Nou Fate, het was een latertje zie ik aan het tijdstip
en misschien een at hoog promilage als IWC er bij gesleept wordt ? Of gaat het nu over Ceratanium ?
Althans, ik ben er niet over begonnen, het ging over SBGW231. En jij was fan van geharde kasten van o.a. Sinn en Damasko ( of is dat alweer aan verandering onderhevig ? ) en die van VPC is 1800 V, de SBGW231 heeft dat niet en dat je van te voren al incalculeert dat je de kast moet gaan laten laserwelden als argument om toch wel Zaratsu te kopen is eeeehhhh, vreemd.
De Sellita en de 9S zijn inderdaad goed vergelijkbaar ( mits Seiko ze afregelt af-fabriek ) en beide halen goede specs , alleen die van Sellita is een stuk goedkoper. En gecertificeerd. En door iedere uurwerkmaker te onderhouden.
De banden van GS zijn volgens jouw eigen commentaren niet heel best en missen fijnafstelling, de VPC heeft dat wel en die quick-release pinnen tonen wel achterlijk groot op de foto, net als het logo, maar dat is in het echt veel kleiner. Net zoals normale quick release systemen anders zou je dat voelen. En ze zijn verrekte handig. Dus inclusief stijl en formaat alles wat jij goed vindt, dacht ik
.
Dus een beter horloge dan de SBGW231, maar dat is dan ook geen GaDa en heeft maar 50 mtr WR. En toch voor maar 70% van de prijs van de Seiko, dat moet jou als Nederlander toch aanspreken ! Seiko kopieert hiermee nu wel die Zwitserse zakkenvullers mentaliteit
en dat is jammer.
Dat snap ik echt niet want ;
Suwa Seikosha nam voor het eerst deel aan de chronometrie wedstrijden georganiseerd door Observatoire Cantonal de Neuchâtel in 1963, waarbij het een QUARTZ Chronometer-klok instuurde in de categorie maritieme chronometers, die op de schamele tiende plaats eindigde.
In 1963 deden Suwa Seikosha en Daini Seikosha mee aan de Neuchâtel Observatory-wedstrijd van 1964 met mechanische horloge uurwerken. Van alle ingediende uurwerken was de beste finish een ellendige 144e, en geen enkel uurwerk kwalificeerde zich als chronometer.
De Zwitsers hadden toen al decenia lang uurwerkjes zoals Peseux 260, Longines 360 en Zenith 135 die rondjes om die armzalige Japanners draaiden, en het duurde nog tot 1967 voordat een Seiko uurwerk een 3e plaats haalde. In 1968 stopte Neuchatel helemaal met de competitie, ook voor Zwitsers, dus het is niet zo dat seiko niet meer mee mocht doen. In Geneve probeerden ze het nog een keer en werden ze 4e. , weliswaar achter 3 Beta-21`s maar ja, dat heb je met lokale wedstrijdjes en vreemde regels, dan had je niet mee moeten doen.
De Zwitsers zagen in dat ze toch altijd wonnen en dan hoef je geen wedstrijd meer te houden. Logisch dat daarna ook Geneve ermee ophield. Heden ten dage zijn het Omega`s Spirate en Rolex -2 / +2 die nog immer de toon zetten. 
De GS Kodo won wel de GPHG chronometrie onlangs en dat is een felicitatie waard, maar die is nu niet echt GaDa. Mooi merk, goede horloges, dat wel, en zoals altijd jouw pols, jouw geld, en jouw smaak, maar je kunt niet de VPC afschrijven als die al de kenmerken bezit van wat jij goed vindt aan andere horloges. Makes no sense.
Man Sum ; 37 x 9,8mm … bol glas, geen datum, 1800 Vickers , Honderd En twintig Meter Waterdicht , stalen band met fijn afstelling ; dat kun je toch niet laten liggen !!!
Ik wel overigens want het is niet mijn maat