In principe regelen wij alleen de ruimte en de ondersteuning. Materiaal en gereedschap zal je zelf moeten aanschaffen. Als je interesse hebt, dan neem ik je in de mailing mee en stuur je binnenkort een (prijs)lijstje van een leverancier, die vaker heeft geleverd aan clinic deelnemers en schappelijke prijzen hanteert.
Ik neem aan dat we deze ook zelf moeten regelen. Geen probleem maar even voor de zekerheid.
Is een Seagull ST36 (bij mijn weten een Unitas 6497 kloon) ok?
Bij het doorlezen van dit topic zie ik wat vragen over het uurwerk.
@lassale, Harry weet exact waar je het uurwerk goedkoop kan aanschaffen, echter als Harry dat gaat doen dan komen er behoorlijke invoerkosten bij, ik heb begrepen dat na 1 Juli er nogal wat verandert met het invoeren van spullen uit landen zoals China en GB.
Het is dus beter dat iedereen die er een nodig heeft dat zelf gaat bestellen i.v.m. de invoerkosten.
Dus even aan Harry vragen naar het adres waar dat besteld kan worden.
Wel, meer in tientallen, zeker voor een start aan de clinic.
Ik begrijp dat Harry al aan de leverancier van gereedschap heeft gevraagd om een nieuwe lijst met de huidige prijzen op te maken, dus die zal er binnenkort wel zijn en hier worden gepubliceerd.
Wel, als je gereedschap wilt aanschaffen van een topmerk, tja, dan ben je wel een aantal doekoe’s meer kwijt.
Als je een fervente sleutelaar gaat worden, dan adviseer ik om met name voor het veel te gebruiken en belangrijke gereedschap toch wel kwaliteit aan te schaffen. Zeker voor schroevendraaiers.
Voor de loepjes adviseer ik ook om een hoofdband erbij te kopen.
Ik heb thuis nog zo’n uurwerk en gereedschap liggen van de eerste clinics destijds die je over kunt nemen, mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel.
Ik heb de mail al ontvangen en 2 dagen ingevuld voor de clinic. Thnx Harry!
Die heeft dat niet nodig, hij had in de eerst gehouden clinic het uurwerk op de eerste dag al uit en weer in elkaar.
Kan ook zijn dat hij er niets aan had gedaan, tja, dan is het niet uit elkaar geweest en zit het dus nog steeds in elkaar.
Als hij toch komt, dan kan hij de koffie verzorgen en tegen de beginners zeggen dat het in een avond al uit en in elkaar gemonteerd kan worden. Goed voor het moraal.
3043 AZ, maar misschien kan je meerijden met een van de andere deelnemers
Nope, een 6497 is een simpel handwinderuurwerk.
De clinic is mn bedoeld als kennismaking met een uurwerk, dus in twee avonden onder begeleiding de- en monteren. Daarom is er ook geen ruimte om instructie te geven over smering en olieen. Misschien ooit eens een vervolg clinic?
Mocht je aansluiten, dan zetten we je wel ergens apart, in een hoekje
Hahaha, dan is hij nog sneller dan het licht… Dan moet hij inderdaad maar voor de koek en zopie zorgen!
Oh dit is tof! Hier wil ik heel graag bij zijn! En het uurwerk zit al in een horloge wat ik weinig draag.
@bruut, ik heb de data opgevraagd. Denk dat ik wel even langskom voor de koffie, en voor een opfrisser, want het is alweer een tijdje terug, de vorige clinic.
Het zou leuk zijn als je langs kunt komen. En inderdaad handig om de techniek weer op te frissen.
Het lijkt me heel tof om hier aan deel te nemen?
Zijn groentjes op dit forum ook toegestaan?
Dit groentje doet ook mee als de planning een beetje past.
Erg prettig om een te ontdekken of het sleutelen wat wordt. Heb wel spulletjes maar natuurlijk niet precuer wat er op het lijstje staat. Mijn loepje is een hele oude met een standaard bijvoorbeeld.
Heb er zin in!
Daar is de clinic nu juist voor bedoeld.
Als je info wilt, stuur me dan even een pm
Ik heb er al reuze zin in. Helemaal vanuit Limburg naar Rotterdam, is gelukkig geen wereldreis meer tegenwoordig
Spullen besteld, maar die moeten nog wel binnenkomen… We hopen er maar het beste van.
Vele enthousiaste leden hebben lang gewacht tot er weer een clinic kwam voor beginnende hobbyisten die zelf aan de slag willen met te sleutelen aan hun horloge uurwerk.
Wel, vanavond is het dan eindelijk zover.
Welkom aan iedereen die zich hebben aangemeld voor vanavond.
Zorg dat je allemaal op tijd bent, een avond is maar kort, twee en een half uur.
Dat lijkt lang maar als je eenmaal bezig bent is het zo om, dat weten de oud clinicers maar al te best.
Nogmaals vergeet niet om de manual uitgeprint mee te nemen en het led-licht niet te vergeten.
Maak van elke demontagestap een foto met het gedemonteerde onderdeel en schroef met je mobiel om later als het nodig is terug te kijken waar het vandaan kwam en hoe het in elkaar zat en nog belangrijker, hoe het weer in elkaar moet komen.
Veel later als je eenmaal een geroutineerde sleutelaar bent geworden, dan kan je het uurwerk dromen en kan je het zonder problemen in elkaar zetten.
Er is een oud clinicer onder ons die dat ook aan de lijve heeft ondervonden en kan een bepaald kaliber volledig dromen, zo erg zelfs dat hij nachtmerries van heeft gekregen.
Overigens komt Peter, onze leverancier van de gereedschappen, vanavond ook gezellig even meekijken. Heb je dus nog wat nodig, neem dan nog even contact op met Peter, hij kan dat dan nog vanavond meenemen.
In ieder geval, tot vanavond, we maken er een gezellige leer ervaring van.
vinwat Huib
Ben pas volgende week aan de beurt maar ik kijk er naar uit!
Voor degenen die vanavond al mogen, veel plezier en succes!
Geweldig Huib, dat je wederom dit initiatief neemt! Veel plezier allemaal .