Happy Historische Horloge Hoarders

Dan zijn we het eens. Daarom zei ik ook, kwaliteit is een relatief begrip.

2 likes

Sow, top idee die dozen voor mijn project bak te ordenen :partying_face:.

On topic;
Net als mijn ADD brein, is mijn hobby een zooitje.
Ik heb mijn toppers collectie, vaak de duurdere uit het geheel, maar ook een paar erfstukken of met een mooie herinneringen.
Die liggen eigenlijk altijd, buiten mijn wissels, in de externe kluis. Dit zijn er al meer dan de gemiddelde HFer

Dan heb ik ook nog enkele series van Seiko. King Seikos, 6139’s. Etc. Die liggen ook grotendeels in een externe kluis.

Dan heb ik nog mijn project bak. Dit is een wirwar aan goedkope tot middel dure vintage, van Seiko tot uitgestorven Zwitserse merken van weleer.
Deze groeit sneller dan al het andere. Maar is wel erg leuk. Ik moet alleen opletten dat het geen onhoudbare proporties aan gaat nemen want ik moet ze ooit echt allemaal gaan herstellen.

Ik ga eens kijken of ik voor het laatste deel, dat toch echt meer hoarden dan verzamelen is :sweat_smile::rofl:, van die dozen van @Maurits aan kan schaffen.
Dan kan ik ze per 10 sorteren en ook herstellen. 1 doosje klaar, door naar de volgende.
Hierbij maak ik wel onderscheid. Ik wil geen verchroomde en (uitzondering daar) vergulde kasten. Kasten en platen moeten mooi strak zijn. Voldoet iets hier niet aan? Dan komt hij er ook als project niet in. Enige uitzondering hierin is als iets een heel bijzonder uurwerk heeft waar ik aan wil prutsen. Het is en blijft de project bak natuurlijk… Maar wel mooie projecten, geen aftandse loods van losse onderdelen.

Mochten ze ooit bij me inbreken wil ik de gezichten wel zien, als ze hier mijn toppers gezien hebben maar thuis enkel de projecten vinden :rofl:.
Ik snap wel het hoarder gevoel (lastig afscheid nemen). Vooral bij deze projecten. Iets dat je zelf weer werkend hebt gekregen, gered van een vergankelijk leven in een stoffige lade of doos op de zolder.

3 likes

Jij wordt erelid van de Happy Hoarders!!:joy:

2 likes

Het bruine hoekje en daarmee tevens het hoekje waar de meeste happy hoarders zich bevinden, is wel het meest blije en positieve hoekje van HF! Leden gunnen elkaar veel en ondanks de soms voorkomende meningsverschillen, voel me meer thuis tussen deze club vrolijke vreemde snuiters (echt totaal niet beledigend bedoeld want reken me er zelf ook toe) dan tussen de juppen.
Dit zit hem denk ik in de essentie van de liefhebberij die bij enkele leden uit deze club, recht bij de kern gegrepen wordt. Het gaat hier niet om status, bezit en ‘keeping up with the Johnsons’.

Het is dat ik een vriendin heb die van orde houdt. Anders had ik waarschijnlijk al een kamer vol met goedkope projecten :rofl:

Edit; kijk zelf maar hoe leuk die goedkope projecten kunnen zijn (deze heeft nog wat werk nodig, maar de smering is goed en de kast is netjes);

8 likes

Dat dus :muscle:, en al net zo in andersoortige collecties !

3 likes

Helemaal mee eens

1 like

Ik heb 4 “vintage” horloges. 3 zijn van mijzelf en daarvan werken de eerste twee niet goed meer. De derde draag ik af en toe net als de Timex van mijn opa.
Voor de rest ben ik aan het afbouwen. 3 of 4 mechanisch eruit en wellicht een nieuwe goede Quartz erin.
Ik wil geen hoarder zijn maar ik kan ook niet meer terug naar 1 horloge.

1 like

Ik ben nu 2,5 jaar ‘aan de horloges’, waarvan het laatste jaar ook vintage, begonnen door de Pontiac van mijn pa(95 jaar nu):


Een maand of 4 geleden tikte ik bijna de 50 stuks aan. Gevoelsmatig teveel. In werkelijkheid viel het mee omdat ik het meeste in een kluisje van DNK heb liggen en wekelijks naar de kluis fiets om te wisselen. Hierdoor geen keuzestress.
Dit is een deel en de foudraals zijn handig om over straat te gaan:

De prijsrange nu is van:

Tot:

Inmiddels zit ik na 4 maanden horloges verkopen weer onder de 40 stuks, maar wil naar onder de 30. Fifty/fifty modern/vintage.
Het wordt steeds lastiger te kiezen wat eruit gaat, ‘kill your darlings’ is nu het devies.
Toch mag er af en toe wel iets nieuws komen, deze in november 2023 besteld, een re-issue:

Maar blijf ook fan van vintage zoals deze:



Dus, ik ben geen hoarder volgens mij, maar moet wel oppassen :joy:. Het zit vooral in je hoofd.

9 likes

Hele mooie set horloges Paul! :ok_hand:

1 like

Dank je Jan :+1:.

1 like

Ik zou een van de gele, oranje en rode overhouden

De rest is in mijn ogen vooral ‘dubbel’.

Dank voor het advies, dat vereist heel veel hersengymnastiek.
Je hebt de Universal Genève er niet bij staan, dat is voor mij zeker een blijver.
Ik heb sowieso nog wat hordes te nemen :+1:.

Voor mij ook :wink: .

Maar die rode, oranje en geel gekleurde horloges overlappen nogal flink voor mij. Die rode zijn een soort van pilot/explorers/fieldwatches, die ‘oranje’ allemaal vergelijkbare dressers, en die twee gele zijn gold plated seiko ‘dressers’.

Maar goed, ik wil zelf geen horloges die teveel op elkaar lijken

Ik wel.
Heel aardig hoor, maar ik koop en verkoop niets op advies. Dus als iets ‘dubbel’ overkomt voor anderen, kan het zomaar uniek zijn voor mij.
Dank voor het meedenken.

3 likes

Alle horloges lijken op elkaar in zeker opzicht :wink:

Daarom teveel.

Jij moet uiteraard bepalen wat jij zelf doet.

1 like

Dan moet je stoppen met de hobby :grin:

1 like

In mijn collectie heb ik zelf geen last van de afmeting van mijn collectie.

Volgens mij gaat de grap aan je voorbij.

Maar goed, ieder zijn ding. Het ligt er maar aan waar je de grens trekt bij “overlap”. En sommige verzamelen de diepte in, anderen weer in de breedte.

6 likes

Stel dat je zonder projectjes zou vallen, dat zou pas sneu zijn :wink:

2 likes