Handwinding werkt niet meer NH35

Hoi allemaal
Ik heb een horloge waarbij de handwinding niet meer werkt. Het horloge was niet heel duur en het heeft een NH35 dus was van plan om het zelf te proberen op te lossen. Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Als ik de crown draai voel ik de eerste klik maar daarna niet meer net alsof die weg slipt.
Ik kan eventueel het hele uurwerk vervangen als het niet op te lossen is maar weet niet of ik het dat waard vind aangezien die gewoon werkt als ik het even een paar seconden schud

Ik heb deze zin nu zo’n 5 keer gelezen en snap nog niet wat je bedoelt.

Je hoort geen klik te voelen als je er alleen aan draait? Of is het een schroefkroon die je los draait?

Het zou kunnen dat het probleem in je keyless works zit. De yoke heeft een veer die het terugduwt in de positie van het uurwerk af. Komt wel eens voor dat de veer of de yoke er afgeschoten is. De veer kan ook gebroken zijn. Zie pics.

6 likes

nee sorry ik legde het niet helemaal goed uit
je voelt zeg maar de weerstand als je begint met draaien maar direct daarna kan je hem helemaal vrij draaien zonder enige weerstand

1 like

Klinkt raar.

Bedankt! nu weet ik waar ik naar moet kijken

Ik vermoed dat de sliding pinion niet in de juiste positie gehouden wordt (yoke en/of yoke spring probleem). Dat voel je even weerstand van opwinden en daarna schiet de sliding pinion naar binnen en draait de kroon ‘vrij’.

Maar we zullen het vast wel horen wat het probleem ‘was’!

1 like

Of de veer in de veeton is gewoon gebroken :smirk: had laatst ook een project met de zelfde klacht zoals jij hem benoemd vandaar.

Ik heb gekeken maar ik zie dit hele mechanische niet. Kan het kloppen dat daar nog een deel van het frame overheen ligt?

Het keyless works zit aan de andere kant van het uurwerk. Onder de wijzerplaat.

Op het gevaar af pedant over te komen …

Weet waar je aan begint. Als je dit nog niet vaker gedaan hebt dan loop je een niet te onderschatten risico dat het fout gaat en je iets kapot maakt.

Om onder wijzerplaat te komen moet je de kroon er uit halen, dan het uurwerk en ring eruit halen om uurwerk en kast van elkaar te scheiden. Dan wijzers er af halen en de wijzerplaat schroeven los maken. Dat kan met huis tuin en keuken gereedschap maar dat gaat het bijna altijd fout.

Als je dit echt nog nooit gedaan hebt kun je het zien als een mooi leertraject - kijk op Youtube voor honderden filmpjes hierover. Maar als het alleen om dit horloge gaat ben je denk ik beter af om naar een horlogemaker te gaan die er dan evt een nieuw uurwerk inzet (voor een NH3x serie vaak goedkoper dan repareren)

3 likes

Niet aan beginnen als noob, amen.

4 likes

ah dat verklaart een hoop
Heb hem voor nu gewoon op de time grapher gezet en naar 0 s/d gehaald en vind dat wel eventjes prima. heb een set besteld bij diy watch club dus ik ga eerst wel dat in elkaar zetten en afhankelijk van hoe moeilijk dat is kijk ik wel of ik deze uit elkaar ga halen. maar ik denk dat ik het zo laat. het missen van de handwinding vind ik geen ramp, als ik het al zou proberen te repareren zou het meer uit nieuwsgierigheid en leergierigheid zijn

Zo zou ik er ook over denken als de automaat prima werkt gewoon lekker dragen :wink:

Wijzers moeten eraf, dag en datum schijf ook.
Dan kan je er met gemak bij.
Rest hoeft er niet af. Wijzerplaat zit ook niet vastgeschroefd

Ik heb het opengemaakt en ik zag dat bij het opwinden de crown gewoon vrij ronddraait. Ik dacht dat het probleem het gouden tandwiel op de bridge zou zijn (zie foto en video onderaan) maar na het in elkaar zetten en en aanpassen van de datum zag ik die wel draaien dus mogelijk is dat tandwiel alleen voor de datum en niet het opwinden? Verder zag ik niet iets vreemd.
Die bridge losmaken en er weer opzetten was wel echt een gedoe zeg. Blijkbaar heb ik niet echt hele precieze handen want om het exact op de juiste plek te krijgen koste me veel moeite. En die schroefjes er weer in krijgen was ook nog een hele klus omdat ze de hele tijd magnetisch aan de zijkant van de schroevendraaier kleefden. Er viel toen ook nog 1 van die schroefjes op de grond waar ik een half uur naar moest zoeken maar uiteindelijk heb ik hem weer in elkaar kunnen zetten

1 like

Naamloos-1
hieronder ligt denk ik je probleem.

Ook het draaien in je filmpje is niet echt ok.
Die plaat zit er niet voor niks opgeschroefd. Het is om alles op zn plek te houden.
In je filmpje heb je het er gewoon los op liggen.

de plaat waar je moeite mee hebt heeft 2 gaten die je op de gouden pins moet plaatsen…
2b54a855d31ff63ab5aad6c4342d84d88bb8cff1_2_375x500
Naamloos-1

heb je de standen wel gecheckt van kroonposiitie?
helemaal uit, half uit en helemaal in?

1 like

Ja die ligt er los op omdat ik de datewheel er af moest halen dus moest die 2 bridges los schroeven. Had alleen die 2e er op laten liggen omdat die verder niet in de weg lag. Ik heb alle 3 de posities gecontroleerd naar kon niets vreemds zien. Het lastige is dat ik geen idee heb hoe het er uit hoort te zien dus ik weet niet waar ik op moet letten. Ik heb gezocht naar een filmpje waarbij de 2 bridges eruit zijn en je kan zien hoe de handwinding eruit hoort te zien maar heb het niet kunnen vinden. Ik heb wel 1 algemene video gevonden:


Hier zie je op 1:00 hoe de handwinding hoort te werken. Tussen het tandwiel aan de stem en de mainspring zit maar 1 ander tandwiel die de 2 verbind dus dat zou het probleem dan moeten zijn. Maar die lijkt meer aan de achterkant te zitten. En ik weet niet of dit zo exact hetzelfde is bij de nh35

als ik jou was zou ik filmpjes van NH36 zoeken…

Als er niks draait aan wieltjes in normale stand, dan zit het probleem dus daar wat ik aangegeven heb op dat plaatje.

Heb hem weer uit elkaar gehaald maar kan niets vreemds zien. Maar als hij uit elkaar is lijken er maar 2 posities te zijn IPV 3. Maar toen die in elkaar zat waren er 3. Ik krijg hem nu ook niet meer in elkaar. Die schroefjes krijg ik er niet meer in en ben er weer 1 kwijt geraakt die ik nu niet meer kan vinden

https://youtube.com/shorts/MkJm8uvQhCs?feature=share

De yoke zit niet goed, dat was je in de eerste posts al gemeld…