Even een korte vraag.
Wat is de beste manier om een schroefkroon dicht te schroeven,eerst iets linksom en daarna rechts.
Of continu rechtsom tot de draad pakt
Gr
Goede vraag, ik heb het idee dat de mijne (SKX009 J) soms “hapt” halverwege, is dat normaal?
Niemand?
Gewoon lichtjes aandrukken en rechtsom draaien.
Niet te vast anders pers je binnen de kortste keren de pakking in elkaar.
Ik draai eerst linksom tot ik voel dat het schroefdraad uitlijnt en daarna vast. Schijnt beter te zijn voor het draad.
Inderdaad eerst even linksom tot je voelt dat ie hem pakt en dan rechtsom dichtdraaien. Tip kreeg ik ooit van @Tempus_Fugit.
Mijn SKX007J draait ook niet altijd even soepel in zijn schroefdraad, terwijl mijn andere schroefkronen altijd vlot gaan. Gewoon inderdaad eventjes links draaien en dan vast, dan zit je altijd goed.
Maakt het wat uit met de wijze als de schroefdraad aan de binnenkant zit ipv de buitenkant(denk het zelf niet maar vraag het toch maar)
Gr
De vrouw des huizes heeft o.a deze.
Deze Breil heeft ook een schroefkroon…een heel klein kroontje…tussen 2 grote drukknoppen…voel je hem al?
Achter dit kleine kroontje zit een hele stramme veer…die je dus eerst moet indrukken voor je dit kroontje kan dicht schroeven.
Eens per jaar vraagt de vrouw of ik hem op tijd wil zetten (zij heeft het allang opgegeven)
Door het profiel van de kroon kan je bijna geen grip vinden en éénmaal dicht is deze dus bijna niet te openen.
éénmaal open en op tijd gezet kan het gelazer beginnen,want je krijgt hem ook gewoon niet dicht.
Kroontje indrukken en draaien totdat je voelt dat het schroefdraad pakt en dan doordraaien…lukt niet…nog een keer…
Afijn na een klein kwartier en een zere duim en wijsvinger is de klus geklaard…voor 12 maanden…
Frustratie…moest er effe uit…
't heeft ook met gevoel te maken… denk ik…
'k heb 2 horloges met schroefkroon, één met, en één zonder veer.
't horloge met veer in de kroon, die druk ik gewoon in, en dan draai ik em vast… maar ik moet zeggen… da’s ook een kroon om “u” tegen te zeggen… Raketa heeft daar echt zijn best op gedaan, om mijn tekeningen om te zetten in een puike kroon die gewoon meteen pakt
Zo… dan hebben jullie een beetje een beeld van hoe zo’n schroefkroon in elkaar zit…
Mede door de lange “binnenpijp”, waardoor de kroon altijd recht de tube ingaat…
Een Tube met buitendraad is in mijn ogen te verkiezen boven een tube met binnendraad.
Bij die laatste kun je dan wel een grotere pakking om de tube gebruiken, maar de draad is veel kleiner, en derhalve zwakker…
't andere horloge met schroefkroon, da’s mijn Vostok Komandirskie, met de welbekende “Wiebelkroon”, een Schroefkroon zonder veer, dit om ervoor te zorgen dat er geen spanning op de stift blijft staan, wat bij een kroon met veer wel het geval is.
Degelijkheid was de eerste ontwerp-eis voor de Komandirskie, en dat zie je terug in het hele horloge.
Dat de kroon “wiebelt” is omdat er bewust wat ruimte op zit, zodat ook de stift niet extra belast wordt, opwinden doe je dan ook het best tussen duim en wijsvinger. sterker nog… knappe jongen die een Komandirskie op kan winden door zijn wijsvinger er onderdoor te rollen… als het al kan, is het zeker niet bevorderlijk voor het horloge.
Vastdraaien van deze wiebelkroon vraagt altijd wat aandacht omdat er zoveel ruimte op zit, maar eigenlijk heb ik daar ook geen moeite mee…
Wat het vastdraaien betreft… bedenk je dat als je de kroon dichtgedraaid hebt, de speling in de schroefdraad aan de “buitenkant” zit, en als er druk op het horloge komt te staan, als je ermee onder water zwemt, de kroon door deze speling alleen nog maar verder in de pakking gedrukt gaat worden… vast is vast, is vast genoeg voor een schroefkroon…
Bedankt jongens