Klopt, afhankelijk van het ontwerp is dit vervangbaar.
Dus ik ga er vanuit dat Thomas daar aan gedacht heeft.
Een fabrikant maakt wat jij vraagt, meedenken kost extra
Dat denk ik ook. Maar ik weet wel dat ik bij mân SPB143 toch altijd voorzichtig ben. De schroefdraad voelt daar soms onnodig stroef aan, waardoor ik de kroon even een tikkie linksom draai en dan weer vast.
Dus het komt zeker voor!
Jij lijkt verstand te hebben van schroefdraad. Ik herken wat je hierboven omschrijft en heb dit wel eens bij meerdere van mijn horloges. Kun je mij uitleggen wat er dan gebeurt? Het voelt / lijkt (maar dat kan uiteraard niet) dat je een verkeerde gang van het schroefdraad te pakken hebt, want eea loopt stroef / vast. Even naar links draaien en dan vervolgens weer naar rechts biedt dan soelaas. Vraag is dus: wat gebeurt er / gaat er fout als de kroon halverwege het dichtschroeven vast loopt (?)
Aangezien de draad zo fijn is, pakt ie inderdaad de eerste gang scheef. Als je dan door zou draaien, beschadig je de draad permanent.
Dit is bij dergelijke draad met fijne spoed niet ondenkbaar.
Je âsnijdtâ als het ware een 2e ingang.
Als ie halverwege pas vastloopt, heb je feitelijk de eerste paar gangen al kapot gedraaid en draai je de speling gaandeweg steeds verder dicht, totdat ie âhaptâ.
Door even terug te draaien, is de kans groot dat je hem in feite goed zet voor de oorspronkelijke gang.
Het happen bij RVS op RVS is een herkenbaar fenomeen en noemen ze vreten of microlassen. Zeer lokaal wordt de temperatuur zo hoog door de wrijving, waardoor het materiaal gaat vloeien.
Draai maar eens een schroef met hoge snelheid uit een stuk hout en voel dan maar eens aan de schroefâŠ
Ik heb verschillende horloges met schroefkroon (Rolex Explorer, Tudor BB Pro, Vertex M100, Seiko SPB143, Doxa Sub300 Carbon) en allemaal voelen ze anders aan.
En bij allemaal ben ik voorzichtig geworden sinds ik bij de SPB143 merkte dat ie stroever liep.
Om het zo te zeggen; ik heb werkervaring met zware constructies met bouten tot bijvoorbeeld M36, maar ook tot fijnmechanica met boutjes van M2 en custom schroefdraad.
En dat kan geen kwaad, maar tegen lompe opdraaiers is weinig bestand inderdaad. Het is wat over-engineerd misschien v.w.b. de waterdichtheid maar het belangrijkste argument om het zo te doen was stootbestendigheid van de kroon (i.p.v. crown guards ) als ik mij goed herinner.
Wellicht jij / jullie niet de juiste persoon om aan te vragen, maar omdat je het hier zo opbrengt: wat is het verschil tussen v1 en v2 kasten en platen?
Fotoâs, zeker na er op geklikt te hebben, zien er TOP uit!