Hardlex goed krasbestendig?

hallo mensen.

ik was geïnteresseerd in de seiko 5 horloges.
daar hebben de meeste horloges ‘hardlex’ krasbestendig glas.
komen hier snel krassen op?
is het te vergelijken met saffier (waarschijnlijk niet…)

mvg jamie

Hoi Jamie,

Saffierglas is veel harder dan Hardlex en er komen veel moeilijker krassen op. Seiko heeft voor Hardlex gekozen, omdat bijv. tijdens het duiken saffierglas sneller kan bezwijken door de druk dan Hardlex.

gr. ML

Saffierglas kan het ineens begeven. Hardlex scheurt.

Maar dan moet je wel enorm diep gaan.

Alles hangt af van hoe je met je horloge omgaat :wink:
ik heb zelf een Atlas met Hardlex(Robmod) en daar zit nu na een halfjaar elke dag dragen wel geteld 1 krasje op dat alleen zichtbaar is onder halogeenlicht.
denk dat het door een knoop van mijn overhemd komt.
hardlex is prima glas, saffier is absoluut mooier.

groeten
Marijn

mijn seiko5 met hardlex had op dezelfde dag al een krasje. zandkorrel op een zeil vloer was genoeg…

gewoon zo een 5je kopen krast het glas niet kan de band nog altijd krassen.
en dat hardex is best goed hoor is ook maar hoe je er mee omgaat

robbie409 Schreef:

Saffierglas kan het ineens begeven. Hardlex
scheurt.

Is hardlex dan een soort kunststof ? Zoals bij de Speedy’s ?
Kan je het polijsten dan ?

Hallo Jamie,

Hardlex is prima, is beter als standaard mineraal.
Saffier is echter behalve krasvaster ook veel helderder en dus nooier.

Gr,

Ron.

Saffier is natuurlijk beter, en mooier.
HardLex is prima, zeker voor de ‘budget horloges’ die naar de naam Seiko 5 luisteren (metafoortje, haha).

Gr.
Sander

Marc-B1 Schreef:

robbie409 Schreef:

Saffierglas kan het ineens begeven. Hardlex
scheurt.

Is hardlex dan een soort kunststof ? Zoals bij de
Speedy’s ?
Kan je het polijsten dan ?

tis een speciale glassoort met een behandeling. op het seiko citizen watch forum is het al eerder langs gekomen en tamelijk precies uitgezocht.

van een australier heb ik eens een oudje gekocht die hij wel gepolijst had. hij had vroeger opaal geslepen en had veel ervaring met stenen slijpen. hij had het met diamantschijf van 600 en 1200 dpi geslepen, en dan gepolijst met cesiumoxide dacht ik. mooi resultaat.

en wat dat betreft kwam het aardig overeen met de stelling op het seiko forum: je kunt hardlex polijsten, maar het is niet de moeite (tenzij je het al toch al kon/spullen al hebt…)

dat plexiglas is toch geweldig niet? doekje met polijstmiddel, even wrijven… klaar!!! :smiley: :smiley: