Heeft deze smith pocketwatch radium verf?

Als ik kijk naar hoe de lume glanst heb ik een beetje het vermoeden dat de lume een keer opnieuw is aangebracht en de eventuele radium dus allang verdwenen. Maar meten is weten; even een geigerteller erbij.

1 like

In de wijzers misschien, maar de dial zelf…

1 like

Ha, dank voor de snelle reacties. Ik las dat door de barsten wellicht radon gas zou kunnen ontsnappen hetgeen gevaarlijk zou kunnen zijn?

Interessant exemplaar :ok_hand: en niet eens zo oud denk ik: eind 50 of 60er jaren.

Ik denk dat je eerder bang moet zijn voor de radon die via de kruipruimte je huiskamer in komt dan dat beetje dat uit dat horloge gaat komen. Is alleen van belang als je grote aantallen horloges met radium hebt.

2 likes

Check even dit draadje, dan word je een hoop wijzer. Pun intended :grin:

2 likes

Ik ben eraan begonnen maar het was vrij lang en ik had toch wat concrete vragen…die overigens nog niet helemaal beantwoord zijn. En dat laatste bedoel ik overigens totaal niet als verwijt

1 like

Welke hou je nog over dan? Ik heb de indruk dat alles aan bod is gekomen daar. Kom op, even doorbijten :smirk:

Gewoon even meten; voor het geld hoef je het niet te laten:

1 like

Klinkt als niet alles gelezen :thinking:

Haha klopt ik heb zeker niet alles gelezen! Dus het is enigszins lui. Maar de vraag is dus eigenlijk. Stel het is radium. En het glas is zo…heb ik risico gelopen door het vast te houden in de crack te voelen en het op m’n kantoor te hebben liggen.

1 like

Enorm.

Nee hoor, misschien voor mooi even een nieuw glaasje erop laten zetten en genieten van dit prachtige horloge :+1:

Als je zeker wil weten, in slaapkamer gaan zitten met alle lichten uit en dan aan iemand vragen of je oplicht

4 likes

Wat denk je, hebben alle twaalf vorige eigenaren meteen een enkeltje kerkhof geboekt?:innocent:

Haha! Dit is erfstukje dus van opa naar eigenaar naar mij.

2 likes

Koesteren dan! Nieuw glaasje erop en dragen maar!

Niet mijn opa hè…

1 like

Ga stuk om deze…

Update. Heel t andere topic doorgeworsteld. Toch heb ik voor mijn eigen gemoedstoestand nog wat vragen.

1: is t mogelijk dat er door de cracks alfa-stukjes of radon gas naar buiten zijn gekomen als ik t horloge vast heb gehad? Het lukt mij niet om mt een nagel in die scheuren te komen. Ik lees dat als een horloge open is het wel degelijk gevaarlijk is. Maar valt dit onder open of maak ik me veel t veel zorgen?

1. Horloge ligt in een leren onafgesloten bakje een jaar op mijn kantoor met 7 of 8 oudjes met dichte cases/kristallen waar van er een stuk of 4 denk ik radium hebben. Hoe ongezond is dit?

Waarom vraag ik dit? Heb jonge kids in huis en ben (zoals jullie merken) wat neurotisch als t mijn eigen gezondheid gaat. Als je je inleest over t onderwerp word ik niet vrolijk. Ik overweeg t horloge terug te geven aan de vorige eigenaar als t gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

Uit een aantal reacties maak ik op dat ik overdrijf. Er zit ook wel een vorm van humor in sommige reacties daardoor ontstaat bij mij twijfel.

Wie kan mij uitsluitsel geven?

Nogmaals thanks voor al jullie kennis!

1 like