Het is twee handelingen extra bij opwinden ja. Maar goed, je windt ook niet meer dan 1 keer per dag op, if that.
Met als risico dat je de schroefdraad onnodig beschadigd en je de kroon niet meer dicht krijgt.
Ik vind het een bijzondere ontwerpkeuze.
maar is dat een reeel risico dan?
Elke keer als je metaal op metaal laat draaien, zoals bij schroefdraad, is er kans op beschadiging.
RVS op RVS is daar extreem gevoelig voor (microlassen bijvoorbeeld door wrijving).
Stel; je draait in de haast snel je kroon dicht en oefent iets teveel zijdelingse druk uit, kan het gebeuren dat je een aantal draadgangen beschadigd. Mensen met wat minder gevoel voor techniek of mechanica (zonder iemand over een kam te scheren) zullen dit minder snel voelen en doordraaien.
Daarbij is de schroefdraad dusdanig fijn dat het weinig kan hebben.
Ik ben misschien te voorzichtig, maar bij elke horloge met schroefkroon dat ik heb, besteed ik aandacht aan het dichtdraaien na het goedzetten van de tijd.
Leuk je uitleg! Ik zal daar in eerste instantie wat minder aan denken. Ben wel benieuwd of dat inderdaad een issue kan zijn.
Geen dank!
Ik werk veel met RVS en fijnmechanica dus ken de achtergrond en het materiaal
Hier nog een topic dat ik zo snel kon vinden â Hanteren schroefkroon
Ja. Schroefkronen op een handopwinder slaan als een lul op een drumstel.
Dat is het probleem niet. Ik zou me zorgen maken om de schroefdraad, en dus om de vervangbaarheid van de bus aan de kast. Je zal 'm maar gaar draaien als hij in de kast geĂŻntegreerd is, dan kun je je kast weg flikkeren.
Exact dat. Terwijl de pakkingen de waterdichtheid borgen.
Het is dus ook nog eens een keer een nodeloos risico, 100m waterdichtheid is meer dan prima te doen zonder schroefkronen.
Dat risico bestaat zeker. Het is echter ook - imo - zo klein dat het vrij irrelevant is. Tenzij je gewoon bent van je horloge met een betonschaar op te winden ofzo.

maar is dat een reeel risico dan?
Nee. Ik heb al heel, héél veel Vostoks weten kapot gaan door een waslijst aan redenen. De schroefdraad aan de kroon, die bovendien dan nog kuch Soviet kwaliteit was, is er nooit een geweest. Dus medunkt dat er betere dingen zijn om je gemoedsrust aan te verliezen

Schroefkronen op een handopwinder slaan als een lul op een drumstel.
Dat is dan weer helemaal juist nuttig is het min of meer wel nog. Efficiënt is het langs geen kanten. Er is geen enkele zinnige reden om het zo te ontwerpen.

Ik vind het een bijzondere ontwerpkeuze.
Dat zeker dus

Het is dus ook nog eens een keer een nodeloos risico
Ik zie het probleem niet zo.
Het merendeel hier draagt zân automaat ook maar een dag of twee dagen en dan weer wat anders. Tegen de tijd dat dat horloge dan weer wordt gedragen moet ook telkens de kroon worden losgedraaid en vastgedraaid om het ding op tijd te zetten.

Het merendeel hier
Klopt. Ik zou nooit meer een schroefkroon willen zien. Mijn Shunbun heeft er helaas ook één.
Maar het merendeel van de mensen in de wereld draagt één horloge dagelijks, waarbij ze misschien nog eens een smart- of zondags-horloge hebben. Een GADA handopwinder als daily driver zou ik ook het liefst zonder zien.
Klopt idd.
In 25 a 30 jaar nog nooit een issue gehad met de schroefkroon of tube.
Ik wissel soms weinig qua horloges met schroefkroon. Soms elke dag en nog nooit een probleem gehad.
Dus ik denk dat t wel los zal lopen.
Ik heb er ook een wat ongewis gevoel bij, maar aan de andere kant: handwinder Daytonaâs en Panerai Radiomirâs hebben het ook.
Als het echt een ondeugdelijke combinatie geweest zou zijn zou de fabrikant van VPC dat toch ook wel afraden bij zân klanten.
Ik neem aan dat de tube (zo heet dat ding toch?) vervangbaar is (?)

Ik neem aan dat de tube (zo heet dat ding toch?) vervangbaar is (?)
Klopt, afhankelijk van het ontwerp is dit vervangbaar.
Dus ik ga er vanuit dat Thomas daar aan gedacht heeft.

Als het echt een ondeugdelijke combinatie geweest zou zijn zou de fabrikant van VPC dat toch ook wel afraden bij zân klanten.
Een fabrikant maakt wat jij vraagt, meedenken kost extra

Dus ik denk dat t wel los zal lopen
Dat denk ik ook. Maar ik weet wel dat ik bij mân SPB143 toch altijd voorzichtig ben. De schroefdraad voelt daar soms onnodig stroef aan, waardoor ik de kroon even een tikkie linksom draai en dan weer vast.
Dus het komt zeker voor!

meedenken kost extra
Haha! Zou het goed doen op een tegeltje.

De schroefdraad voelt daar soms onnodig stroef aan, waardoor ik de kroon even een tikkie linksom draai en dan weer vast.
Jij lijkt verstand te hebben van schroefdraad. Ik herken wat je hierboven omschrijft en heb dit wel eens bij meerdere van mijn horloges. Kun je mij uitleggen wat er dan gebeurt? Het voelt / lijkt (maar dat kan uiteraard niet) dat je een verkeerde gang van het schroefdraad te pakken hebt, want eea loopt stroef / vast. Even naar links draaien en dan vervolgens weer naar rechts biedt dan soelaas. Vraag is dus: wat gebeurt er / gaat er fout als de kroon halverwege het dichtschroeven vast loopt (?)

wat gebeurt er / gaat er fout als de kroon halverwege het dichtschroeven vast loopt (?)
Aangezien de draad zo fijn is, pakt ie inderdaad de eerste gang scheef. Als je dan door zou draaien, beschadig je de draad permanent.
Dit is bij dergelijke draad met fijne spoed niet ondenkbaar.
Je âsnijdtâ als het ware een 2e ingang.
Als ie halverwege pas vastloopt, heb je feitelijk de eerste paar gangen al kapot gedraaid en draai je de speling gaandeweg steeds verder dicht, totdat ie âhaptâ.
Door even terug te draaien, is de kans groot dat je hem in feite goed zet voor de oorspronkelijke gang.
Het happen bij RVS op RVS is een herkenbaar fenomeen en noemen ze vreten of microlassen. Zeer lokaal wordt de temperatuur zo hoog door de wrijving, waardoor het materiaal gaat vloeien.
Draai maar eens een schroef met hoge snelheid uit een stuk hout en voel dan maar eens aan de schroefâŠ
Ik heb verschillende horloges met schroefkroon (Rolex Explorer, Tudor BB Pro, Vertex M100, Seiko SPB143, Doxa Sub300 Carbon) en allemaal voelen ze anders aan.
En bij allemaal ben ik voorzichtig geworden sinds ik bij de SPB143 merkte dat ie stroever liep.

Jij lijkt verstand te hebben van schroefdraad
Om het zo te zeggen; ik heb werkervaring met zware constructies met bouten tot bijvoorbeeld M36, maar ook tot fijnmechanica met boutjes van M2 en custom schroefdraad.
Vandaag een leuke plaat/kast wissel op de bank . Groen heeft een V2 kast waarbij de kroon beter aansluit.
Wel een beauty.
Ja, geinig ding is het wel.
De structuur op de plaat is wel heel mooi zo.
Ik ben ook wel benieuwd naar de sluiting, want op de foto lijkt ie vrij fors tov de band
Nice hoor! Ik ben heel benieuwd!