Venustas Per Constantiam (VPC) Type 37HW

Maakt ook niet uit verder.

Het ziet er anders uit dan de meeste merken dus ik begrijp de verwarring.

:joy:

Nog 192 dagen actief deelnemen, dan kun je in het off-topic gedeelte lekker meepraten over de “roverheid”. Wordt leuk.

5 likes

Ik wist niet dat dat topic bestond maar het lijkt me mooi inderdaad :laughing:

:sleeping:

Als dit mijn voorland is voor over +/- 30 dagen dan weet ik niet of ik die haal. Wat een non discussie.

On topic; een quartz versie zou idd top zijn, dat is immers ultiem gada wat mij betreft.

1 like

Haha welkom op HF. Wees blij dat je nog niet in ‘Off Topic’ kunt

3 likes

wat vinden jullie van de schroefkroon bij deze handwinder? is dat niet heel onhandig?

Geen specifiek oordeel over deze, maar Vostoks hebben vaak ook schroefkronen voor handwinders. Went heel snel.

1 like

ahhhhh, wel goed om jouw ervaring te horen. Het lijkt me gewoon wat onhandig maar dat valt dan misschien ook wel mee.

Het is twee handelingen extra bij opwinden ja. Maar goed, je windt ook niet meer dan 1 keer per dag op, if that. :slight_smile:

Met als risico dat je de schroefdraad onnodig beschadigd en je de kroon niet meer dicht krijgt.
Ik vind het een bijzondere ontwerpkeuze.

1 like

maar is dat een reeel risico dan?

Elke keer als je metaal op metaal laat draaien, zoals bij schroefdraad, is er kans op beschadiging.
RVS op RVS is daar extreem gevoelig voor (microlassen bijvoorbeeld door wrijving).

Stel; je draait in de haast snel je kroon dicht en oefent iets teveel zijdelingse druk uit, kan het gebeuren dat je een aantal draadgangen beschadigd. Mensen met wat minder gevoel voor techniek of mechanica (zonder iemand over een kam te scheren) zullen dit minder snel voelen en doordraaien.
Daarbij is de schroefdraad dusdanig fijn dat het weinig kan hebben.

Ik ben misschien te voorzichtig, maar bij elke horloge met schroefkroon dat ik heb, besteed ik aandacht aan het dichtdraaien na het goedzetten van de tijd.

2 likes

Leuk je uitleg! Ik zal daar in eerste instantie wat minder aan denken. Ben wel benieuwd of dat inderdaad een issue kan zijn.

Geen dank!
Ik werk veel met RVS en fijnmechanica dus ken de achtergrond en het materiaal :wink:

Hier nog een topic dat ik zo snel kon vinden → Hanteren schroefkroon

2 likes

Ja. Schroefkronen op een handopwinder slaan als een lul op een drumstel.

Dat is het probleem niet. Ik zou me zorgen maken om de schroefdraad, en dus om de vervangbaarheid van de bus aan de kast. Je zal 'm maar gaar draaien als hij in de kast geĂŻntegreerd is, dan kun je je kast weg flikkeren.

:point_up_2:

Exact dat. Terwijl de pakkingen de waterdichtheid borgen.

Het is dus ook nog eens een keer een nodeloos risico, 100m waterdichtheid is meer dan prima te doen zonder schroefkronen.

2 likes

Dat risico bestaat zeker. Het is echter ook - imo - zo klein dat het vrij irrelevant is. Tenzij je gewoon bent van je horloge met een betonschaar op te winden ofzo.

Nee. Ik heb al heel, héél veel Vostoks weten kapot gaan door een waslijst aan redenen. De schroefdraad aan de kroon, die bovendien dan nog kuch Soviet kwaliteit was, is er nooit een geweest. Dus medunkt dat er betere dingen zijn om je gemoedsrust aan te verliezen :slightly_smiling_face:

Dat is dan weer helemaal juist :smile: nuttig is het min of meer wel nog. Efficiënt is het langs geen kanten. Er is geen enkele zinnige reden om het zo te ontwerpen.

Dat zeker dus :smile:

2 likes

Ik zie het probleem niet zo.
Het merendeel hier draagt z’n automaat ook maar een dag of twee dagen en dan weer wat anders. Tegen de tijd dat dat horloge dan weer wordt gedragen moet ook telkens de kroon worden losgedraaid en vastgedraaid om het ding op tijd te zetten.

3 likes

Klopt. Ik zou nooit meer een schroefkroon willen zien. Mijn Shunbun heeft er helaas ook één.

Maar het merendeel van de mensen in de wereld draagt één horloge dagelijks, waarbij ze misschien nog eens een smart- of zondags-horloge hebben. Een GADA handopwinder als daily driver zou ik ook het liefst zonder zien.

1 like

Klopt idd.

In 25 a 30 jaar nog nooit een issue gehad met de schroefkroon of tube.

Ik wissel soms weinig qua horloges met schroefkroon. Soms elke dag en nog nooit een probleem gehad.

Dus ik denk dat t wel los zal lopen. :+1:

2 likes

Ik heb er ook een wat ongewis gevoel bij, maar aan de andere kant: handwinder Daytona’s en Panerai Radiomir’s hebben het ook.

Als het echt een ondeugdelijke combinatie geweest zou zijn zou de fabrikant van VPC dat toch ook wel afraden bij z’n klanten.

Ik neem aan dat de tube (zo heet dat ding toch?) vervangbaar is (?)

2 likes