Happy Historische Horloge Hoarders

Zelf heb ik er 8 stuks, 10 a 20 stuks is voor mij meer dan voldoende. Maarja 100 stuks snap ik ook wel het is hobby. Maarja ik heb ook nog andere hobbies.:stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile:

2 likes

Moeten, kunnen…
Maar willen?

2 likes

Ja, het is verdelen. Qua tijd, geld, moeite, interesse.
Tot 10 is wel goed te doen denk ik.

Jij stelt “Velen zijn het er echter over eens dat een collectie van minder dan 20 horloges ideaal is”. Je bedoelt vast dat velen VINDEN dat een collectie van minder dan 20 horloges ideaal zou zijn, en het lijkt er op alsof jij het daar mee eens bent, maar het artikel stelt “Indeed it’s a very personal question and most probably every collector will tell you a different number. There is not right or wrong answer to this question.”

Ik bepaal graag zelf welke omvang van mijn collectie ik ideaal vind.

Later stel je “Als je gewoon 20 Top vintage horloges zou kopen is dat ook een serieuze waarde. De toppers zijn niet voor niks gewild en kostbaar.”

Niet iedereen hier hoeft per se (enkel) toppers te bezitten (al dan niet kostbaar) om van horloges te genieten (al dan niet vintage).

4 likes

Precies. Genoeg mooie vintage horloges en in een topstaat zijn die gewoon de hoofdprijs.

1 like

1 (of nul) om de tijd te weten. Max 10 om beetje leuk af te kunnen wisselen.

Dat klinkt idd als een hoarder. :sweat_smile:

Dat hangt dan toch ook samen met je budget. En of je waarde hecht aan merken.

Oei, dan is het meer een koopverslaving? Nijgend naar gokverslaving wat het “winnen” speelt dan ook mee. :face_with_hand_over_mouth::wink:

In mijn geval dat. Verzamelen om een collectie met diversiteit te krijgen. Niet alleen horloges, maar voor de leuk ook wat advertenties en gereedschap. En voor het nut onderdelen. Maar ik heb ze ook wel om te dragen, want zonde om in een laatje te laten liggen. :hugs:

En verzamelen staat dan op 1, horlogesleutelen op 2.

6 likes

Maar met je gruen vind ik jou nou net een voorbeeld van een verzamelaar en geen hoarder.

3 likes

Klopt, natuurlijk.

Is niet de hoofdzaak voor mij…

1 like

Het gaat ook niet om beleggen, maar om genieten van een paar mooie stukken, draagbaar.

2 likes

@Nobler

Natuurlijk is het allemaal een persoonlijke
keuze.

Iemand met 150 of 300 of 400 horloges is dezelfde keuze als iemand met 12 of 20.

Allemaal subjectief, maar hier ging het om:

Dus jouw opmerking, ik citeer:

Geldt voor jou net zo goed al voor mij. :nerd_face::stuck_out_tongue_winking_eye:

Dus geen enkel idee waarom je zo naar mij reageert.

Relax. Rolex.

1 like

Uiteindelijk willen we daar gewoon 1 van…

1 like

Een paar, of nog meer… Nog meer genieten :grin:

1 like

Herkenbaar :sweat_smile: ook omdat de waarde in je hoofd, door die investering van tijd en moeite en betrokkenheid, veel hoger ligt dan de nuchtere marktwaarde.

Ik heb veel dingen liggen waar ik wellicht wel afstand zou van kunnen nemen, maar niet voor de €25 die ik er zou voor kunnen krijgen.

Ja. :innocent:

:metal:

Noorse, of fake black? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Daar zijn we het wel allemaal klinkend mee eens. Maar ja, genieten… Er zijn ook mensen die genieten van op hun blote reet gemept te worden met een rijzweep, met een autobatterij aan hun tepels geklemd. Ik durf stellen dat ik vrolijker word van het dragen van mijn klote Elgin dan van een prachtige TriCompax die ik zou kunnen kopen, hoe tranentrekkend mooi ik die ook vind. Des goûts et couleurs… :smile:

4 likes

Let’s agree to disagree op dat punt…

11 likes

Ja, kijk… Tranentrekkend mooi inderdaad. :star_struck:

Je zou me al bijna doen twijfelen. :grin:

1 like

Ik heb ook vintage, die behoorlijke waarde vertegenwoordigen. Maar om te dragen vind ik ze niet meer bijzonder, dan de goedkopere horloges. Ik kan van alle horloges genieten. Ik verzamel hoofdzakelijk Seiko, en tja, daar zijn er nu eenmaal een hoop modellen van. Vrijwel onmogelijk om alle modellen te verzamelen, dat is echt onbegonnen werk. Maar als je je richt op een klein deel van de collectie, dan heb je nog meer dan 150 horloges…
Toevallig vandaag een vintage Seiko uit begin jaren '60 gekocht, kostte me hele €7,- En daar kan ik dus meer van genieten, als dat ik er €400 voor betaald had. Soms is de jacht op zulke horloges ook deel van het verzamelen.

Ben je dan een hoarder? Nee, niet in mijn ogen. Ik heb gewoon een uitgebreide collectie. En daar zit heus wel een gedachte achter. Pas als je echt lukraak horloges gaat kopen, gewoon om de heb, dan ben je een hoarder.

Soms koop ik ook horloges, gewoon om voorzien te zijn van onderdelen. Zijn meestal niet de mooiste horloges, maar als ze er eenmaal zijn, zorg ik wel, dat ze lopen. Niet om te dragen, maar mocht ik onderdelen nodig hebben, dan hoef ik alleen maar het uurwerk te wisselen, of de onderdelen te wisselen, omdat ik weet, dat het goed zit. Dus van mijn ongeveer 300 horloges zijn er ongeveer 60-70 puur voor de onderdelen. En dat is nodig, bij zo’n grote collectie.

2 likes

Ook Noorse. Voornamelijk van voor 2000.

De prijs vind ik niet doorslaggevend. De kwaliteit wel. Dat maakt het horloge verzamelwaardig of puin.

Dit snap ik dan wel weer. Maar zie jij die horloges dan als horloges of donoren? Ik zou die zelf niet meetellen denk ik.

2 likes

Nee. Een hoarder is iemand die een aanhoudende moeite heeft met het wegdoen van bezittingen en een sterke behoefte om voorwerpen te bewaren.

Dus de vraag die je je moet stellen is eigenlijk. Kun je ook afscheid nemen van horloges?

Het antwoord daarop verklaart hoever je een hoarder bent en of hulp nodig hebt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik doe wel horloges weg, die ik niet in mijn verzameling vind passen. Alleen het tempo, waarmee erbij komt, is wel hoger. Een horloge, dat in mijn collectie past, weg doen, vind ik dan weer wel moeilijk. Dat heeft te maken met hoe ik mijn collectie heb opgebouwd, want dan voelt de collectie niet meer volledig.

Kwaliteit is een relatief begrip. En of een horloge verzamelwaardig is, hoeft ook niet aan de kwaliteit te liggen. Er zijn veel verzamelaars van Timex, en dat is echt niet de allerbeste kwaliteit.
Verzamelwaardig zijn horloges, waar je een klik mee hebt. Dat kenmerkt een verzamelaar. De waarde of kwaliteit bepaalt niet of het verzamelwaardig of puin is.

Als je het zo bekijkt, dan heb ik er minder. Maar feit is, dat ik ze zou kunnen dragen, omdat de meesten gewoon functioneren. Maar vaak zijn ze in beduidend mindere staat, en zie ik ze inderdaad als donoren. En zo heel soms draag ik ze dan wel een keer, maar dan heel kort. Of als ik eens wat moet klussen. Dan heb ik er ook niet zo’n probleem mee, als die beschadigd raakt.

3 likes

Maar je kan iedere timex kopen die je tegenkomt, of alleen de timexen die een rustig leven hebben gehad en nog in nette staat. Dat laatste noem ik kwaliteit. Een volledig afgetrapte timex niet. Wellicht voor hele, hele zeldzame modellen dat ik een uitzondering zou maken.

1 like