Venustas Per Constantiam (VPC) Type 37HW

Mwa. Niet mis maar dat dwepen met de originele 1940s exemplaren begint uitgemolken te raken. Dan liever een echte, of iets helemaal anders.

Zeker niet lelijk. Maar met zo’n naam moet er minstens 75% van de prijs af. Met een goeie naam nog altijd 50. :grin:

2 likes

Nou Fate, het was een latertje zie ik aan het tijdstip :wink: en misschien een at hoog promilage als IWC er bij gesleept wordt ? Of gaat het nu over Ceratanium ?

Althans, ik ben er niet over begonnen, het ging over SBGW231. En jij was fan van geharde kasten van o.a. Sinn en Damasko ( of is dat alweer aan verandering onderhevig ? ) en die van VPC is 1800 V, de SBGW231 heeft dat niet en dat je van te voren al incalculeert dat je de kast moet gaan laten laserwelden als argument om toch wel Zaratsu te kopen is eeeehhhh, vreemd.

De Sellita en de 9S zijn inderdaad goed vergelijkbaar ( mits Seiko ze afregelt af-fabriek ) en beide halen goede specs , alleen die van Sellita is een stuk goedkoper. En gecertificeerd. En door iedere uurwerkmaker te onderhouden.
De banden van GS zijn volgens jouw eigen commentaren niet heel best en missen fijnafstelling, de VPC heeft dat wel en die quick-release pinnen tonen wel achterlijk groot op de foto, net als het logo, maar dat is in het echt veel kleiner. Net zoals normale quick release systemen anders zou je dat voelen. En ze zijn verrekte handig. Dus inclusief stijl en formaat alles wat jij goed vindt, dacht ik :man_shrugging:.

Dus een beter horloge dan de SBGW231, maar dat is dan ook geen GaDa en heeft maar 50 mtr WR. En toch voor maar 70% van de prijs van de Seiko, dat moet jou als Nederlander toch aanspreken ! Seiko kopieert hiermee nu wel die Zwitserse zakkenvullers mentaliteit :thinking: en dat is jammer.

Dat snap ik echt niet want ;
Suwa Seikosha nam voor het eerst deel aan de chronometrie wedstrijden georganiseerd door Observatoire Cantonal de Neuchâtel in 1963, waarbij het een QUARTZ Chronometer-klok instuurde in de categorie maritieme chronometers, die op de schamele tiende plaats eindigde.

In 1963 deden Suwa Seikosha en Daini Seikosha mee aan de Neuchâtel Observatory-wedstrijd van 1964 met mechanische horloge uurwerken. Van alle ingediende uurwerken was de beste finish een ellendige 144e, en geen enkel uurwerk kwalificeerde zich als chronometer.

De Zwitsers hadden toen al decenia lang uurwerkjes zoals Peseux 260, Longines 360 en Zenith 135 die rondjes om die armzalige Japanners draaiden, en het duurde nog tot 1967 voordat een Seiko uurwerk een 3e plaats haalde. In 1968 stopte Neuchatel helemaal met de competitie, ook voor Zwitsers, dus het is niet zo dat seiko niet meer mee mocht doen. In Geneve probeerden ze het nog een keer en werden ze 4e. , weliswaar achter 3 Beta-21`s maar ja, dat heb je met lokale wedstrijdjes en vreemde regels, dan had je niet mee moeten doen.

De Zwitsers zagen in dat ze toch altijd wonnen en dan hoef je geen wedstrijd meer te houden. Logisch dat daarna ook Geneve ermee ophield. Heden ten dage zijn het Omega`s Spirate en Rolex -2 / +2 die nog immer de toon zetten. :+1:

De GS Kodo won wel de GPHG chronometrie onlangs en dat is een felicitatie waard, maar die is nu niet echt GaDa. Mooi merk, goede horloges, dat wel, en zoals altijd jouw pols, jouw geld, en jouw smaak, maar je kunt niet de VPC afschrijven als die al de kenmerken bezit van wat jij goed vindt aan andere horloges. Makes no sense.

Man Sum ; 37 x 9,8mm … bol glas, geen datum, 1800 Vickers , Honderd En twintig Meter Waterdicht , stalen band met fijn afstelling ; dat kun je toch niet laten liggen !!!
Ik wel overigens want het is niet mijn maat :joy:

3 likes

“De GS Kodo won wel de GPHG chronometrie onlangs en dat is een felicitatie waard”

Bijn de GPHG win je niks hoor, dat moet je gewoon kopen :wink:

5 likes

De reacties op YT zijn ontzettend positief.

1 like

Volgens mij heeft dit weinig met de originele Dirty Dozen te maken.

Neem dan een Vertex M100. Dat heeft dan nog enige connectie.
Wel een stuk duurder, maar zo goed afgewerkt :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Vertel Vertel, dat verdient een topic !

1 like

Ik vind het wel een cool ding, met name in het grijs. Goede balans tussen sportief en elegant, mooie details en heel wat verwijzingen naar historische ontwerpen terwijl het mijns inziens toch duidelijk een eigen karakter heeft.

De naam is wel een beetje om te janken, maar de liefde die er aan de typografie besteed is compenseert dat gelukkig weer ietwat :slightly_smiling_face:

:+1:t2:

1 like

Bij mijn weten geldt dat voor alle design awards. Ik heb ook weleens een iF award gewonnen. Kwestie van een OK uitziend product insturen, geld overmaken, award in ontvangst nemen.

1 like

Dat verklaart dan misschien de winst van Tudor… maar ik wist hier niet van en las er nooit over t.n.t.

2 likes

Op zich is dat te begrijpen. Noch de deelnemers, noch de organisatie, noch de pers is erbij gebaat als iedereen weet hoe dit spelletje werkt.

Overigens weet ik niet of het bij de GPHG hetzelfde gaat hoor. Daar zal @GerardNijenbrinks ons vast meer over weten te vertellen.

1 like

We hebben er op Fratello al wel een paar keer voorzichtig wat over gezegd (zoek maar es op GPHG daar), maar het is ook een beetje hoe je het bekijkt.

Ik zie het als één van de vele tools om te communiceren met de markt. Adverteren, paid content, of een soort van verkiezing. Het kost allemaal geld en het levert publiciteit op. Niet veel mis mee. Tenminste als het maar duidelijk is wat je aan het doen bent, en als het voor de mensen maar duidelijk is waar ze naar kijken.

3 likes

Kijk, dat verheldert een hoop. Dit is inderdaad min of meer overeenkomstig met wat ik weet van andere design awards.

Een interessant gegeven is dat je als organisatie altijd een extra categorietje of twee kunt toevoegen als er niet genoeg awards voorhanden zijn, en dat dat toevoegen van categorieën best een lucratieve activiteit is :slightly_smiling_face:

ja die prijs…als ie het maar waard is dan :wink: :smiley:

Leuk! Snap ik ook wel! Goed filmpje en horloge komt er mooi in naar voren!

Betalen om mee te doen, 800,- administratie- en 7000 chf promotiekosten als je genomineerd wordt ? Dat snap ik voor alle aandacht die je krijgt. Maar dat is toch iets heel anders dan de 1e prijs te kopen of te betalen om 1e te worden in je categorie ? Er moet nog steeds uit 6 gekozen worden en met zoveel juryleden lijkt me dat lastig te sturen.

Misschien moet VPC maar een crowdfunding opzetten om als startup daar mee te doen :slightly_smiling_face:

2 likes

Natuurlijk, dat is iets heel anders. Maar feit blijft dat wanneer je niet betaalt je geen prijs wint. Dus ik vind dat je die prijs niet krijgt maar dat je er voor betaald hebt.

Als je niks betaald had had je die prijs niet ‘gewonnen’, en of er dan nog sprake van winnen is of van kopen vind ik discutabel. Ik had het misschien iets genuanceerder moeten, of kunnen, verwoorden.

3 likes

Ik heb wat online gekeken en ik vind het horloge erg mooi geworden. Blauw was mijn favoriet, maar ik vind het contrast met de kleine seconde te groot. De groene vind ik het mooiste.

De naam kan ik overheen stappen. Al had ik zoals Fate eerder aangaf een ‘van Straaten’ beter gevonden.

Ik ga het horloge niet kopen. Prijs is te hoog voor me en een perfect gada horloge moet een datum hebben voor mij en ik heb liever een automaat.

Ik hoop voor Thomas dat het een succes wordt. Ik ben erg benieuwd naar zijn follow-up duiker, mocht het zover komen

Wat lul je nou joh? Ik verdedig die dingen juist te vuur en te zwaard. Fijne kleine clasp, erg comfortabel, niks aan doen. Fijne banden.

Je vergeet Archimede :blush: Ik heb nog nooit een Sinn of Damasko gekocht, dus zo’n fan ben ik nooit geweest. Waar haal je al deze rare ideeën vandaan? Ik heb zelfs nog nooit een gecoate Archimede gekocht.

Nee.

Je kunt hetzelfde brakke verhaal nog een keer herhalen, maar ook de derde keer zal het niet waar worden.

Aan die indruk kan ik me inderdaad nooit onttrekken.

Hulde voor de ondernemer! Vooral omdat ondernemen in dit land wordt ontmoedigd (klant moet >500 euro belasting betalen om het product te mogen kopen).

Het ontwerp vind ik erg mooi! Wellicht een versie 2, met VPC op de wijzerplaat ipv de volledige naam?
Wellicht een goede quartz versie om de prijs wat aantrekkelijker te kunnen maken?
En als de aansluiting van de kast op de band iets vloeiender zou zijn; dan zou dit voor mij echt een kanshebber zijn!

Haha dat is volgens mij juist het unique selling point vanaf het begin :sweat_smile:

Hahaha oké dan heb ik niks gezegd

1 like