Hellup! Checklijst foutzoeken?

Goedemorgen!
Heb jij ook een mooie verzameling met vintage klokjes opgebouwd en weet jij, net als ik, precies hoe jouw uurwerkjes tikken?

Na verloop van tijd ga je dan de haperingen, foutjes, te snel en dan weer niet, net een keertje even niet lekker lopen, plotseling stilstaan en weer verder, herkennen.

Als zo een patroon er is wil ik dat natuurlijk oplossen.
Maar ja, als rechtgeaard werktuigbouwkundige heb ik dan een zoekmethode die ik zoek.

Gewoon een systematische manier van foutzoeken…

Ik heb hem nog niet gevonden op het web en eigenlijk ook niet in dit forum.

Heb jij voor een antwoord?
Plaats het hier!

zoek je een apparaat?

ik vergelijk de klokjes met elkaar en valt er een uit de maat gaat hij naar de hersteller :ok_hand:

1 like

Hoi @anon59165879HF, nee een apparaat heb ik niet echt nodig maar ik heb bijvoorbeeld een paar uurwerkjes waarvan me niet duidelijk is of de balans niet helemaal goed meer is of dat het klokje gewoon teveel weerstand heeft door vuil of een versleten radartje.hoe puzzel je zoiets uit elkaar?

Ik kijk nu maar het binnenwerk en bestudeer het gedrag met een loep en wat gefilm maar dat kan vast beter.
Als daar wel een apparast voor nodig is prima natuurlijk. Op dit moment gebruik ik een paar apps en een magnetiseer apparaatje.om te kijken of hoe hij loopt.

1 like

ach,… dat doe ik dus niet en daarom doe ik ze naar een hersteller als er iet aan verkeerd is.
maar mss dat er straks iemand anders van het forum je hiermee kan helpen. :ok_hand:

1 like

Ik ben zo’n checklijst nog nooit tegengekomen. Bepaalde probleempjes vindt je door ervaring of gewoonweg het demonteren van het uurwerk.

Het uurwerk controleren op een timegrapher geeft al veel duidelijkheid over de staat. Een lage amplitude is een teken dat het uurwerk een service (en een nieuwe opwindveer) kan gebruiken.
Is er een probleemp met het uurwerk, dan moet je vaak het uurwerk al deels demonteren om dit aan te pakken. Dan is een service nog maar een klein stapje verder. Daarbij heb je de gelegenheid om alle onderdelen goed te bekijken en te controleren op beschadigingen.

Mijn ervaring is dat een complete service vaak net zo veel tijd kost en je voorkomt hiermee dat je later nog eens de boel uit elkaar moet halen, omdat er nog een probleempje de kop opsteekt.

5 likes

@lassale, dank je voor de info.
Die cursus uurwerkjes demonteren en monteren gaat er binnenkort komen dankzij HF.
Erg erg tof dat een stel ervaren mensen bereid zijn om een paar enthousiaste hobbyisten zoals ikzelf ben een beetje gevoel,ervaring en begrip bij te brengen wat dat betekent om te doen.

Zoals iedereen wel kan lezen is er nog heel wat te leren hier :upside_down_face:

Ik ga eens kjken naar een timegrapher.

Mijn voornaamste probleem is dat ik zelf wat wil prutsen maar vooral ook wil duiden wat er aan de hand is.
Tweede dingetje is het gebrek aan mensen die kunnen servicen op het soort horloge dat niet perse duizenden of meer dan 500 euro’s waard is en dus ook niet hele hoge service kosten waard zijn maar wel leuk om lopend te houden…

1 like

Als je een vintage liefhebber bent en goedkope horloges koopt, ben je vaak aangewezen op hobbyisten, omdat een service de waarde van het horloge overstijgt. Of moet je zelf gaan bekwamen :wink:

1 like

Ha Pieter, ik had nog niet gehoord van deze cursus uurwerkjes demonteren en monteren. Welke precies?

Hi Pieter67, geen idee of je er iets aan hebt maar ik heb een cursus polijsten en uurwerk techniek gevolgd bij Kalle Slaap in Spanbroek. Onwijs veel van geleerd, heb je wel nodig in dit vak :wink:

Precies! Nu nog uitvinden of dat erin zit…

Aan enthousiasme ontbreekt het niet aan contacten wel maar dat lost dit forum wel op merk ik.

Je kan starten met het aanschaffen van een timegrapher

Amplitude wijst op behoefte aan veer of service zoals @lassale al aangeeft

Je kan met een timegrapher ook deels meten hoe de staat is van de balans als bijvoorbeeld de beaterror groter wordt als je de posities verandert

Vaak liggen problemen ook verborgen onder bruggen of platines. Of zijn de problemen alleen met een microscoop zichtbaar. Hierdoor is alles checken per onderdeel tijdens het demonteren en terugmonteren denk ik de beste methode

1 like
1 like

Die dus inderdaad!

Ik kan me voorstellen dat troubleshooting alleen kan als je kennis hebt van de keten van dingen die nodig zijn om de tijd weer te geven. Procesmatig gaat er energie de veerton in door opwinden aan de kroon of rotor, laat die veerton die energie vrij komen waarbij het echappement als rem / doseringsmechanisme ageert, waarna de gedoseerde energie de raderen laat draaien, die weer aan asjes zitten, waaraan de wijzers weer zijn gemonteerd.

Da’s een keten, en ik denk dat er ergens best wel een technical reference manual moet liggen met “indien gedrag X, mogelijk onderdeel Y fixen”-achtige instructies.

Ik zou bijna voorstellen om gewoon de meest gangbare OEM uurwerken (ETA 2428, Sellita SW 200, SII NH35 en Miyota 8xxx serie) te gaan googlen op zoek naar een uurwerk technical reference- of serivce-manual. SII en Miyota moeten zeker wel ergens referentie-data over hun uurwerken publiceren, denk ik zo.

Misschien dat dat daar in staat.

2 likes

Goeie tip! Thanx, ik hen de filmpjes die op HF zijn
Gezet allemaal bekeken om de subdelen te snappen, erg nuttig trouwens.

Nu weet ik wat neter wat ik zie en hoe de keten loopt alhoewel de creativiteit van de calibers ook echt heel gaaf varieert.

Maar een service manual had ik nog ff niet verzonnen.
Thanks! @Fate_Amenable_To_Change

#nerdswillengewoonallesweten

Met @Lasalle eens !!
Ik heb zelf een recent voorbeeld van een eta 2892 met een onverklaarbaar lage amplitude van 180 . Circa 2 jaar oud, goed in de olie, alle tandjes passen goed, opwindveer goed. Pas onder een echte microscoop blijken er 2 minuscule balletjes vet/vuil op een van de palletsteentjes te zitten die blijkbaar voor enorme demping zorgen.
Ruim 1 uur zoektijd… Als we deze direct in de ultrasoon hadden gedaan was het daarmee al opgelost geweest. Dan had ik ook de oorzaak niet geweten, behalve : vuil maar dat is ook niet zo erg omdat alle onderdelen verder goed zijn.
Dus, spoelen maar :smiley:

3 likes

Weer veel geleerd heren !

Dank voor de ervaringen en wijsheden.
Voor meer praktische tips hou ik me aanbevolen.
Het kost tijd om voorbij het klunzenstadium Veel bewuster en een beetje bekwaam te worden. :stuck_out_tongue:

2 likes