In 2018 kwam ik in contact met @vinwat, die een zakhorloge van een collega van mij had gerepareerd. Bij het brengen en halen van het zakhorloge hebben we heel gezellig gebabbeld over horloges, het verzamelen en het repareren hiervan. Het was een topmiddag en die werd nog beter toen Huib vroeg of ik deel zou willen nemen aan een horlogeclinic, samen met andere HF-geïntereseerden. En zo is het begonnen. Er werd een topic aangemaakt en de eerste clinics (één in Rotterdam en één in Utrecht) werden georganiseerd. Op 2 locaties, want het enthousiasme was groot.
Inmiddels hebben er al meerdere clinics plaatsgevonden en een groot deel van de deelnemers hebben hun horlogehobby uitgebreid met het servicen en repareren van horloges. Door de Coronacrisis heeft de boel stilgelegen, maar met de komende versoepelingen in het verschiet, is het misschien weer mogelijk om een clinic te organiseren.
Een eerste kennismaking met een uurwerk
De clinic richt zich op een eerste kennismaking met een uurwerk. Voorgaande edities bestonden uit 2 avonddelen, tijdens het eerste deel wordt onder begeleiding een eenvoudig (zak)horloge uurwerk gedemonteerd, die tijdens de 2e avond weer wordt gemonteerd.
Het is een bijzondere ervaring. Kijkend door een oogloep, met een pincet en kleine schroevendraaiers als belangrijkste gereedschap, minuscule onderdeeltjes demonteren en proberen niet weg te laten schieten. Of je vindt het helemaal niks of je vindt het geweldig en is het een begin van een nieuwe hobby.
De kosten
Meestal staat de prijs van zo’n gebeuren onderaan, maar ik begin er mee.
Het materiaal waar mee gewerkt gaat worden, dien je zelf aan te schaffen. Wij zullen je een lijstje met benodigde materialen mailen, als je je hebt ingeschreven. Je kunt natuurlijk een professionele schroevendraaierset van Bergeon aanschaffen, maar hou er rekening mee dat zo’n set aardig wat kost. Hartstikke zonde van het geld als het sleutelen aan horloges nu niet je ding blijken te zijn aan het eind van de clinic.
Als je niet zelf op zoek wilt gaan naar het geschikte materiaal, dan kunnen we je in contact brengen met een leverancier, die voor eerdere clinics ook materiaal heeft geleverd voor een nette prijs.
De instructie tijdens de beide avonden doen we geheel belangeloos. Het is deel van onze hobby en we vinden het leuk om andere geïnteresseerden hiermee te helpen
Het enige dat we vragen is een bijdrage voor de huur van de locatie. Die is minimaal, want per avond worden de kosten van de locatie gedeeld door het aantal deelnemers.
De locatie
De locatie is een schoolgebouw in Rotterdam (Noord), vlakbij de A13 en A20. Goed bereikbaar en voldoende gratis parkeergelegenheid.
Het uurwerk
Tijdens de clinic wordt er gesleuteld aan een Unitas 6497 kloon. De 6497 is een zakhorloge uurwerk, maar kom je ook tegen in bv flieger horloges van Stowa en Laco. Het is groter dan een standaard horloge uurwerk, dus lekker “grote” onderdelen en daarom ideaal om mee te oefenen. Dit uurwerk wordt ook gebruikt tijdens de opleiding in Schoonhoven.
Gereedschap
Voor de clinic heb je, buiten schroevendraaiers en wat eenvoudige oogloepjes, nog wat andere zaken nodig. Als we uitgaan van alleen het sleutelen aan het oefenuurwerkje, dan ziet het lijstje er ongeveer zo uit:
- Schroevendraaierset met verwisselbare inzetten.
- werkhoudersringen of uurwerkhouder (groot)
- Loep nr 3 vergroting 3x
- Loep nr 2 vergroting 5x
- Anti magnetisch pincet nr 3
- Anti magnetisch pincet nr 5
- onderdelen aflegbakje
- Wijzerafnemer
- Rodico
- Werkmat groen
Wanneer gaan we sleutelen
Ik heb werkelijk geen idee. Het lijkt dat de Coronamaatregelen worden versoepeld in de loop van de tijd. Het is inmiddels eind mei, dus als we een lijstje hebben met geinteresseerden, iedereen heeft zijn materiaal kunnen aanschaffen en de ruimte is besproken, dan gok ik dat het net na de zomervakantie zou kunnen. Alles onder voorbehoud natuurlijk.
Aanmelden
Lijkt het je wat en ben je in de gelegenheid om 2 avonden na de zomervakantie in Rotterdam een gezellige en leerzame avond bij te wonen?
Stuur dan een PM, het liefst met je naam en e-mailadres, zodat je in de mailing kan worden opgenomen. We houden je dan op de hoogte van de plannen en er zal geïnventariseerd gaan worden welke dag/avond van de week de voorkeur heeft. .
Het aanmelden is trouwens geheel vrijblijvend. Op een later moment geef je je definitief op voor de clinic.
Vragen?
Heb je toch nog vragen? Stuur ons een berichtje.
Met vriendelijke groet
@vinwat (Huib)
@climholland (Clim)
@lassale (Harry)