwide is ook een optie, beiden zitten ze op ebay. Deze komt van solojapan. Magi is een vriendelijke vent en kan alle JDM modellen op verzoek leveren. Ook als ze niet op de site staan.

2 likes

Hier had ik jaren terug iets over gelezen, en heb er net zeker een half uur naar gezocht. Er is wat verwarring over de verschillende shockprotectie systemen van Seiko. Gnomon watches beweert in een stuk over de Alpinist bv:
“Another added bonus on this watch that is not in other SARB line watches is the Diashock absorber. Being a watch to be used in rough environment, the diashock will provide addition absorber protection to the movement from falls, drops or any moderate impact.”

Ik geloof dat in elk geval tegenwoordig Seiko voor alle systemen de term “Diashock” gebruikt. Dat was ooit waarschijnlijk anders, en werd alleen voor de modernste designs gebruikt.
Daarnaast geloof ik niet (en laat me graag verbeteren) dat de SARB017 als énige een afijwkende 6R15 gemonteerd krijgt, Gnomon heeft het daar denk ik mis. Maar er zijn wel meerdere bronnen die het menen dat er een afwijkend “Diashock” systeem is, of in elk geval was.

Ik heb de draad van jaren terug weer gevonden, maar nu niet de tijd om geheel door te lezen:


Helaas zijn een aantal van de foto’s niet meer zichtbaar door de photobucket politiek.

Ik vast het samen in een paar regels, foto’s gewoon uit die draad.
Kernzin:
“But there is, at least in the modern era, a single unifying feature of all Seiko movements that were intended, from the inception, to be high-end: the use of the diashock shock absorber. Even the mid-grade movements used in some Anantas (like mine) won’t have it. So as far as I can tell, and I’ve looked at a great number over the years, if you see a modern Seiko with a diashock, you can know instantly that it is a high-end movement.”

Seiko’s low end versie, vind je in bv 7s26 en 6r15. Dit is het “Bow tie design”. Voorheen werd dit géén Diashock genoemd, maar Seiko is alle varianten Diashock gaan noemen (Door deze veranderde policy staat er Diashock op de Alpinist).


Is ook in duurdere kalibers gebruikt als de 6r24 ($2000 klasse):

Flower design, oorspronkelijk zou deze variant Diashock genoemd zijn.
8L35:

6s37:

Aldus de schrijver van het stuk. Nog niet gechecked of iemand dat in die weerlegt. De schrijver is wel een oudgediende.

5 likes

Hier die van mij :blush: Gisteren gearriveerd, overgenomen van @DaLuca, en meteen een mooie lederen band van @ruudvv STRPS.nl eraan gedaan.

9 likes

Alle groene alpinisten verzamelen! Hier nog een leuke bandenconbi.

3 likes

Die band staat er heel mooi aan Richard! :+1: :relaxed:

1 like

Die staat hem goed! Tres chique :ok_hand:

1 like

Merci beaucoup cher Monsieur! :blush:

1 like

Mijn Alpinist op een Hirsch waterproof. Staal is niet zo mijn ding op deze prachtige seiko.

5 likes

Bedankt,dit zijn toch de betere reviews.Gemakkelijk en mooi om te lezen.

2 likes

Laat ik mijn Alpinist dan ook maar even neerzetten.
Op een buffalo band van Darlena.

7 likes

Mooi! is dat een Hirsch Knight? :slight_smile:

1 like

Hirsch Liberty denk ik.

1 like

Is inderdaad een Knight, staat erg goed in combinatie met het groen en goud.

Ik ben nu al een tijdje aan het kijken voor een band van kurk maar ben er nog niet over uit of het wat zal zijn.

1 like

Prachtig horloge en een mooi verhaal

2 likes

Iemand op het forum met de witte Alpinist?

1 like