Happy Historische Horloge Hoarders

Beste mede- hoarders. Wanneer heb je genoeg horloges?
Eén daily beater, één deftige, een paar verschillende functies, een stel kleurtjes een rij gewoon voor de gein, een hele zwik omdat je fan bent van een merk … een lade vol om aan te sleutelen? Of…
Ik merk dat er meerdere ’ hoarders’ zijn zoals ik…
Ik kan nu een half jaar lang iedere dag een ander horloge omdoen. Vanzelfsprekend zijn dat niet de duurste horloges.
Wie herkent zich hier in?

25 likes

Uhh ik vrees ik ook wel.

2 likes

Ik ook !
Maar ze zijn allemaal zo mooi :star_struck:

1 like

Nooit :smirk:

5 likes

@hendrik heeft hier vast een antwoord op.

Zie ook dit topic.

https://www.horlogeforum.nl/t/collectie-to-be-or-not-to-be/499906/62

1 like

4 horloges, verschillende bandjes.

1 like

Staat dit wel in de juiste categorie?
Of gaat het alleen over de hoeveelheid vintage horloges … :thinking:

Ikzelf heb trouwens aan (telkens) één of twee voldoende. Geeft een soort van rust! Ik flipper daardoor wel best vaak en daar beleef ik plezier aan.

1 like

Geeft rust?
image

3 likes

Tja, er is natuurlijk een verschil met een collectie van high- end horloges. Met vijf Longines of vier Tag Heures kun je ook van een collectie spreken.
Maar ik heb het eigenlijk over vintage horloges van een paar tientjes.
En dan loopt het snel op…
Ik merk het verslavende effect van telkens weer kijken op Marktplaats, Vinted, Tradera etc…

5 likes

Poh. Nee dat zou mij echt teveel zijn. Of het zou al een thema moeten zijn. Bijvoorbeeld 175 pp of seiko’s.

2 likes

Een topic zonder plaatjes kan natuurlijk niet…

42 likes

:flushed:

Ik denk dat er een verschil zit in waarom je de horloges hebt. Verzamel je ze, als in je wilt een verzameling compleet maken (voetbalplaatjes, suikerzakjes, etc) of heb je de horloges om te dragen? Ik heb er een stuk of 8 die ik draag en noem mijzelf ook nooit verzamelaar. Van zo veel horloges zou ik knettergek worden. Veel te veel onrust.

1 like

Hou op hoor, ik was Hendrik net vergeten, ik krijg er weer gordeljeuk van….

1 like

Hoarder is zo een lelijk woord. Als ik het hoor denk ik al bijna aan messie.
Dus zeg ik liever dat ik verzamelaar ben.
Maar wat is verzamelen? Of beter gezegd/geschreven wat is mijn definitie van verzamelen?
Ten eerste: jezelf grenzen zetten.
Natuurlijk zou het geweldig zijn om van je favoriete merk een NOS exemplaar van elk model te bezitten.
Maar dat gaat eigenlijk alleen maar lukken als je je verzameling tegelijk met de lancering van het merk begint.
Dus mijn lange termijn doel is het om van elke modelfamilie van “mijn” merk één exemplaar in tenminste goede toestand te hebben.
Daarnaast is er nog plaats voor horloges - uiteraard van “mijn” merk - met een bepaalde, restrictief omschreven, combinatie van eigenschappen.
Ten tweede: proberen je aan die grenzen te houden.
Ten derde: proberen dingen die je hebt en die niet aan je criteria voldoen weg te doen.
Ten vierde: vastleggen wat er met je verzameling gebeuren moet/kan als jouw rit afgelopen is.
Een onlangs overleden kennis van me - die op een heel ander financiëel niveau en ook op een heel ander verzamelgebied onderweg was dan ik - heeft een deel van zijn verzameling al gedurende zijn leven aan verschillende musea geschonken. Met de rest mogen zijn kinderen doen wat ze willen en dankzij de inventaris die hij altijd bijgehouden heeft weten ze precies wat alle belangrijke en onbelangrijke gegevens van elk item zijn zodat ze tamelijk goed weten wat ze in handen hebben.

Mijn verzamelingetje zal nooit in een museum terecht komen, maar ik probeer wel te noteren welke exemplaren “gewoon” zijn en welke exemplaren misschien ook voor andere verzamelaars interessant kunnen zijn. Dan hebben mijn zoons iig een indicatie wat op Marktplaats kan en wat misschien op Catawiki een beetje meer oplevert.

7 likes

Ik bewaar ze in zulke dozen

Maximaal tien per doos.

8 likes

Hij heeft plusminus 180 horloges, hè?! :joy:

Wat zijn dat voor een dozen? :thinking:

Ja, ik begrijp het.( Inmiddels)
Ik heb mezelf ook begrensd. (t Kofschip…begrenz…en…)
Ik mag niet meer een horloge aanschaffen dat ik al heb, of dat er veel op lijkt.
Het is wel nuttig om jezelf te beperken. Zo heb je de extra ‘kick’ van: ’ die had ik nog niet’…:grinning:

4 likes

Een inbraak lost het grotendeels op hoor.

2 likes

Die gebruiken ze in de horlogeindustrie voor het transport.
Ze bestaan in verschillende uitvoeringen

Ik vind het model met 10 vakjes in A vorm het handigst.

2 likes