Mannen, ik kan aardig wat maar hier heb ik echt even wat ervaring bij nodig. Ik heb van iemand een scheepschronometer om na te kijken. De ketting lag er af wat ik al een aantal keer bij andere exemplaren heb kunnen fixen. In dit geval is er echter iets mis met de escapement maar ik kom er niet uit. Heb jij of ken je iemand die ervaring heeft met dit soort uurwerken?
Jean Vaessen in Aubel.
Dag HorloG,
Hierbij enkele links naar scheeps chronometers.
Bij de eerste kun je (de beelden konden scherper) zien hoe het werkt onder de platine.
Link1, link2 en link3
Met vriendelijke groet,
Inca
Een heel klein beetje OT, maar wat maakt een klok nou tot een âscheepschronometerâ?
Hier nog twee links, waar een âHamiltonâ scheepchronometer geheel uit elkaar wordt genomen.
Alle onderdelen worden getoond, waar enkele speciale aandacht krijgen.
Link1 en link2.
@Marc_B1
Als eerste de cardanische ophanging van de behuizing in de kast waardoor de klok bij deining altijd horizontaal blijft en zo v minder afwijking heeft.
Leesvoer.
Weer wat bijgeleerd!
De constructie is net iets anders maar ik denk wel dat ik het op het spoor, dat schroefje onderaan staat nu helemaal los en raakt niets, ik denk dat ik daar iets mee moet doen.
Een klein upje om nieuws te hebbenâŚ
Hey lijkt er op dat de roller jewel op de balans ontbreekt, daar zit namelijk een gleuf. Ik denk ook dat de ankerrad as gebroken is. Kortom, geen easy fixâŚ
Als ik me goed herinner waren er ook chronometer zonder steen. Kan de âankerradâ tegen die geulf komen en zonder steen kunnen werken ?
Wat de gebroken as betreft kan je misschien een nieuwe punt erin of erop zetten.
https://www.horlogeforum.nl/t/een-nieuwe-pivot-van-binnen-of-buiten/104668
De man van" Stuck in time" uit Bussum weet hier denk ik wel raad mee.
Mijn Poljot had hij in no time weer bij de les :. Hij bezit uit liefhebberij prive ook een flink aantal van dit soort uurwerken.
Succes gewenst, en als je in noord Nederland woont is Inca denk ik ook een heel goede optie