Venustas Per Constantiam (VPC) Type 37HW

Kritiek leveren is vaak sneller gebeurd dan het geven van een compliment.
Review sites staan vol met negatieve reacties, want mensen die ergens tevreden mee zijn (zeker wij Nederlanders) denken als snel: “Zo, alles prima, ziet er goed uit, blij mee, en dooooooor”

Ik vind het vooral een mooi horloge, goede afwerking voor zover ik kan zien op de foto’s, eigen visie (geen hommage materiaal) en vooral gedurft. Ik doe het hem niet na.

4 likes

Amen!

Helemaal met je eens!!

Zo op het eerste gezicht vind ik het een mooi horloge! Die naam, en de vibe die dat met zich meebrengt doen me alleen nu echt wegkijken.

Een lekker wijf met een lastige naam blijft wel een lekker wijf! Horloges zijn dan toch minder belangrijk.

Ik pas voor deze.

3 likes

Jazeker het is wel een mooi horloge om te zien, hoor!
Maar wel erg ‘bedacht’

2 likes

Dat klopt, er is goed over nagedacht :smile:

2 likes

Tja, ik maak me voor zo’n horloge, dankzij het dagelijks moeten los- en vastschroeven meer zorgen om het afslijten van de kroontube en het schroefdraad. Zoals gezegd, bij een duikhorloge met automaat of quartz kan ik een schroefkroon nog wel waarderen, in alle overige gevallen beter van niet. Ik mis daar dat laatste stapje diepgang.

Dat GS uurwerk is natuurlijk geen off the shelf sellitaatje. :slight_smile: Ook het polijstwerk op de indices… oh, wacht, de VPC heeft geen gepolijste indices, pardon, ik bedoel de wijzers uiteraard, zal anders gaan zijn.

Tot slot zit er bij mijn weten overigens geen enkel natuur-verhaal bij de instap-wijzerplaat van de SBGW231. Dat is gewoon “we hebben de eerste GS ooit nog een keer nagemaakt”, en niks anders.

Tja, die is in mijn optiek dan ook weer mooier.

:rofl: :rofl:

Great minds think alike. Er zijn dingen die ik wel wil leren uitspreken voor volk en vaderland.

1 like

?? Tis staal hoor, niet dat blik van een Santos …:grin: daar kun je heel vaak aan draaien !

Maar bij GS wel een plank uurwerkje en die Sellita is COSC :+1:

Nee, full lume blokken, tis gada hè :nerd_face:` En nog ruim 1000 goedkoper dan de GS, en ook nog meer exclusiviteit… Juist al die details van de VPC moet de Japanner in jou toch aanspreken ? En dan nog zonder zo n kraskast, waar alle Zaratsu liefhebbers na een paar maanden dragen achter komen.
Ik vond het echt wat voor jou !

2 likes

Is dit toeval of plaats je nu een hommage aan mijn quote? :rofl::rofl:

3 likes

Absoluut een hommage aan jouw quote! Ondanks dat we op dit punt wel van mening verschillen. Namen zijn voor horloges veel belangrijker dan voor ̷L̷e̷k̷k̷e̷r̷e̷ ̷w̷i̷j̷v̷e̷n̷ mooie vrouwen.

Edit: ik vind het woord Venustas/schoonheid/charme in een merk ook niet tof…. De liefhebber bepaalt wel of iets, een horloge , iets anders, of een vrouw mooi of charmant is.

Toch, het horloge heeft wel wat.

2 likes

Gelukkig mag iedereen zijn mening hebben en die ook spuien hier!

Als iedereen het met elkaar eens was, wordt het een beetje eng :robot:

2 likes

Ik vind hem erg mooi. Je ziet dat overal over is nagedacht en de afwerking lijkt heel goed.

Eerst eens in het echt zien.

3k voor een nieuw merk vind ik best grof. Zou het niet blind bestellen.

3 likes

Allemaal leuk tot je haar aan iedereen moet voorstellen. Dat zou bij dit horloge ook wel moeite kosten, alleen al omdat ik de naam amper kan uitspreken.

Verder vind ik hem wel heel tof hoor :grin:

2 likes

Grand Seiko hanteert al sinds de jaren 60 strengere normen dan COSC, en test in meer posities. Nu moet ik er ook bij zeggen dat COSC tegenwoordig zo kinderachtig is dat ze niks willen testen wat niet Zwitsers is. Da’s net zo kinderachtig als het opheffen van de chronometrie-competitie toen de Zwitsers quartz in moesten zetten omdat ze Grand- en King Seiko met mechanisch niet meer konden evenaren. :slight_smile:

Kort en goed, als je een VPC wilt kopen voor het geld, prima, maar ik zie dat je beweringen over GS meer dan een beetje mank gaan, uiteraard.

Ik heb op de foto’s met name details gezien als een taps aflopende kast waar de band onder verdwijnt. Een band die knobbels aan de onderkant heeft, en een vrij lelijke sluiting. Bovendien lijken de wijzers minder strak, en is de wijzerplaat niet verheffend van structuur. Het gaat bij de details juist fout hier, voor mij dan toch. Dat moet een ander niet weerhouden om het te kopen.

Sterker nog: Ofschoon het niet mijn kop thee is, vind ik het geen slechte horloges en begrijp ik degene die het wel cool vindt zonder meer.

De reden dat Grand Seiko geen coatings toepast op hun kasten is juist zodat je ze kunt onderhouden, laser-welden en terug brengen in oorspronkelijke staat. De legeringen van high intensity titaan en ever brilliant staal van GS zijn wel harder, maar nog steeds repareerbaar.

Het nadeel van coatings is dat je evengoed nog krassen kunt maken in de coating, omdat het nu eenmaal geen diamant is, maar als daar eenmaal een kras in zit, je 'm nooit meer hersteld krijgt.

Beide ontwerpkeuzes zijn geldig, in mijn optiek.

Je kunt hier als intrigant natuurlijk allerlei andere merken bij gaan halen, maar dat leidt af van de mening over de VPC. Als we echter gaan vergelijken is het in ieder geval een troost dat er op dit moment geen enkele IWC op de markt is die ik liever zou kopen dan de VPC, dus daar heb je wel een puntje gemaakt, er zijn merken die mindere horloges maken voor meer geld. :slight_smile:

1 like

Hm. Een poging tot GS hommage met een naam die zelfs voor Google Translate wat aan de scheve kant zou zitten, voor 2.5k. Is dat het zowat of moet ik de 70 tussenliggende reacties ook nog eens lezen?

Moest het niet voor die tenenkrullende poging tot Latijn zijn, bon, ik vind 'm niet lelijk. Maar niet voor dat prijskaartje. :slightly_smiling_face:

(en toch, ware het niet uit nieuwsgierigheid naar wat voor groeps-Latijnverkrachting de topic titel refereerde, ik had 'm wellicht niet geopend. Elke reclame is goeie reclame? :sweat_smile:)

4 likes

Neu, dat vat het min of meer wel samen ja. Behalve misschien dat het ding met btw en verzendkosten op 3k komt en dat er ‘heel hard over nagedacht’ is. :wink::upside_down_face:

2 likes

Aie.

Ah, gelukkig. Dat is dan natuurlijk wel de 2000+ euronen waard die je betaalt bovenop wat het ding - imho - zou mogen kosten. :grin:

3 likes

Kuch, Kuch. Met een Landeron aan boord. 38mm. 900 dollar. Ook zonder BTW. :wink:

Ik denk dat ik de Tropical dial ga bestellen.

2 likes

Niet eens een heel lelijk horloge, maar de naam staat me niet echt aan.

Als je daarnaast, zonder prijzen zonder BTW op je site zet om nog enigszins schappelijk geprijsd te zijn ben je wel af. Daarnaast mag je enkel prijzen ex. BTW vermelden als je enkel gericht bent op de zakelijke markt. Dus met een beetje pech gaat ie daar ook gezeik mee krijgen.

2 likes

Dit lijkt me toch echt vrij pijnlijk, 4 van die dingen die in je pols prikken (?)

1 like

Ik vind het wel een lekker horloge hoor :slight_smile:

1 like

Ik vind het een erg mooi horloge hoor!
Kopen? Nah.

1 like