Hands-on: Seiko SARB017 (Alpinist)

Oh ja…hij gaat het gewoon doen hé…tijd voor een hands-on!

Is er dan nog niet genoeg geschreven over de Alpinist? Yup. Op dit forum, op andere horlogefora, en op het hele internet. En gewoon omdat het kan, gooi ik mijn persoonlijke kwakje er ook nog eens overheen, ter mijner ende uwer vermaeck. Here we go.

1961

Het jaar dat Seiko begon met het produceren van de eerste Alpinist modellen, met de intentie om betrouwbare uurwerken te creëren voor Japanse bergbeklimmers en andere sportievelingen. De “Laurel” Alpinist was de eerste serie van 7 generaties, welke is geinspireerd op de Yama-otoko, Japanse bergbewoners.

Er staat een mooi stukje over op het internet: The ultimate Seiko Alpinist collectors guide , met een tijdlijn van alle modellen die de naam Alpinist dragen.

De huidige SARB modellen bestaan alweer sinds 2006 en zijn nog steeds in populariteit stijgend. Dit is te wijten aan de veelzijdigheid, de one-of-a-kind looks en de behoorlijke specs in combinatie met een vriendelijke prijs. Zijn broers uit de serie, de 013 ( aka “the Unicorn” ) en de 015 ( Black Alpinist ) zijn tegenwoordig erg moeilijk te vinden en daardoor hoogst verzamelwaardig en veel duurder dan de Green Alpinist.

the Green Alpinist

Zoals eerder gezegd: veel besproken. Door velen geliefd en door velen verguisd. Het is een culthorloge geworden door zijn design met recht al een klassieker geworden die iedereen eens geprobeerd zou moeten hebben. Maar waarom eigenlijk? Groen en goud is niet ieders favoriete kleurencombi. Veel bandjes staan erg lelijk op dit horloge. De stalen aftermarket banden die er te krijgen waren, zijn veels te duur en sluiten slecht aan op de kast. Tot het jaar des Heren anno 2017, en Strapcode besloot hier verandering in te brengen. Meer over dat later in mijn proza.

Met zijn 38mm diameter, 12mm dikte en een lug to lug van 45mm is hij voor hedendaagse begrippen aan de kleine kant. Met 20mm lugs passen er in theorie veel bandjes op. Het bijbehorende leren bandje met krokoprint is een walgelijk stuk karton wat dit horloge puur onrecht aan doet, en ik wil het dan ook verder niet over dat bandje hebben.
Alles word aangedreven door een prima 6R15 met Diashock. Komop, Diashock in een horloge in deze prijsklasse? Pluspunt voor de Alpinist.

Daarnaast nog een interne kompasbezel, 20 water resistance en schroefkroon, saffier, behoorlijke lume en de cultstatus die er voor nop nog eens bij komet. Wat Seiko met het bandje tekort doet, maken ze ruimschoots goed met de specs. De kompasbezel is een handige feature voor het oorspronkelijke doel: een horloge voor bergbeklimmers. Tot zover is hij op papier geschikt voor het ruigere werk en kan ook nog een aardige spat water hebben.

De case

Eerder al benoemd, een relatief kleine kast. Wat opvalt, is dat het geheel best shiny is, zeker in combinatie met de de dial. Door het formaat en de gepolijste kast zou hij zomaar door kunnen gaan voor een dresswatch. De twee kronen, waarvan een met het Presage logo hebben een ruwe grip en zien er netjes afgewerkt uit. In verhouding tot de kast zijn ze vrij fors, maar vallen mooi in lijn met de crownguards. Een minpuntje: de kleine kroon voor de interne bezel is erg gevoelig, en verschuift al met de minste aanraking. Niet geschikt voor personen die gevoelig zijn voor uitlijningsperikelen.


Het saffiertje steekt iets uit de kast.

De bovenzijde van de lugs zijn gesatineerd met een strakke lijn naar het gepolijste deel. De vaste bezel is gepolijst, net als de rest van de kast.

De caseback is dicht, en voorzien van het kenmerkende Alpinist logo.

Al met al een erg strak geheel en een veelzijdige uitstraling door de maatvoering en de crownguard met dubbele kronen. Voor nu een toolwatch met de uitstraling van een dresswatch. Of zoiets. What’s in a name.

Hands & Dial

Tsja,groen met goud. Wie verzint zoiets? Zum kotzen! Op de een of andere manier, hebben ze het bij Seiko voor elkaar gekregen om er een passend geheel van te maken. De groene sunburst plaat speelt met het licht, zoals een jong tienermeisje vol hormonen speelt met je…oke, we dwalen af maar je begrijpt wat ik bedoel. Ik wist niet dat er zoveel verschillende smaken van groen waren, maar deze dial laat ze allemaal zien.

De witte tekst “Automatic” , “Diashock 23 jewels” en “20BAR” zijn behoorlijk aanwezig op de onderzijde van de dial, maar niet storend aanwezig. Gelukkig hebben ze gekozen voor een zwarte datumschijf met witte cijfers. Door de witte kompasrichtingen en andere accenten komt er voldoende wit in de dial terug om de tekst niet uit de toon te laten vallen.

De gouden cijfers, logo en wijzers zijn goudkleurig. Op een ander dial zou ik dit denk ik spuuglelijk vinden. Maar juist al die accenten maken het totaalplaatje best wel…sereen zou ik bijna zeggen. De klassieke wijzers, die alledrie totaal verschillend zijn. De opgelegde cijfers afgewisseld met een driehoekje. Het goudkleurige randje om het datumvenster. Dit is gewoon erg goed bedacht, en het komt ook nog eens als een passend geheel over.

Oh ja, in het kader van de veelzijdigheid van dit horloge…feitelijk zou je hier recreatief mee kunnen duiken tot een metertje of 30, of s’nachts moeten navigeren in het grote donkere dierenbos. Hoe zit dat dan met de lume? Ha! There is almost no lume, like Seiko lume.

Ik begin te begrijpen waarom dit horloge zo populair is. Ja, de kleuren moeten je liggen. En ja, veel bandjes kunnen niks met dit horloge. Maar ongeacht waar je bent, op het strand, tweede vrouw, kantoor, begrafenis, onder water of op de mount Everest: dit horloge kan altijd en voorziet van zowat alle toepassingen die het kan hebben.

Een veel geopperde reden dat veel mensen hem gehad hebben, maar er geen klik mee kunnen krijgen is omdat hij slecht matcht met outfits of organische bandjes. Feitelijk is dat bullshit, want het kan gewoon en is veelal een kwestie van smaak. Er was een redelijk alternatief: een OEM bracelet die niet helemaal lekker aansloot op de kast, en ruim 150 dollar kost. Een dure band die eigenlijk niet geschikt is voor het horloge. De origineel meegeleverde band draagt als een ballenknijper net na een sterilisatie. Geen aanrader.

Tot ons aller Candide me op de hoogte bracht van de Solid Oyster van Strapcode die je kon pre-orderen voor de Alpinist. Omdat de Jubilee na enkele uren was uitverkocht heb ik deze meteen besteld. Een review in een review:

De bracelet

Prijstechnisch is deze gunstiger dan de OEM bracelet van bijvoorbeeld Seiya. Alleen is deze de helft goedkoper. Ik heb bij Rob een Seiko sluiting besteld omdat ik dat als geheel mooier vond voor nog eens 15 euro extra. Al met al ben je voor deze combi voor 100 ekkies klaar.

Ik heb al eerder een Solid Oyster van Miltat gehad op een SKX, en deze is kwalitatief precies hetzelfde. Waar voor je geld, solid endlinks, prima merkloze sluiting met voldoende stelmogelijkheden en de links zitten met schroefpins bij elkander. Maar hoe sluit deze aan op de kast?

Kijk, het zit er niet retestrak op zoals bij mijn SARX. Wat ik heb gezien van de plaatjes van de OEM bracelet, zit deze aftermarket Miltat vele malen beter tegen de kast. De speling is minimaal, en de endlink loopt behoolijk goed met de vorm van de lugs mee.

Tot Seiko met een passende bracelet komt, zou dit zomaar het beste alternatief kunnen zijn wat je op dit moment kunt kopen naast de Jubilee. Voor de laatste heb ik bewust niet gekozen, omdat ik denk dat de glimmende centerlinks dit horloge nog glimmender doen overkomen dan dat hij al is.

Qua bandjes blijft dit een lastige. Het is wel veilig om te zeggen dat zwart en donkerbruin prima kunnen op dit horloge. Het is en blijft een kwestie van smaak. Ik had nog een Seiko sluiting over, en heb getracht met de magie van onze Ko een matchende strap te maken. Ko achtte mijn idee waardig, en kwam uiteindelijk met een erg lekker ogend resultaat. Love it or hate it:

Maar ook andere combinaties kan deze best hebben:

Conclusie

Ik heb erg lang getwijfeld over deze. Velen zullen dit herkennen. Persoonlijk heeft deze voor mij de ideale maten, maar de kleurencombi was voor mij echt een dingetje. Deze moest en zou ik proberen. Aangezien ik alleen een hands-on doe als ik mijn enthousiasme wil delen, kan ik wel stellen dat ik best wel enthousiast ben over de Alpinist.
Als Strapcode de bracelet niet had uitgebracht, dan weet ik niet zeker of ik deze wel in de collectie zou hebben. Het voordeel van de bracelet is dat hij nog veelzijdiger gedragen kan worden dan dat hij al was. Geen problemen meer met matchende straps bij je outfit, staal kan altijd en overal. Mocht je dan toch iets anders willen, past een mooie croco of donkerbruine Hirsch altijd op dit horloge.

Veel mensen kiezen voor bijvoorbeeld, een SKX als daily beater. De Alpinist is ietsje duurder en heeft een totaal ander uiterlijk, maar kan prima als een daily beater doorgaan. Met 350 euro haal je een budgetvriendelijke alleskunner in huis, maar dan wel een die geen gelijke kent qua uitstraling en met behoorlijke specificaties. Met recht een horloge die iedereen eens in de collectie geprobeerd zou moeten hebben.

97 likes

Gaaf verhaal over een gave klok!

1 like

Retegoed verhaal en daarvoor alleen al krijg je van mij een staande ovatie.
De Alpinist spreekt voor zichzelf. :+1:

2 likes

Bravo en dank. Veel geleerd!!

1 like

Zo dan, dat is nog eens een super review :+1:

1 like

Wan gezever, wel een leuk klokje :joy:

Ik stel het op prijs dat u mijn bijdrage waardeert en aanmoedigt.

9 likes

Dat is leuk om te lezen! :relaxed:

Ik kreeg die van mij vandaag met de post binnen. Foto’s komen wanneer mijn nieuwe strap ( van STRPS.nl )hier is gearriveerd, binnen enkele dagen.

Mooie review! Dank voor het delen! :+1: :sunglasses:

2 likes

Heerlijk topic weer! Bedankt voor je bijdrage.

1 like

Mooi verhaal! :+1:

En idd, zo’n zwabberende inner bezel schrikt mij af
en maakt het een no go, jammer.

2 likes

Tja, je zal maar daardoor op zo’n berg verdwalen…

1 like

Maarrrr, het uitzicht was geweldig! :laughing:

Goed verhaal over de Alpinist. Eens met je verhaal over kleur-matchen met een band en dat dit horloge daarom maar een bracelet-horloge moet zijn. Zoals jij heb ik ook lang getwijfeld over de Alpinist, maar ik heb hem niet gekocht. Zelfs op een bracelet lijkt het groen me “moeilijk”. Niet lelijk, mooi eigenlijk zelfs. Maar moeilijk.

Tip over het verdraaien van de “inner bezel”, ik las dat als je de juiste hoeveelheid flosgaren om de kroon windt dat het verdraaien zou remmen. Op naar de badkamer :slight_smile:

Edit: Ik vond deze combinatie altijd wel aardig:

6 likes

Indrukwekkend verhaal over een horloge dat zeker de moeite waard is IMHO. Heb zelf getwijfeld tussen donder bruin Shell Cordovan en het onderstaande. De band is donkerbruin, mijn foto vertekend dat wel een beetje :wink:

Deze is het dus geworden .

8 likes

Hallo Zulu,

Het is een kostelijk stukje proza. Ik heb met regelmaat een glimlach op mijn gezicht gekregen tijdens het lezen van deze review. En goede duidelijke foto’s. Ga vooral zo door, komen er nog meer reviews, b.v. over een Oris.

1 like

Leuke review en de fotos zijn om te smullen :grin:

Zelfs een vijfje heeft diashock. Geen diashock is zooo 1950 :sweat_smile: Niet te verwarren met diashield natuurlijk.

Ik vond de kast ook echt mooi gedaan. Met bijvoorbeeld een Hamilton kahki was het echt een verschil van dag en nacht, die heel basic oogde in vergelijking met de Seiko. Dat van de inner rotating bezel is erg vervelend, bij andere Seiko’s had ik ook minder last van die over gevoeligheid. Met 12mm vind ik hem ook wat dik, maar de meeste Seikos hebben tegenwoordig wel last van wat obesitas.

2 likes

Mooie review!
Ik heb hem zelf ook gehad en vond hem erg fijn dragen. Lekker licht, maar dat was op leer. Op die bracelet vind ik hem erg mooi en heb door het op de markt komen ervan zelfs overwogen om er een terug te kopen. Je review doet hem ook weer een beetje jeuken. :smile:
Puntje dat mij er wel een beetje aan irriteerde (noemde je zelf ook al) was dat de inner bezel te losjes lag en dat de kroon ervan te makkelijk draaide. Daardoor blijft het kompas nooit staan. Een beetje extra weerstand daarop zou hem afmaken.

1 like

Die Oris is toevallig vanochtend binnen komen waaien, dus dat zit er wel aan te komen. :smile:

5 likes

Ah, jij hebt hem. :thumbsup:
Mooi ding ook.

1 like

Prachtig verhaal, coole foto’s. Ik zie dat ik geen review meer hoef te doen van dit horloge. :ok_hand:

:slight_smile: Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Een kliko-waardig klotebandje, inderdaad.

Ik snap niet dat mensen daar toch over vallen. Prachtig, vloekt absoluut niet, Het is in zowel de juwelenbusiness als in de natuur gewoon te vinden en erg mooi:

Al zou ik die ringen niet snel zelf dragen. :slight_smile:[quote=“Zulu, post:1, topic:124714”]
There is no lume like Seiko lume.
[/quote]

Fixed that for ya. [quote=“Zulu, post:1, topic:124714”]
veel bandjes kunnen niks met dit horloge.
[/quote]

Zwarte shell cordovan, strakke effen bruine banden willen ook, net als groene colarebjes, strakke bruine banden met wit contraststiksel (zoals m’n choco hamilton band), groene NATO’s, de Dirty Sanchez

… keus genoeg. :slight_smile:

Snap ik niet. Ik doe hem rustig aan met een donkergrijs pak en wit overhemd. Maar ook met jeans en een polootje. Het geeft een aardig kleuraccent, maar is klein en onopvallend genoeg om nooit uit de toon te vallen.

100 ballen voor een stalen band. Doe niet zo raar, die dingen liggen toch alleen maar te verstoffen. :slight_smile:

Hahahaha… Lastig? Dat zijn 40% van alle bandjes op de wereld. :joy: :joy: :joy: :joy:

Dat ding is da bomb. De shit foshizzle, der Hammer und supergeil! Buiten dat beste vakantie horloge ooit. :slight_smile:

En die Erika strap waar je 'm op laat zien… Dat kriebelt wel hoor.

2 likes