Hebben jullie ook al ondervonden dat iemand in je omgeving besmet raakt met het horlogevirus door jouw passie?
Ik ondervind op korte tijd dat er in mijn naaste omgeving veel meer interesse is voor horloges.
Mijn vader had er vroeger weinig mee en heeft nu wel een deel van mijn passie overgenomen en is de vintage wereld aan het ontdekken.
Collega’s staan ook anders tegenover horloges, waarschijnlijk omdat ik er wel eens over spreek
Verschillende vrienden en kennissen die vroeger Omega of Rolex toch nog een stapje te ver vonden en zweerden bij Hamilton of Tissot zie ik nu toch echt veranderen en die passie voor het merk, geschiedenis en natuurlijk beleving krijgen.
Ik vroeg me dus af of jullie dit ook merken in jullie omgeving.
Mensen waar je vroeger nooit mee over horloges sprak en nu plots toch een horloge het gespreksonderwerp wordt tussen pot en pint.
Om eerlijk te zijn is er maar één persoon, een collega van me. Voor de rest zijn er maar weinig mensen die er iets mee hebben merk ik. Misschien dat de gemiddelde Nederlander te logisch en nuchter is ingesteld om er een passie voor te hebben, want de meesten hebben niet zoveel met tijd is mijn indruk. En gebruiken hun telefoon of quartz van de gemiddelde horloge boer.
Misschien dat dat is omdat ze al weten dat jij er wel een passie voor hebt en gewoon een gesprek aan willen gaan. Of gaan de gesprekken dan over modellen waar ze zelf al onderzoek naar hebben gedaan of weetjes die ze delen?
Vooral over modellen en merken waar ze zelf voor geïnteresseerd zijn, of als ze ergens een artikel of zo gelezen hebben.
Of bijvoorbeeld als ze een op reis geweest zijn tonen ze jou plots foto’s van vintage winkeltjes daar.
Inmiddels hebben een vriendje of 10 ook een mooi horloge gekocht, waarvan, we inmiddels al met ca 4 mannen ook verzamelen/meerdere exemplaren hebben.
Ben overigens de enige die lid is hier.
Heb ik die allemaal besmet, nee niet persoonlijk, maar het is wel begonnen met het virus van mij, we kennen elkaar ook al ca een jaartje of 15… dus het heeft ook even geduurd er is dus nog hoop voor diegene die de liefhebbers nog niet heeft in zijn omgeving.
Een oude vriend vroeg mij advies nadat hij mijn PO had gezien. Hij wilde ook een “echt” horloge. Zijn budget was 3k. Ik heb hem naar Crownguard gestuurd voor een speedmaster. Hij heeft Ramon onder de speed dial gezet volgens mij. Binnen een jaar had hij:
Ja, dit kan ik deels beamen. Mijn vader draagt na jaren weer een horloge. Daarnaast heeft een goede vriend een automatisch horloge gekocht. Het geinige? Het zijn beide Seiko SARB033’s. Daarnaast draag ik mijn eigen vrijwel niet meer omdat mijn eigen SARB033 door mijn broer wordt gedragen. Dus ja ik herken het
Ik heb geen passie. Ik vind horloges erg mooi, ik mag er graag wat mee rommelen, en ik zit op het forum wanneer ik me verveel. Maar nee, passie heb ik niet.
Ook heb ik geen virus. Tuurlijk heb ik de neiging om horloges te verzamelen, maar als de nering het morgen niet meer zou toestaan was de tering gauw nul. In het verleden verzamelde ik ook wel oude wapens en heb ik ooit iets met mineralen en edelstenen (ruw) gedaan. Daarvoor had ik LEGO. Het is maar hoe oud je bent, nietwaar?
Kortom: Ik merk dat mijn partner het wel OK vindt, zij heeft sowieso meningen over design en zo. Mijn neef vindt horloges ook cool maar hij heeft veel te veel andere hobbies, dus die geeft er geen duizenden aan uit. Dat was het wel zo’n beetje.
Nee, niemand. Totaal niet geïnteresseerd als ik iets vertel…op één vriend na, maar die droeg al het een en ander. Zijn ogen zijn wel nu open gegaan btw…er is meer dan Rolex en Breitling wat hij altijd draagt.
Ik ben de zoon van een Groninger en een Zeeuwse boerin. Ik heb liefhebberijen en ergernissen maar inderdaad geen passie.
In die termen heb ik me nog nooit uitgedrukt. Je moet hard zoeken in de familie om iemand te vinden die daar anders in staat.
Mijn werk is wat ik doe om m’n onderdak, eten en hobbies te betalen. Ik ben volgens mij één van die 30% in de maatschappij die vind dat ie een bullshit baan heeft.
Ik rijd graag motor. Da’s echter ook weer geen passie. Zelfs rommelen met dames is meer een liefhebberij.
Mijn vader vrij direct besmet door hem een breitling cadeau te doen nadat hij mij geholpen had met een verbouwing.
Hij is nogal van de doe maar gewoon… maar iedere keer dat hij er mee rond loopt paradeert hij er mee als een trotse pauw😊
Mijn collega’s:
een was al bezig met horloges maar daar heb ik het vuurtje flink aangewakkerd denk ik (inmiddels 4 breitlings en een Rolex), een aan een breitling geholpen en de volgende komt er aan (net een fossil gekocht maar loert al naar de breitling en omega).